Avelsgodkänd?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Curios
  • Startdatum Startdatum
C

Curios

Jag har en fråga om avelsgodkännande av hingstar.

Hittade en annons om en hingst för betäckning som sägs vara "avelsvärderad och godkänd för allmänavel". Men enligt avelsvärderingsresultaten på Hästavelsförbundets hemsida står det så här " Beslut
Hingsten är avelsvärderad men ej godkänd enligt rasvisa bestämmelser." Jag kan tillägga att han har inga veterinära anmärkningar och bruksprovet är utfört med över 40 poäng.

Hur går detta ihop?

Jag har ingen lust att lägga ut hingstens namn, eftersom jag inte är ute efter att "hänga" någon. Men kan man med rent samvete påstå att hingsten är "godkänd för allmänavel"? Eller är det något i just det uttrycket som innebär att hingsten får användas för vad som inom hundvärlden skulle kallas för "byrackor", men INTE för sin egen ras? Jag har för mig att alla hingstar måste vara godkända för sin egen ras, först och främst. Därefter kan det för iaf vissa raser vara OK att använda dem till andra ston. Eller?

Tacksam för svar!
/Nyfiken

Sv: Avelsgodkänd?

Curios skrev:
Jag har en fråga om avelsgodkännande av hingstar.

Hittade en annons om en hingst för betäckning som sägs vara "avelsvärderad och godkänd för allmänavel". Men enligt avelsvärderingsresultaten på Hästavelsförbundets hemsida står det så här " Beslut
Hingsten är avelsvärderad men ej godkänd enligt rasvisa bestämmelser." Jag kan tillägga att han har inga veterinära anmärkningar och bruksprovet är utfört med över 40 poäng.

Hur går detta ihop?

Jag har ingen lust att lägga ut hingstens namn, eftersom jag inte är ute efter att "hänga" någon. Men kan man med rent samvete påstå att hingsten är "godkänd för allmänavel"? Eller är det något i just det uttrycket som innebär att hingsten får användas för vad som inom hundvärlden skulle kallas för "byrackor", men INTE för sin egen ras? Jag har för mig att alla hingstar måste vara godkända för sin egen ras, först och främst. Därefter kan det för iaf vissa raser vara OK att använda dem till andra ston. Eller?

Tacksam för svar!
/Nyfiken

Den är tydligen avelsvärderad + utan veterinär anm. + godkänt ridprov. Sedan har avelsvärderingsnämnden tagit beslut om att DE ej rek. honom till allmän avel, men detta tycks då hingstägaren strunta i?!
Du kan väl bara skriva vad det är för ras?!

mvh
Carina

Cesam skrev:
Den är tydligen avelsvärderad + utan veterinär anm. + godkänt ridprov. Sedan har avelsvärderingsnämnden tagit beslut om att DE ej rek. honom till allmän avel, men detta tycks då hingstägaren strunta i?!
Du kan väl bara skriva vad det är för ras?!

mvh
Carina
Det är väl så att avelsvärderingsnämnden alltid säger rekommenderas ej till avel till alla hingstar som är korsningar och så vidare, partbred arab, pinto, palomino osv. Nåväl, år 2006 kommer avelsvärderingsnämndens uppdrag att vara över, enl. EU-regler kan alla hingstar ju visas om man bara vet fader och moders namn, och ibland kan man undra hur stora uppfödningsländer som Usa och England kan klara sig utan en avelsvärderingsnämnd! Och till råga på allt så importerar vi hästar därifrån som slår de svenske......
Kan nån förklara ekvationen för mig?

poloplayer skrev:
Det är väl så att avelsvärderingsnämnden alltid säger rekommenderas ej till avel till alla hingstar som är korsningar och så vidare, partbred arab, pinto, palomino osv. Nåväl, år 2006 kommer avelsvärderingsnämndens uppdrag att vara över, enl. EU-regler kan alla hingstar ju visas om man bara vet fader och moders namn, och ibland kan man undra hur stora uppfödningsländer som Usa och England kan klara sig utan en avelsvärderingsnämnd! Och till råga på allt så importerar vi hästar därifrån som slår de svenske......
Kan nån förklara ekvationen för mig?

Jo, det är så att det gäller fr.a. korsningar...Men jag ville ändå h*n skulle ange ras på den hingst h*n menade....

Ja, det är ren skandal att det bara ska bli hälsobedömning sen....Men sedan är det väl upp till var avelsförening om man vill ha något mer än hälsobedömningen har jag förstått.....Och jag vet ju vilken förening som inte kommer vilja ha ngt. annat än just hälsobedömn. :crazy:
mvh
Carina

Det är nog ordet "godkänd" som används lite slarvigt eller okunnigt av vissa - medvetet eller omedvetet...

Begreppet "godkänd" kan bara användas om hingsten uppfyller de rasvisa krav som respektive rasförening har ställt upp. Hingstar av ras med fastställd rasbeskrivning som genomgått fullständig avelsvärdering (vanligtvis exteriörbedömning, veterinärkontroll och bruksprov) men inte uppfyller de rasvisa kraven är "tillåten" att användas i allmän avel. Underkänns hingsten veterinärt eller bruksprovsmässigt anses den inte ha genomgått fullständig avelsvärdering och är således inte "tillåten" att användas i allmän avel.

Hingstar av ras som saknar rasvisa krav (specialraser som t ex british spotted pony eller kaspisk häst etc och korsningar) kan inte bli "godkända" (eftersom det saknas en fastställd "mall" för hur en god individ av rasen förväntas se ut) men dessa är också tillåtna att användas i avel sedan de genomgått avelsvärdering. Dessa får aldrig några exteriöra poäng.

Använder man en hingst som är "tillåten" för allmän avel gör man alltså inget olagligt. Det gör däremot både hingstägare och stoägare (om dessa är olika personer) om en ej avelsvärderad hingst används i avel.

Detta gäller än så länge i varje fall. Nya regler är tydligen på gång...

BRA svar Lukas!

ett litet tillägg bara...
Alla hingstar som genomfört avelsvärderingen med allt vad det innebär är alltså LAGLIGA att använda i avel, även om de inte rekommenderas enligt rasvisa bestämmelser.
Vad man ska komma ihåg är att OM hingsten är av en ras som kräver avelsGODKÄNDA hingstar så blir avkomman INTE stamboksberättigad, vilket i vissa rasföreningar innebär att man inte ens kan regga den som den ras den egentligen är... (exempelvis shetland, Shetlandssällskapet reggar ENDAST stamboksberättigade shetlandsponnyer, övriga hamnar i "slaskregistret" för korsningsponnyer, som Asrp hålle ri)

poloplayer skrev:
Nåväl, år 2006 kommer avelsvärderingsnämndens uppdrag att vara över--- ?

I dag har Sverige lag om avelsvärderingstvång.

Ingen proposition från regieringen om avskaffande av befintlig lag om obligatorisk avelsvärdering eller ersättning av befintlig lag med obligatorisk veterinärbesiktning har ännu lagts fram.

Tidplanen för sådan lagavskaffning eller ersättning av lag, är så pass tidskrävande att 2006 troligtviskommer att vara som årets, d.v.s Sverige kommer att fortfarande (2006) ha lag om obligatorisk avelsvärdering.

Kvarnarna mal långsammt.
H peråke.

peråke skrev:
I dag har Sverige lag om avelsvärderingstvång.

Ingen proposition från regieringen om avskaffande av befintlig lag om obligatorisk avelsvärdering eller ersättning av befintlig lag med obligatorisk veterinärbesiktning har ännu lagts fram.

Tidplanen för sådan lagavskaffning eller ersättning av lag, är så pass tidskrävande att 2006 troligtviskommer att vara som årets, d.v.s Sverige kommer att fortfarande (2006) ha lag om obligatorisk avelsvärdering.

Kvarnarna mal långsammt.
H peråke.
Enl.EU-rätt och Kommerskollegium är sveriges lag om avelsvärderingstvång olaglig(sverige har ju blivit fälld 2 ggr), och enl. sveriges regering är lagen giltig, så man undrar egentligen på vad man ska tro, faktum kvarstår att hingstägare med enbart EU-godkända hingstar som blivit polisanmälda för att ha betäckt ston*olagligt* då hingsten ej genomgått svensk avelsvärdering har blivit friade av allmänn åklagare med EUrätt som specialitet. Men egentligen spelar det ju inte så stor roll, vare sig vi har det gamla eller det *nya* systemet, vi kan ju redan nu visa tex. en Partbred Arab, Pinto, Palomino, Korsningsponny , you name it och få den avelsvärderad, även om den troligtvis *ej skulle rekommenderas till avel* av avelsvärderingsnämnden, skillnaden är väl bara att nu måste man åka till Grevagården , istället för att få en veterinär som kommer hem till stallplan.

Hej, igen!
Jag förstår att en del av er blev frustrerade av att inte veta rasen, men det är en sådan ras att det snabbt går att räkna ut vem hingsten är om jag skriver ut det här.

Jag är ganska säker på att det inte är tillåtet att diskutera enskilda hästar, människor på ett negativt sätt här på Forumet. Eller hur?

Hingsten är av en ras som inte är så vanlig i Sverige, men inte någon "korsning". Jag har varit inne på SHs sida och kollat rasvisa bestämmelser. Det krävs att hingstar är "inspekterade och införda i *ländska (alltså ursprungslandet) stamboken, samt vara tung- eller chipmärkta". Jag antar att så inte är fallet med denna hingst? Det står även i hans bedömning från avelsvärderingen under "Härstamning:
Importerad från *land. Farfar och morfar är preferentpermierade."

Jag vet inte vad preferentpremierad står för? Det kanske är svaret? Annars kanske han inte är införd i den *ländska stamboken, eller inte märkt?

Hoppas detta lugnar det flesta av er? Jag nöjer med iaf med den information jag har hittat. Tack alla som engagerat sig!

Vet någon av er vad preferent står för?
//Curios

Preferente används i Holland och är en utmärkelse som A premierad eller avkommor utöver det vanliga. Eller om det står för elit kanske något sådant är det, det har med avkommor att göra. Jag ska kolla upp det.

Preferent används i Holland och innebär ungefär motsvarande vårt A-premierad. Superpreferent är Elit. Dessa benämningar syftar alltså på nedärvningen - resultat på avkommorna.

hej!
Jag trodde pref stod för lysande resultat baserat på avkommornas exteriör och avelsresultat.
Och prest (prestatie), stod för lysande resultat baserat på avkommornas prestation/tävlingsresultat.
De, samt ster, är väl de som är lika för alla *ändska hästar. Sedan är det marginella variationer inom de olika raserna?
Mvh

vet vilken du menar nu.

det finns ingen av den rasen som är godkänd i sverige.
Bara avelsvärderade.

Ja, jag vet.
Men det äl i princip dessa som är lika för alla raser.
Ster sport, eller ster hopp, eller ster dressyr, finns väl inte på tex shettis?
Eller att ELITE inte finns på varmbloden.
Nej nu tar jag nog fel, keur finns väl inom alla raser med?
Är ju som sagt mest inne på varmbloden, så jag gissar att jag egentligen inte skall svara alls på denna tråden! :angel: :D
mvh

Liknande trådar

Avel Jag har råkat stöta på en annons och undrar vad ni klassar det som att använda hingstar som denna i aveln. Klipper ut en del som står i...
2
Svar
21
· Visningar
2 322
Senast: __Stilett__
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 791
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross