avelsförbunden!?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tindra QRE
  • Startdatum Startdatum
T

Tindra QRE

Nu finns det ju en massa med mycket längre erfarenhet på denna sida och som kanske har mer info om de olika avelsförbunden(heter det ens så???):confused:

Det finns ju massor med avelsförbund som är "godkända" för asvh. Hur kommer det sig att Tex Mecklenburgerförbundet inte är godkänt i asvh?
Det är ju många av de tyska hingstarna som är godkända i deras förbund och de är ju godkända för avel i asvh.

Nu kan jag ju ingenting om rasen mecklenburg, men jag kom och tänka på det nu på kvällskvisten av okänd anledning...

Ibland far ens tankar runt och hamnar på de mest underligga ställen :confused::D... och denna råga kunde jag inte svara på själv.

Jag hoppas att de duktiga bukefalosarna kan hjälpa mig här.

Godkväll på er alla! och Trevlig helg

Sv: avelsförbunden!?

Därför att dom har inte lika höga krav som de andra tyska förbunden, detsamma gäller för ZfdP.

Som du själv skriver finns det en stor mängd avelsförbund i Europa. Asvh har sin lista med vilka förbund de godkänner rakt av, och det är eg de största förbunden som Hannover, Holstein, KWPN osv.

Precis som KickiH säger arbetar förbunden väldigt olika, och ASVH har gjort bedömningen att de godkända förbunden har avelsvärderingar som är likvärdiga våra, och därmed kan hästar med sådana pass godkännas för avel direkt. Notera att detta gäller ston, inte hingstar.

Sen kan, som du säger, ett sto från tex Mecklenburg ha en stamtavla där hingstar godkända av andra förbund ingår, och därmed få ett ok från ASVH. Som jag förstått det gör de en bedömning på individnivå och anser de att stammen är ok får hon gröna papper.

Det är alltså olika status på förbunden grundat på kvalitén på hästar om man ska vara hård. En kompis till mig i Tyskland rider sin farfars hästar, reg Mecklenburg. Varje år kvalar han till Bundeschamp på någon 3-åring, och som han säger själv så är det 3-åringar han inte skulle ta med till en kvaltävling i hannover.

Rent krasst så ser man det i Tyskland som lite A- och B-avel, även om det självklart finns fina hästar även i de förbunden!

Jag tycker det låter mycket märkligt... Jag kan förstå att de kan ha olika avelsvärderingar och därför inte godkänna vilka förbund som helst. Helt okej, men jag kan då tycka att antingen så får de reggas i asvh eller ej, inte något mitt emellan. Tänk de som hört att den o den hästen har fått bli reggade o köper sig ett mecklenburgersto och så får inte den reggas. Ja jag säger då de. Man kan bli förvirrad för mindre.

När jag nu ämdå har så duktiga personer om de förbunden i europa så kanske jag kan passa på att fråga. Finns det avelsförbund som inte godkänner ASVH? Bara så en liten följdfråga på den säkert mycket märkliga fråga jag ställde innan.

ha en trevlig kväll!!

Fast varför skulle det vara så?!

Det står ju klart och tydligt i ASVHs reglemente vilka förbund de godkänner och att hästar från övriga förbund indelas i register efter individuell prövning. Ska man köpa häst så kollar man väl upp sånt innan man köper och går inte bara på hörsägen?! Eller det kanske man inte gör om man inte är insatt? :confused:

Flera hingstar är godkända i flera förbund. Om det är en Holsteiner hingst som är även godkänd i Mecklenburg så är ju pappan då även godkänd i en stambok som ASVH godkänner. Om då även hästens morfar och mormorsfar är det så är ju stammen godkänd av ASVH det är bara lite oturligt att hästen är bränd just i en stambok som ej godtas eftersom stammen är godkänd. Är någon av far, morfar och mormorsfar istället enbart godkänd av förbund ASVH ej accepterar så tar de inte in hästen på gröna papper.

De nekar inte ett halvblod tilläggs registrering, däremot så kan den nekas gröna papper utan istället få vita, grå eller i sällsynta fall gula.

När jag nu ämdå har så duktiga personer om de förbunden i europa så kanske jag kan passa på att fråga. Finns det avelsförbund som inte godkänner ASVH? Bara så en liten följdfråga på den säkert mycket märkliga fråga jag ställde innan.

ha en trevlig kväll!!

Svar ja. Alla förbund har olika regler.

Här har vi ett relativt öppet förbund som egentligen godkänner det mesta, det finns förbund som i princip inte godkänner några andra hingstar, bla trakehner och holstein.

Holstein kan godkänna andras hingstar som har exceptionella prestationer, men det händer inte ofta. Sen har de också brist på nytt blod och har målat in sig lite i ett hörn genom att bara avla på samma hingstar...

Hej hej.

För mig som inte är insatt i hur det fungerar med hur ASVH gör när de för in övriga hästar i vår stambok hade jag faktiskt inte ens tittat på hästen om jag fått reda på att den var av ett annat rasförbund än de som är klart godkända av ASVH.
Men man förösker ju lära sig mer o mer hela tiden.
Men när du lägger fram det så att en "idiot" som jag förstår så verkar det ju rätt logiskt och självklart. När Cyllene skrev så så tänkte ju inte alls jag på det sättet. Måste nog ha rört till det i min förvirrade hjärna. Så nu har man ju lärt sig något för denna dagen med :)

Jag skrev nog lite luddigt. Det jag egentligen menade var ifall det finns någon stambok som ASVH har godkänt som inte har godkänt ASVH... Ursäkta att jag var grymt otydlig.

Ingen fara, alla tycker vi olika saker är "självklara" ;)

Det är flertalet av de stamböcker som ASVH godkänner som inte godkänner ASVH, samtliga förädlar raser (x, ox, xx och trakehner) Holsteriner och Hannover är också "stängda" vilket innebär att det måste vara nåt extremt speciellt som godkänns som inte är renstammat.

Oldenburg och DV godkänner åtminstone de grön papprade ASVH hästarna så vitt jag förstått men kan ha missuppfattat ;)

Hannover har tydligen blivit lite mer öppna för SWB. De är medvetna om att många av våra hästar har hannoveranerblod bakåt. Dessutom har vi många hann-hingstar i svensk avel, så har man ett sto med svenskt möderne med hannoveranerfar och betäcker med hannoveranerhingst så registrerar de avkomman.

Jag är inte helt säker men så har jag fått det förklarat. Det krävs mao 75% hannoveranerblod.

Se så bra det är att ha Bukefalos :)
Nu har jag fått lite mer kött på benen och kan nu säga att jag kan LITE mer om vad som gäller med våra avelsförbund :)
Tackar och bockar för all hjälp!!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 544
Senast: dobbis
·
L
Hästmänniskan Varning för lång text, jag hoppas verkligen att nån orkar läsa och kan peppa mig till det ena eller det andra... :cry: Jag har nu...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 085
Senast: longwaydown
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 353
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?
  • Valp 2025