Avelshingst till mitt sto!?!

IdSko

Trådstartare
Har nu köpt ett lettiskt halvblodssto och har funderingar att ta föl efter henne, men jag är inte så insatt i aveln och tänkte att nån här kanske kan komma med lite tips och råd? :)
Diognale är född -95, e; Depozits och ue: Gulsars
Världens mysigaste tjej med stark vilja och kan sätta sig på tvären om något inte passar, för det mesta arbetsvillig och med en rejäl motor.
Hon är dock ganska stor och tung, och är inåttåad på båda frambenen, så jag söker isåfall efter en ganska lätt halvblodshingst med bra psyke och över 160 hög!

Kan inte infoga någon bild nu men på länken nedan finns en hyfsad bild på henne!
http://www.blup.se/sv-SE/horses/186537-diognale
 
Sv: Avelshingst till mitt sto!?!

Exakt varför tycker du att hon platsar i avelsboxen ?

Jag tycker att benen inte ser så vidare ut, ser rejält vek ut i framkotorna, förutom att hon är inåttåad. Så om jag nödvändigtvis skulle betäcka skulle jag leta en hingst med bra ben
 
Sv: Avelshingst till mitt sto!?!

Något du ska tänka på om du ska betäcka henne är hennes ålder. Bäst före datum för avel (om inte stoet varit i avel kontinuerligt) är 16 år. Så du får vara beredd på att det kan bli besvär, det behöver inte bli det men risken för det ökar med stigande ålder.
Det du bör tänka på är att du använder en bra seminstation och väljer en hingst som har bra simmare. Lägger man då till att den ska ha bra ben och då gärna varit i avel ett tag så man vet att den brukar lämna det vidare till fölen, blir det kanske inte så många kvar att välja på.

Du måste också vara beredd på att med ett så gammalt sto kan det bli dyrt redan innan hon är dräktig. Risken finns för infektioner (man letar ju inte ofta efter dom om man inte ska betäcka) och man får också undersöka så att hon har ägg och ev behandla. Det dyraste icke fölet (sto som inte blev dräktig trots massor av försök) jag har haft gick på nästan 40 000.

Hingstar som ofta lämnar bra ben är Fetcher N, Briar och VDL Sheraton
 
Sv: Avelshingst till mitt sto!?!

rejält vek är att ta i, hon är lite vek i kotorna fram och är lätt inåttåad.. Men bilden är en lite konstig vinkel också så det ser nog värre ut än vad det faktiskt är :)
Vi har diskuterat en hel del om jag ska eller inte ska ta föl efter henne, just på grund av hennes benställning.. Men med rätt hingst så är chanserna goda till att fölet blir bra! Men det är just en bra hingst med starka friska ben jag söker! :)
 
Sv: Avelshingst till mitt sto!?!

Jaa tyvärr börjar hon bli till åren.. Hon har haft ett föl innan hon kom till Sverige, för ungefär 13 år sedan. Så helt grön är hon inte, hade hon aldrig haft föl hade jag inte ens tänkt tanken på att betäcka henne vid den här åldern. Så det känns som att det är nu eller aldrig lixom! :)
 
Sv: Avelshingst till mitt sto!?!

Att hon haft ett för för så länge sedan är lika med plus minus noll nu. Det spelar alltså ingen som helst roll för om blir dräktig eller ej, tyvärr.
 
Sv: Avelshingst till mitt sto!?!

Min född -94 som haft 2 föl innan för cirka 10 respektive 9 år sedan är dräktig igen nu, på tredje försöket.
Seminerades på första brunsten, tog sig direkt, resorberade innan 45 dagar, tog sig inte på nästa brunst, men tredje gick bra och har därefter varit komplikationsfritt. Men om det blir ett friskt föl återstår ju att se.
Hela kalaset blev ju lite dyrt, men det gick för oss iaf, och om resorbationen berodde på dåligt ägg iom första brunsten vet man ju inte heller. :)
 
Sv: Avelshingst till mitt sto!?!

Mitt förslag är Hasard 1245 e. Heartbeat som har en 9 på sin benställning. Hingst med bra resning och som visat sig väl på hoppbanan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp