Avelsdata samt benämningar..

Myzacs matte

Trådstartare
Hej,

Finns det någon vänlig själ där ute som kan hjälpa en nybörjare (på islandshäst) med lite funderingar?

Till att börja med så undrar jag vart man kan hitta fakta om mor/far o.s.v. Vet att det finns ett flertal register att söka i. Vill veta vad dessa heter och gärna lite omdömmen om dessa.

Jag undrar också om indelningarna 2:a klass, 1.a klass samt ELIT. Hur vet man vilken klass en viss häst tillhör och vad krävs för att få tillhöra de olika kategorierna. Vad är det som tas med när hästarna placeras i dessa klassindelningar? Står även detta med i avelsdatabaserna?

*Undrande*

Sv: Avelsdata samt benämningar..

Avelsdata finns samlat i WorldFengur. Är du medlem i Svenska Islandshästförbundet ingår WF i medlemsavgiften. Annars kostar det en slant. Gå in under Avel på SIF:s hemsida och leta upp WorldFengur i menyn.

Beroende på vilka uppgifter du söker kan man hitta det bla i WF.

Vissa, många, hästar finns oxå med på www.stormhestar.de, tror det är adressen.
Där brukar ungefär samma info stå, förutom att avkommorna inte brukar finnas reggade, inte alla iallafall.

Sen finns oxå www.joras.dk, där finns till viss del en del hästar upptagna under Joras Hesteoversigt.

Man kan oxå söka på hästens namn och se vad man finner.

Indelningen 1 och 2a klass ska egentligen inte finnas längre men det benäms ofta så iallafall.

Det har att göra med vilken totalpoäng hästen har fått vid en avelsbedömning.
7,5-7,99 är 2-klass och 8,00- 10,0 är 1-klass.

En häst som har 7,5 eller över är införd i stambok.
en hingst måste ha minst 7,75 för att få verka i aveln i Sverige.
Det är lit eolika från land till land.
I Sverige måste en hingst vara bedömd vid en FEIF bedömning för att få verka i aveln, alltså för att anses som godkänd.

numera kan man även lösa licens för icke godkända hingstar så deras avkomma blir registrerbar i registret.

ELIT-klass vet jag ej kriterierna för, de finns säkert under Avel på SIF`s hemsida :)

Om en häst är bedömd står det med i databsen, även om den ej är i stambok.
Om ELIT står med vet jag ej, tror inte det dock.....men kanske....

Jag har också funderat på om man kan se de olika avelsutmärkelserna som en häst fått i tex worldfengur? Eller så får man titta på hans "siffror" och räkna ut det själv kanske...

Jag har också funderat på om man kan se de olika avelsutmärkelserna som en häst fått i tex worldfengur? Eller så får man titta på hans "siffror" och räkna ut det själv kanske...

Den danska islandshästförening skriver in avelsutmärkelserna i WF. Hoppas även sverige snart hänger på.:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka