Avelskatt som kissar inne :/

EmmaW

Trådstartare
Så för lite mer än ett halvår sen trillade min underbara :love: birmahane in här hemma:laugh: En fantastisk kille som är tänkt som avelshane. Har just nu en kull efter honom här hemma som är helt underbara:D

Nu till det tråkiga...efter förra parningen så började han skvätta lite inomhus, jag har gjort ordenkligt rent efter honom och använder jag ättika så kissar han inte mer just där så länge det om sagt stinker ättika:crazy: Har även testat piss off och det funkar ju så länge det stinker det oxå men inte sen.
Nu känns det som om vad jag än gör så fortsätter han....och ja jag funderar på kastrering men eftersom han är fin som attans så vore det jättekul att kunna använda han till avel i fortsättningen med....det var ju lixom bla därför som jag skaffade han och han är dock rätt mycket enmanskatt så jag vet inte hur det skulle funka med kastrering och omplacering om jag vill ha en annan hane senare.....många tankar just nu men jag är så evigt trött på att komma hem och upptäcka att det luktar kattpiss igen och sen är jakten igång på var han kissat denna gång:mad: Jag har försökt med att ställa ut mat på dessa ställen, fler kattlådor, större kattlådor, olika sand m.m.Han gör det aldrig så jag ser och jag berömmer så fort jag ser att han går på lådan vilket han svarar mycket positivt på men ändå fortsätter han...:confused: Finns det något som faktiskt fungerar eller är kastrering enda utvägen? :o
Alla råd och förlsag är varmt välkomna :idea:
 
Sv: Avelskatt som kissar inne :/

Att hanar strilar är ju inget ovanligt, det är därför många har sina hanar i speciella rum som är inredda för att klara just strilandet. Strilar gör dom för att markera revir och parningar kan sätta igång sånt beteende. Jag tror det kan vara svårt att bli av med nu när han börjat. Tikskydd eller eget rum, samt att en del får bukt på det med p-medel om man känner för att ta den risken.
 
Sv: Avelskatt som kissar inne :/

Metoder som att ställa ut mat och kattlådor funkar generellt inte på en fertil katt som markerar revir. Det är städa noga som gäller. Om du inte har en Feliway-dosa väggen kan det vara en bra början, annars gäller det att försöka identifiera hans favoritplatser och göra dem lättstädade.

Av mina hanar är en en notorisk pisse-nisse (givetvis är det han som bor hos min fodervärd :D), och i hans fall har en enorm kattlåda (ikea-back med massa sand) placerad på rätt ställe lugnat lite, och att hitta lägena han kissar i och bryta honom innan. Han markerar mer när han varvat upp ordentligt med lek eller liknande, så om man bryter aktiviteten innan han överhettar så lindrar man det lite.

Min första hane (kastrat) köpe jag som vuxen och han markerade även efter kastrering i sitt förra hem men slutade så fort han kom till mig. Han var fertil 7 år, så det kan vara förklaringen till att han inte började fungera som en kastrat efter kastrering. Han fortsatte para tills han var åtminstone 15.

Om det är en katt som är värdefull för framtida avel kan man överväga kastrerings-chip. Det gör katten tillfärllgt infertil och lugnar hankattsbeteendet, men det går inte att garantera att de faktiskt blir fertila igen. Jag har chipat min pisse-nisse, eftersom han är en av två avelshanar i landet och dessutom har en ganska unik stam. En katt man är osäker på framtida avelsvärde hos hade jag valt att kastrera istället, men det är viktigt för oss att vi försöker få vidare en avkomma i avel först för att inte förlora obesläktade linjer.

Min "egen" (dvs den som bor hemma) hane är *peppar, peppar* strilfri. Han är generellt ganska ohanig när det inte finns fertila honor i närheten, så jag undviker att flänga runt på utställningar och liknande med honom för att jag inte kan ha kvar honom fertil om han börjar strila.
 
Sv: Avelskatt som kissar inne :/

Nu har han ju en fin stam och jag vill ju gärna ha en eller två kullar till i framtiden på min egen hona här hemma....kanske är det ett av problemen att hon är fertil och dom bor ihop?
Jag får väl köpa en feliway i morgon och testa och sen funderar jag på om jag kanske kan begränsa och låta han vara i gästrummet när jag inte är hemma...och på nätterna. Det är nämligen bara då han kissar:mad:
 
Sv: Avelskatt som kissar inne :/

Kommer med några följdfrågor då...ursäkta mitt mindre vetande nu jag är rätt ny inom kattaveln men lär mig...:angel:

Om jag kastrerar är det helt omöjligt att i framtiden skaffa en ny hane till avel och få det att fungera ?

Är det omöjligt att ha fertila honor och hanar ihop utan problem eller blir det alltid problem?

Har även läst att man kan ge hanar p-piller? Hur funkar det? Är det samma som honkatten äter eller?
 
Senast ändrad:
Sv: Avelskatt som kissar inne :/

Kommer med några följdfrågor då...ursäkta mitt mindre vetande nu jag är rätt ny inom kattaveln men lär mig...:angel:

Om jag kastrerar är det helt omöjligt att i framtiden skaffa en ny hane till avel och få det att fungera ?

Nej, ofta går det bra. Med min gamle hade det inte gått eftersom han var så oerhört revirhävdande och gått fertil så länge, men min hane nr 2 kastrerades som 5-åring och är nu "storebror" till den yngre pisse-nissen. Det handlar mest om hur katten är, min äldsta kastrathona är betydligt mer kritisk till nykomlingar än någon av mina hanar varit.

Är det omöjligt att ha fertila honor och hanar ihop utan problem eller blir det alltid problem?

Det innebär helt klart en större risk för problem. Jag har alltid undvikit det, eftersom de i naturen aldrig lever så. En fertil hane letar up fertila honor, han lever aldrig nära dem och jag är övertygad om att det ökar stressen hos både honor och hanar. (Trots att de mycket väl kan gå bra ihop och utåt sett fungera bra som grupp)

Min hemmaboende hane tillsammans med sina småbröder:

110719_74.jpg


Mamman kastrerades så snart det gick efter den här kullen eftersom jag hade bestämt mig för att behålla Paxi till avel (och han fick bo borta ett tag när han var 5 mån eftersom hon skulle paras).

Har även läst att man kan ge hanar p-piller? Hur funkar det? Är det samma som honkatten äter eller?

Ja, det är samma sort. Jag hade hellre satt chip om det är aktuellt, eftersom -pillren är väldigt riskfyllda för honor och inte undersökta för hanar.
 
Sv: Avelskatt som kissar inne :/

Å tack för dina svar!:bow:



Har en fråga till, kommer naturligtvis konsultera vet innan ev början men når dom inte förrän i morgon....promon kan man vad jag förstått ge till en hane, kan man även ge perlutex? Vore ju enkelt om man kunde använda samma om man inte vill para just då...Vad jag har förstått så har dom samma verksamma substans?

/Emma som lär sig massor!;)
 
Sv: Avelskatt som kissar inne :/

Tänk på att biverkningarna är samma som för honor. Dvs ökad risk för juvertumör. Skillnaden på p-piller och chip är väl att vad jag har hört så kan dom ofta para trots pillren, men på chip blir dom helt infertila ett tag. Jag vet en som gav sin hane p-spruta, han parade och blev pappa under den tiden med slutade strila. Men som sagt, det är rätt trista risker med alla sorters p-medel (även om piller verkar vara "farligast") även på hanar.
 
Sv: Avelskatt som kissar inne :/

Ja jag ska kolla upp det noggrant, vill ju absolut inte att han ska bli dålig på nåt vis. Kollar runt just nu på olika alternativ för att försöka få ha han fertil ett tag till, annars blir det kastrering för så här känner jag att vi inte riktigt kan ha det och jag vill inte igentligen inte behöva avskärma honom från oss andra. :( Han är ju så social och mysig!:love:
 

Liknande trådar

Katthälsa Katt: Hankatt 2 år, kastrerad vid ca 6 mån ålder. Moder förvildad o avlivad av katthem. Uppfödd på flaska. Troligtvis...
Svar
10
· Visningar
2 473
Senast: bengeten
·
Övr. Katt Vi ska på utställning nu i helgen & jag tänkte ta med min fertila hanne, hans mamma & hans moster som båda går på p-piller. De har...
Svar
4
· Visningar
926
Senast: Tina Hellman
·
N
Övr. Katt Hej! Jag vet att detta är ett vanligt problem som har tagits upp förut här, men jag börjar misströsta. Min ena katt, en mysig och...
Svar
12
· Visningar
17 165
Senast: always_TsT
·
Övr. Katt Tekla är fem år gammal i år, och är en hederlig bondkatt. Går in och ut som hon vill. Går både på lådan inne, och gör ifrån sig ute -...
Svar
19
· Visningar
10 048
Senast: Kattmatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp