Avelsindex 102

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Sara87
  • Startdatum Startdatum
S

Sara87

jag har ett sto med avelsindex 102. Vad jag förstår är detta inte jättedåligt, men heller inte jättebra.

vad ska jag satsa på för hingst till henne? hon är efter Carmody Lobell- Rebur, så nåt med lte mer sting vill jag ha....

fransk - amerikansk stam, vad ska jag satsa mer på?

hon har mkt humör, så en hingst med milt temperament, med vinnarskalle för de har inte hon :smirk:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avelsindex 102

puttar på lite och tillägger:
hon är 157 cm och lätt "räzer-modell"

16411556.jpg

en hingst med stor aktion och vägvinnande steg.
Kraftigare modell

har ingen stor budget, så max lev.föl 20 000kr.

jag ska behålla fölet själv.

jag var lite sugen på Amer I Can, men han är tyvärr för liten..
jag vill inte ha ett höghus till föl, men en sluthöjd på runt 163 +- några cm.

eh, men alltså jag menar att jag vill inte ha en som är 155 i manken utan lite större....

kan jag inte få en fux med bläs o fyra vita strumpor?:p

Yalla Yalla Lee, heter hon.
en jäkla travare som haft otur i livet.

inga rörelsestörningar, bara inget jättevägvinnande steg.

Min första tanke är Skogans Orlov (ger ytterligare inslag av Fandango)
http://www.blodbanken.nu/servlet/Ge...=skogans+orlov&dam=Yalla+Yalla+Lee&test=S%F6k

Nästa tanke är Gentle Star (trevlig häst, trevliga avkommor såvitt jag vet, kul dubbelslag på stoet Flicka Frost)
http://www.blodbanken.nu/servlet/Ge...=skogans+orlov&dam=Yalla+Yalla+Lee&test=S%F6k

OCh snart kommer "giant chill" att föreslå Igor Brick (tja, kanske prisvärd. Men lite krokiga ben, vet inte mycket om temperamentet)
http://www.blodbanken.nu/servlet/Ge...ire=igor+brick&dam=Yalla+Yalla+Lee&test=S%F6k

Senast ändrad:

jo skogans Orlov har jag funderat lite på, jag tycker om hans exteriör.

däremot är det inte så många av antalet betäckta ston som har gett registrerade avkommor, dåligt fertilitet?

Det kan också vara så att de som fått avkommor inte har betalt levande föl-avgiften. Jag har inte hört att han har låg fertilitet. Ring och fråga!

jo det har du rätt i!!

jäklar vad sugen jag blev här nu, hittade lite trådar om honom här, och det verkar mest vara positivt!

Ja, jag har hört mycket positivt om avkommornas temperament och exteriör. Det verkar vara en prisvärd hingst och jag har själv varit lite inne på att använda honom. Men man får nog räkna med att man måste ha avkomman kvar, inte så lätt att sälja.

En av mina bästa vänner har två avkommor efter honom och ett riktigt fint sto (Simb Coin) och jag tror att hon är dräktig med honom igen, de är så nöjda med avkommorna.

jo räkna med att behålla får man nog göra, men du föder väl upp för att sälja?

var inne och såg en på nån hemsida Percy's ella, vart jättefin, redan mycket färdig ext.som två,det gillar vi!;)

frågan är om levandefölavgiften kommer höjas nu när de ser att en hög % kommer till premie?

Den risken finns ju i och för sig, men det blir nog ingen stor höjning, tror inte jag. Det är så viktigt för en sådan hingst att det kommer fram många avkommor.

fördelen är ju att man inte behöva förboka, gränsen går väl vid 150 ston har jag för mig..

vi får se vad blodprovet visar idag, är hon fortfarande inte frisk får man väl börja förbereda....:crazy:

haha, jag vet!:p

eftersom hon är 5 nu så är det ju rätt tid at ta ett föl, om man ska ha chans att köra igång henne igen. föds fölet i april/maj borde man väl kunna köra igång igen i augusti/sept??

jag köpte henne 1 sept och då var hon sjuk. var sjuk 8nder hennes sista klappsart, 20.1 i tid.Henes förra tränare var inte så jätteseriös om man säger så... Är fortfarande sjuk med 10.4 i vita efter två superstarka penicillinkurer. blir hon inte bra snart så får hon dräktihetstiden på sig att bli frisk.

nu funderar vi på att byta foder. de får krafft groov och sport. I stallet där jag jobbar gjorde de en analys för ett tag sen,och det visade jättehöga mögelvärden.

förhoppningsvis hjälper det. Just nu får hon inget foder (förutom grovfodret) eftersom hon inte gör ett skvatt, men när hon var igång fick hon 3 kg/dag.

tck för tipset, men 10.9 i inavelskoeff. tycker jag är lite för högt...

Min första tanke är Skogans Orlov (ger ytterligare inslag av Fandango)

Nästa tanke är Gentle Star (trevlig häst, trevliga avkommor såvitt jag vet, kul dubbelslag på stoet Flicka Frost)

OCh snart kommer "giant chill" att föreslå Igor Brick (tja, kanske prisvärd. Men lite krokiga ben, vet inte mycket om temperamentet)
http://www.blodbanken.nu/servlet/Ge...ire=igor+brick&dam=Yalla+Yalla+Lee&test=S%F6k

En reflektion från Spöket som har en tvååring efter Gentle Star och en ettåring efter Skogans Orlov med två helsyskon som mammor. :smirk:

Gentle Star valde jag på idén att hans ungar får ungefär samma typ som mamman efter en research på ca 7 stycken (vårvintern 2004 så det fanns inte massor) och ALLIHOP såg olika ut. I mitt fall fick jag behålla mammans bra egenskaper plus att han faktiskt förbättrade en del. Tanken funkade alltså. :idea: Den ungen är otroligt cool och har lätt för att lära/fatta. I nuläget ca 154 cm (mamman var 152 cm)

Skogans Orlov valde jag inte själv utan har köpt henne. Hon hade redan i somras lika långa ben som starthästen och är en snygg modell. Just nu är åringen kanske nån centimeter lägre än tvååringen, jämn, rund och fin. Har varit klok att köra in och tar det mesta med nyfiken ro. Hon har mycket mera av pappas utseende/exteriör än vad tvååringen har.

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 417
Senast: moonstruck
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 880
Senast: pastejja
·
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: pastejja
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka