Avelsmål för arabiska fullblodet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hästmyran
  • Startdatum Startdatum
H

hästmyran

Hej!

Är inte så inne på det här med avel men jag är en stor beundrare av araben och har en fråga om aveln som jag hoppas ni kan svara på.

Vilka är egentligen målen med arabaveln? DE araber som fanns i ökenländerna förut, alltså för jättelänge sedan ser ju absolut inte ut som dagens utställningshästar. Kan tänka mig att dåtidens arabavel mer gick ut på att få fram uthålliga, snabba och tåliga hästar medan idag går utseendet först. (även om araben faktiskt dominerar distansgrenen).

Jag har mycket fått intrycket att de "fulare" mindre arabtypade individerna får stå vid sidan om de snygga även om den förre kanske är bättre rent fysiskt.

TEx så var inte dåtidens araber lika, som vi idag kallar, arabtypade, som nu. Varför har det blivit så?

Varför är det många arabhästar som bara används till show och avel och inte tränas i någon diciplin alls, kanske bara blir just inridna? Synd på så himla fina hästar.

Vissa av de amerikanska araberna ser faktiskt ut som porslinhästar som inte skulle tåla mycket, men det är ju vad jag tycker.

Ja, det här blev lite väl långt, men berätta gärna vad ni tycker och har för uppfattning för mig som inte är så insatt!

Det är väl som vanligt, den mänskliga fåfängan som går först.
Stackars perserkatter som numer ser ut som dom har två bakdelar :crazy:
Och hundar som måste födas med kejsarsnitt...

Vi som begåvats med lite mer bondförnuft kan å andra sidan välja att köpa och avla på hästar som ser ut lite mer som naturen tänkte sig.

mvh, Paulina - arabhäst och kattägare.

jag som arabägare vill ha en väl arabtypsikt häst.
jag anser det som en självklarhet. Det var arabens utseende jag fastnade för som barn, men deras härliga temperament jag fastnade för som vuxen. så alltså den ska även ha bra temperament och framförallt vara användbar till ridningen och tävling som jag vill göra.

"DE araber som fanns i ökenländerna förut, alltså för jättelänge sedan ser ju absolut inte ut som dagens utställningshästar. Kan tänka mig att dåtidens arabavel mer gick ut på att få fram uthålliga, snabba och tåliga hästar medan idag går utseendet först."

Intressant tråd, men skulle du kunna definiera närmare vad du menar med ovanstående uttalande och då tänker jag främst på "för jättelänge sedan"? Hur länge sedan är detta och vilka är dina källor beträffande hur dessa araber såg ut? Eftersom araben är en mycket gammal ras är det ju lätt att tänka sig att "jättelänge" är för hundratals, kanske tusentals år sedan snarare än 1800-talet. Det skulle vara intressant att veta vilka källor som finns rörande arabens utseende då. Och hur förhåller sig de araber som fortfarande finns i "ökenländerna" IDAG till araber i västerlandet?

Anneli

Ja, jättelängesedan var kanske ett väldigt luddigt begrepp och jag menar inte några exakta årtal, men låt säga 50-100 år sedan kanske och före det? Tänker på de bilder jag har sett i bland annat två böcker, eller framför allt den här; The Classic Arabian Horse av Forbis J. Och så är det en annan som jag inte kommer ihåg vad den heter.
Hur dagens araber i ökenländerna ser ut skulle jag också gärna vilja veta så är det någon som har någon källa på det? Och vad har de för avelsmål? Samma som västvärlden?

Men utseendet av araben beror ju mycket på hur mycket man fixar med det också och det gjorde man nog inte lika mycket förr kan tänkas.

Men frågan är om rasen har bevarats eller om den har ändrats mycket.

Är det någon som kan nåt om det här så berätta gärna!

Hmm, sitter och läser ett gammalt arbete om arabiska fullblodet som jag skrev för ur-länge sedan (viss källkritisk risk) men källan till detta är från Höst Madsens Arabhästen och där står det uppenbarligen att avelsmålen på Muhammeds tid var att avla fram en tålig, snabb och uthållig krigshäst och sedan genom århundradena har målen varit ovanstående samt att bevara ädelheten och renheten. Vidare står att dagens arabhäst har delvis ändrade egenskaper eftersom den växer upp i "för goda" förhållanden med för bra mat, skydd osv. Antar att vad som menas är att the survival of the fittest inte avgör aveln idag och därför kanske de "hårdaste" hästarna inte är de snyggaste som man idag avlar på hellre.

DEt står också att dagens ökenaraber är mer lika ursprungsaraben än västerlandets. Men det är kanske någon som har varit och tittat på riktiga ökenaraber med stam i raka led till gamla ökenaraber och akn uttala sig?

SEn en annan fråga: Hur väl utmärker sig de tre olika typerna (kuhailan, siglavy och muniqi) av fullblodsaraber idag? Ser man skillnad på dem eller har de flutit ihop? FÖr alla typer får väl korsas med varandra eller vad man ska säga?

Jag fick en del fullblodsaraber förevisade för mig när jag var i Egypten i höstas, men tyvärr kan jag inte tillräckligt om araber i väst för att kunna jämföra typer. Jag vet inte heller hur dessa blodsligt förhåller sig till "våra" araber, för visst återimporterades väl en del Crabbet-stammade hästar till Egypten vid något tillfälle?

Den man som ägde hästarna, som enligt egen utsago var beduin, hade dock inte mycket gott att säga om avel av arabhästar endast för utställning. Det var inte riktigt hans idé om hur hästarna skulle användas kan man säga...hans egen hingst var en dancing horse och således högt utbildad. Denna häst var inte så stor, kanske 145 cm, hade en rundad kropp, bred rygg, de absolut torraste ben jag någonsin sett, ganska små hovar och reslig hals som kanske var aningen kortare än den man ser på bilder av utställningsaraber. Hans huvud kändes av någon anledning mindre "typat", men blicken och utstrålningen kändes väldigt ARAB.

Vi tittade också på några ston och sammantaget var vårt intryck - om man då skall diskutera dessa arabers likheter och olikheter med de svenska - att för oss som är hästvana men inte arabvana var det absolut inget snack utan att vi direkt såg att det var araber. Kanske skulle en arabvan person uppfatta det hela annorlunda.

Men vi båda svenskor är ridhästmänniskor och har ingen erfarenhet av utställningsaraber.

Beträffande "jättelänge" så tror jag att det är bra att skriva mer bestämt. Jag tror ytterst få håller med om att 50-100 år sedan är "jättelänge" sedan. En del användare på Buke är mer än 50 år.

Anneli

Visst har aveln gått för långt till viss del. Det var en som sa till mig att "araber rider man inte på, de är bara till för att titta på". Jaha, sa jag, så avel på typiskt, eller rentav extremt, arabutseende är okej även om det går ut över mentaliteten? Jaa, det var det.
Den uppfattningen finns ju faktiskt även bland dem som avlar, kanske inte så vanligt, men ändå...Araben är ju faktiskt en brukshäst från början.
Jag har en korsning som är 75% arab. Hon ser väldigt arabig ut. Folk säger ibland att det märks att hon inte är bara arab, för hon är så cool. :confused: Så om hon var renrasig skulle hon garanterat bli hispig?

Nej, okej uttrycket jättelängesedan var kanske inte så lyckat då men om vi lägger det där med exakta årtal mer åt sidan för jag är intresserad av eventuella skillnader nu och förut vare sig det handlar om 50 eller 250 år sedan, allt är ju intressant!

Ja, det var intressant att höra om din beduinträff.

SAHF's styrelse kom ut innan jul med en målbeskrivning (förslag) hur det svenska målet för den arabiska fullblodsaveln kan lyda.
Hittar det tyvärr inte på nätet nu bara för att jag skulle vilja det.....
Men i senaste S.A.M. finns det också med d.v.s. det nummer som kom innan jul:

"Den arabiska fullblodshästen skall ha en typ som uppfyller den internationellt erkända rasstandarden. Exteriören skall vara korrekt för att öka hästens hållbarhet och lynnet skall vara sådant att hästen är lämpad för samtliga riddicipliner samt körning. Dessa egenskaper bidrar till att öka den svenska fullblodsaraben konkurenskraft."

Den internationellt erkända rasstandarden är ju:

Skelett
Skelettet är av exceptionellt hård kvalité. Skallen är kort och bred, ögonhålorna stora och runda. Revbenen är 17 par (ibland 18). Svanskotorna är 16 - övriga raser har som regel 18. Ländkotorna är ofta 5 istället för 6.

Huvud
Relativt litet och kilformat.Näsprofilen insvängd under ögonnivå. Pannan är bred med stort avstånd mellan ögonen. En utbuktning mellan eller just över ögonnivå (jibbah) förekommer ofta hos araber. Ganascherna är rundade och djupa.

Öron
Fint utmejslade och spetsade samt harmoniskt placerade.

Ögon
Stora mörka och lågt placerade på huvudet. Ögonvitan kan ibland skymta hos araben. Detta är inte något direkt fel, även om det inte är önskärt med för mycket ögonvita.

Näsborrar
Stora, med fint utmejslade kanter nästan parallella med nosryggen. De ska vara rörliga med kapacitet att kraftigt utvidgas vid rörelse eller ansträngning.

Nos
Liten, såväl framifrån som från sidan. Underläppen ska vara fast och sluten, såvida hästen inte är mycket gammal.

Hals
Lång och elegant böjd. Detta är mera utpräglat hos hingsten än hos stoet, som kan ha en rakare hals. Den ska vara högt ansatt och övergången mellan hals och huvud (mitbah) ska vara lång och mjukt rundad.

Bogar & manke
Bogen väl liggande för att ge ett långt steg. Manken så väl markerad och så lång som möjligt (ibland med "lansmärke"). Detta även om araben pga kortare kotutskott vanligtvis inte har så hög manke som exempelvis det engelska fullblodet.

Rygg & länd
Relativt kort och muskelfylld rygg. Kort och stark länd utan sänkning framför korsets högsta punkt. Rygglinjen utgör en relativt horisontell linje över länd och kors mot svansfästet.

Kors
Lätt takat, ganska platt, med så långt avstånd som möjligt mellan höftbens- och bärbensknöl och med stort avstånd mellan höftbensknölarna. På en utvuxen häst ska korset ej vara högre än manken.

Revben & bål
Väl välvda revben och väl slutet flankparti.

Extremiteter
Araben har en relativt lång överarm och korta skenor med väl markerade senor. Knän och hasar är väl markerade. Skenan är rak, torr och bred - ej knipt under framknä eller has. Skanken är bred och väl muskelfylld.

Hovar
Runda och hårda med horn av bästa kvalité.

Svans
Högt ansatt och bärs i en båge i jämnhöjd med eller över rygglinjen. Detta är - jämsides med det ädla huvudet och den stolt burna halsen - ett av rasens speciella kännetecken. Ibland kan svansen bäras förd åt ena sidan, vilket är accepterat men inte direkt önskvärt.

Hårrem & tagel
Huden ska vara tunn (ådrorna kan ofta synas) och har en sidenskimrande lyster. Hovskägg saknas eller förekommer i ringa omfattning. Taglet i man och svans ska vara silkesmjukt och är ibland lätt vågigt.

Färg & tecken
Alla färger är tillåtna förutom skäck eller black. Skimlar är vanliga. De föds mörka men ljusnar med åren - ofta blir de då helt vita. Somliga blir flugskimlar. En del stickelhåriga hästar ("roan" på engelska) bibehåller sin färg livet ut. Svart är ovanligt men förekommer. Vita tecken är ganska vanligt och kan ibland vara stora.

Mankhöjd
Kan variera beroende på såväl uppfödning som arv, men vanligaste höjden är 145-155 cm. Avvikelser både uppåt och nedåt kan förekomma och några fastställda gränser finns inte.

Gångarter & rörelser
Skritten ska vara fri och vägvinnande. Traven ska vara exceptionellt lätt och flytande och likaledes vägvinnande. Fri, rörlig bog och överarm. Bakbenen ska arbeta med en kraftigt påskjutande rörelse med väl krökta hasar. Hasens arbete är mycket viktig. Frambenen ska föras med schwungfullhet. Galoppen ska vara mycket jämn, elastiskt och välbalanserad.

Exempel på allvarliga fel
Konvext huvud ("ramskopf"). Hjorthals eller stel, vinkelrät halsansättning. Hängande öron. Över- eller underbett. Små ögon. Trånga ganascher. Flata revben. Bockhov eller alltför platt hov. Klena eller alltför vinklade eller raka hasar. Kort struttigt steg. Kort avstånd från höftbensknöl till svansfäste. Smalt, stupande eller kluvet kors. Dåligt buren, knipt svans.

Min kommentar till en del saker, som "oroar" mig i dagens avel bland en hel del uppfödare...nya såväl som gamla, är att man vill avla till det extrema gållande t.ex. dishen på huvudet. Tidiagre stod i rasbeskrivnignen att näsprofilen fick vara rak. Detta har man av någon anledning tagit bort. Förr fanns aldrig denna extrema dish. Och man kan fråga sig vart det leder i det långa loppet om arabhästen får denna extrema dish. Enligt all lärdom om hur man förflyttar luft snabbast och oxygenupptaget, så säger detta ju rakare rör desto bättre. Det blir inte rakare rör med extremdisher.
Ett annat bekymmer, som jag ser det, är att det avlas fram arabhästar med allt längre rygg, vilket leder till allt svagare ryggparti och allt öppnare i flanken. Dessutom leder det till otillräckligt djup i bröstkorgen och otillräcklig bredd i fronten. Detta har också sin betydlese för såväl hållbarheten som uthålligheten, för arabhästen är känd för att ha ett stort hjärta och stora lungor, vilket är A och O för luftgenomströmining och oxygenupptag.
Vidare är jag bekymrad över de dåliga extremiteterna som får ett allt större fäste med bockhovsproblematik, parallellförskjutningar, sabelbenthet. Dessa tre är de mest farliga felställningarna hos hästar som skall brukas.
Förden skull anser jag inte att de mindre allvarliga felen skall få förekomma men om man skall välja mellan pest och kolera.....
Även rörelsemekaniken anser jag försämrats hos dessa "nya" modeller av arabhästar. De rör sig inte fritt från bogen/låret utan från knäna och neråt. Detta ger ingen elasticitet i rörelserna och ej heller ett framåtdrivande, energiskt schwung i rörelserna.

Sedan står i rasbeskrivningen att alla färger är tillåtna utom skäck och black. Nu är det ju så att oavsett vilken färg hästen har en stammen är WAHO (World Arabian Horse Organzation www.waho.org som är ett paraplyorgan, som bestämmer över all världens registraturer)-godkänd så kan hästen inte exkluderas från registrering. Sabino, som ibland omnämns som skäck, men egentlig bemärkelse inte är skäck, är ju mycket vanligt förekommande färg hos det arabiska fullblodet. I synnerhet hos de arabiska fullblod med engleska blodslinjer.

Jag kan med fördel säga att mina hästar (även om de alla har både sina för- och nackdelar) är mer trogna denna rastyp SAHF anammar än många av de showhästar man ser i utställningsringarna idag.

Åh andra sidan finns det ju typer inom typen hos det arabiska fullblodet, baserade på det beduinerna en gång relaterade till strainen. Dessa typer inom typen ger förutom "familjenamnet" även en viss klassificering av de olika typernas karraktärsdrag. Om detta har jag skrivit en artikel....så finns intresse mailar jag gärna över den.

Visst var målet med beduinernas arabavel att få fram modiga, starka, uthålliga och hållbara hästar. Något som ibland man kan undra över idag eftersom det finns uppfödare som enbart avlar för show.
Och visst, show är en form att bruka hästen.....

Mankan också ställa en fråga...varför måste en häst vara färdiginriden och "klar" vid 3-4 års ålder? Arabhästen är en naturras och behöver tid att utvecklas.
Och är det inte så att våra arabhästar idag har det FÖR bra? Täcken i alla väder och inomhus, oftast fel foderstater, otillräcklig utevistelse och när de är ute vistas många hästar i plana paddockar utan vare sig en sten eller stock eller nivåskillnader i hagen. Ja, det är mycket man kan ha synpunkter på som påverkar avelsmålet.

Att arabtypen ändrat form är den mänskliga fåfängans fel....allt skall bara bli vackrare och vackrare enligt de normer vi har i världen idag. Fult skall bannlysas.
Men vad är egentligen fult och vad är vackert? "Beauty is in the eye of the beholder" (Skönheten sitter i betraktarens ögon).

Varför en del av dessa showhästar inte visas i någon anan diciplin är en gåta även för mig. För mig utesluter inte det ena det andra.
Men en arabuppfödare sa till mig en gång för väldigt länge sedan - "Man skall inte rida de araber som skall visas på utställning,för då får de så sänkt rygg och det är ju fult"
Han ville ha dem matbordsraka från maken och bak till svansfästet...Och hur tror ni en sådan häst rör sig?! Inte alls skulle jag vilja påstå, för där finns inte tillstymmelse till att kunna utföra en balanserad, pådrivande rörelse med helt rak rygg och et helt plant kors!

Mmmmm, det var lite jag kom på nu, men det kommer kanske mer, för detta ämne ligger mg mycket varmt om hjärtat :cool:

Framför allt - vad har man för avelsmål när man godkänner vad hingstar som helst? Det finns flera hingstar som har under 30 exteriörpoäng som är godkända, och jag kan bara inte förstå hur man resonerar när man släpper igenom sånt.

Måste vara jobbigt att försöka köpa en arabhäst med konsoliderad exteriörstam - köper man en annan ras så vet man i alla fall att åtminstone alla hingstar i stammen har minst 40 poäng (eller 38 men jäkligt bra prestation). Men köper man arab måste man kolla varenda förfader själv...

Tack för ditt långa och intressanta svar och skriv gärna mer om du kommer på nåt annat!

Ja, det här med extremt dishade huvuden är inte bara fult utan förstör också hästens proportioner och ja, vart ska det leda om en 10-20 år till? DEt är ju trots allt en häst vi vill ha och inte som hos vissa hundraser, djur som har svårt att andas, äta eller annat.

Nej, jag skulle verkligen tycka att araben kom fram mer som så kallad brukshäst för den är ju helt super som allroundhäst även om den kanske inte kan nå de högsta klasserna i dressyr och hoppning.

Jag kan ju tänka mig att intresset för att skaffa arab skulle minska kraftigt om dess styrka, uthållighet och ihärdighet med mera skulle "försvinna" för då är den ju inte nåt att ha för fem öre! Så det är definitivt något att värna om!

Men jag kan tänka mig att det här problemet existerar inom andra raser också, ex flera ponnyraser, att de lever för gott idag och att det naturliga urvalet som gör raserna starkare inte finns kvar. Alltså man kan ju inte svälta sina hästar men... ja, jag vet inte hur man ska bära sig åt.

Undrar förresten om denna tråd hamnade på fel forum...

Då jag betvivlar att det finns tillförlitliga källor på arabens exteriör och avelsmålet för tusen år sedan är det väl ganska uppenbart att trådstartaren inte menar att "jättelänge" betyder tusentals år. :smirk:
Nåväl, mycket intressant tråd, och som med all avel som bedrevs förr så var funktionaliteten det viktigaste, tror jag i alla fall. Man använde hästarna i det dagliga livet, och därför var det av största vikt att de var tåliga, hade bra temperament och kunde utföra sitt arbete väl vilket väl också medförde bra exteriör. Sedan finns det ju andra viktiga mål med araben också, som intelligens och utstrålning.
Det var mycket roligt att läsa att de egyptiska araberna du såg inte var så extremt "arabtypade" och att han ansåg att de skulle ridas! Själv tycker jag att det är en självklarhet att hästar ska användas till något, och fördelen med araben är väl att den kan användas till precis allt inom hästsporten, om den är välavlad vill säga! (Ja, kanske inte travlopp möjligen :smirk:)

Sedan undrar jag, Cesam, om det där med rasstandarden för taglet, hur viktigt är det och framför allt varför ska den vara silkeslen?? Man kanske menar att taglet inte ska vara grovt? Hur många hästar har SILKESLEN man? (Inte min fina arab i alla fall! :D)

Hur kan man förbättra arabaveln idag? Det finns ju så många uppfödare som bara ställer ut sina araber, och det verkar ju heller inte vara så farligt med skeva ben och andra grava exteriörfel som försämrar rasen? Orsaken till varför det blivit så måste väl vara pengar. Många araber såldes ju för enorma summor till USA för tjugo år sedan, och de som betalar stora summor för en speciell häst (tex en arab med extremt lång svans, viss färg osv) måste ju vara de som styr efterfrågan och därmed avelsmålet? Jag vet att inte alla uppfödare tänker så, givetvis, men pengar spelar ju in.

Nej, silkeslen och silkeslen...Men det skall vara fint och mjukt...Och borstar man inte dagligen med piggborste och låter bli att klippa eller rycka manen på en arab, så får den näst intill silkeslena manar och svansar. Och när man borstar dem med en mjuk borste, att man använder sig av manglans..... :) :idea:

Sedan är det ju så att det fortfarande finns arabuppfödare som bara tror att araben duger till utställning och tyvärr lika ofta då så (rent ut sagt) skiter de i hur benen ser ut, hur korrekta rörelserna egentligen är, om det finns tillräckligt med bröstdjup och tillräckligt med bred front....
Jag vet flera uppfödare som sagt "ja, skit i hur benen ser ut, huvudsaken är att de har extrem dish, plant kors och en svans som lägger sig på ryggen." Och vidare har jag också fått mig sagt "att huvudsaken det ser ut att ha flashiga rörelser"...Så då menar de alltså att det skall inte vara kraftfulla, framåtdriande rörelser.
Det finns en som sa att "araber skall inte ha schwung".
För mig är korrekta rörelser framåtdrivande, energiska och schwungfulla...bl.a.

Men man skall aldrig slutas förvånas...för vilka hästar är det som säljer bäst eller hingstar som får flest ston? Jo de som går i topp på utställningar med klassvinster och championat än här och än där och sedan vet man egentligen hur hållbarheten och ridbarheten är..
MEN tack o lov, så finns det å andra sidan massor med raka motsatsen som vet hur korrekthet ser ut, som vet vad hållbarhet och ridbarhet är.....Och avad länar sig mest i det långa loppet?

Pågår det någon sorts satsning i SVerige (eller nåt annat land) för att främja araben som sporthäst?

Visst är arabgalopp större i POlen tex? FÖre det där med att exteriören försämras till förmån för den "flashiga" utställningsaraben borde ju minska om de som köper hästarna inte är uppfödare till största del utan människor som verkligen har tänkt använda dem?

I ärlighetens namn kan jag inte påstå att SAHF precis främjar någon satsning annat än show och galopp.
Men i fjol vart ju Tralopp (bl.a.) här på sidan nere och red Em i dressyr i Österrike. SAHF sponsrade med 1500:-/ekipage. Privita sponsringsiniativ ledde dock till att Tralopp kunde åka. Övriga deltagare fick satsa med egna banklån för att komma med, efetrsom det var först senare vi fick reda på att fler svenska skulle ner....Hade jag vetat från början att det fanns fler hade jag t.ex. krävt att sponsringen skulle gå till alla ekipagen och inte nebart ett ekipage.

Arab-Galpoppen är hyfsat stor i Sverige och för vissa är detta det enda saliggörande för arabhästen som brukshäst.
För mig är arabhästen en perfekt allroundhäst och jag är inte speciellt imponerad av prestationsavel på så sätt att det leder till att all enahanda prestationsavel icke gagnar en ras. Se på de franska galopparaberna som de ser ut...tvi vale.....se vidare på travarna...man kaninte påstå det är snygga att se på....i.m.o.

ECAHO satsar ju en del på Sort Championship och har ju fått en egen sektion som arbetar på just sportaraber inom olika dicipliner.
Men det är lite att arbeta i motvind här hemma även om vi har fått Sport Cupen och Arab SM i dressyr, hoppning, och western. SAHF-styrelsen (bland annat sittande :( ) arbetar förvisso med Sport Cupen men det är ju inte så att de gör vågen precis.
Du kan läsa mer om olika sportsevangemang på
www.sahf.se
www.echao.org
www.arabgalopp.com
t.ex.

Det blir juinte precis bättre nu när EU skall ha sitt att säga och SJV och SH dragit sig ur och bara vill ha en hälsobedömning.
SAHF annamade detta omedelbart eftersom detta är vad en hel del uppfödare ansett att så skall arabavel bedrivas.....

Ang. att man inte kan kassera någon hingst annat än p.g.a. exteriöra ärftliga avvikelser beror ju på WAHO (www.waho.org) och är inget SAHf har något att säga till om.
WAHO anser att man kan inte exkludera någon arabhäst med en WAHO-godkänd stamtavla från avel annat än i de uppenbara fall då de har sådana ärftliga fel att de kan kasseras p.g.a. dessa....
Heta diskussioner har pågått på SAHF's sida (www.sahf.se) ang. den kommande avelsvärderingens vara eller icke vara. Fr.o.m. 2005 verkar det som om det bara blir en häslobedömning.....

Ja du, det var ju lite tråkigt att höra att det inte satsas så mycket på araben som sporthäst. Den dagen jag köper arab så kommer jag i alla fall att välja en häst som är exteriört korrekt och som passar som allroundhäst, inte en sönderavlad, klen stackare även om den ser fin ut.

Hur kan man göra efterfrågan större på araben som sporthäst?

Ja, den har ju tyvärr ganska svårt att hävda sig bland halvbloden men åtminstone de hästar som ligger under ponnymåttet borde ju vara populära inom ponnysidan.

Nej, jag vet inte, jag hoppas bara att det hela inte spårar ur i framtiden...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka