Avel på nymfomanhäst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Åsa Carlsson
  • Startdatum Startdatum
Å

Åsa Carlsson

:confused: Hej skulle höra om någon vet något om att avla på hästar som är nymfomaner? Har en häst som blivit klassad som det men skulle vilja betäcka henne. Är det ett problem att göra det? Skulle kissandet kunna försvinna vid en ev betäckning? Hon är mkt snäll o trevlig häst annars, inga psykiska problem bara kissandet.:confused:

Sv: Avel på nymfomanhäst

Vår gamla tävlingsponnyvar iofs inte klassad som nymfoman, men hon brunstade hej vilt. Under hela hennes tävlingskarriär (10 år) så behndlades hon med hormonpreparat(så hon inte brunstade alls).Påpekar att det var tillåtet på den tiden.
Eftersom hon hoppade Sm 6 år i rad (med tre olika ryttare) så ville vi försöka betäcka henne efter avslutad karriär. (troligen hade hon aldrig kommit till SM utan hormonbehandlingarna eftersom hon var mkt svår utan dom...)
I fyra år försökte vi,
år 1:Naturlig betäckning. År 2: semin.År 3 o 4: fribetäckning.
Hon betäcktes fint, och hade fina brunster, bra ägg... men blev aldrig dräktig...
En gammal hästkarl som jag känner sa då att "pissmärrar" (ett annat ord för nymfomaniska ston :o ) nästan aldrig blir dräktiga...
Och tur kanske det är, för tänk om det är ärftligt?!?! :eek:

Troligtvis var det de behandlingar med hormoner som gjort att hon inte blev dräktig, det var nackdelen med dessa behandlingarna.

Åsa: Ditt sto har troligtvis en obalans hormonellt, det KAN bli rätt av en dräktighet..jag skulle nog reda ut varför hon är som hon är och behandla det kanske på nån alternativ väg.

Jag har ett sto som var en riktig "pissmärr"...Har varit sugen på att betäcka henne länge men oroat mig just för det. Pratade med många veterinärer som sa att det kan bli bättre och då beslöt jag mig för att betäckte henne förra året och hon blev dräktig på första :) och fick ett underbart litet sto :love: ...hennes brunster blev bättre eter fölningen :) :) :) ...det är till att chansa ;)

Jo,troligen var det kanske så att hennes långvariga behandling ställde till det med dräktigheter...
Men bara tanken att få ett sådant sto igen, gör mig mörkrädd. I dagsläget(jag har lärt mig en hel del sen dess) så hade jag nog inte betäckt henne alls... så svår var hon. hon kunde egentligen ingenting annat än att hoppa...
Jag tycker det är skönt att man inte får behandla tävlinghästar med hormoner längre...sista jag hörde så får man inte sätta in en 2glaskula" heller numera...
Skoj att det funkat för er andra iallafall.

Ja det var ju jätte mys med en bebbe :love: men också en stooor lättnad när jag förstod att hon blivit mycket mycket bättre med sina nymfomi fasoner...hon var inte elak förut heller men mycket är förändrat och hon har nu normala brunster isället för att hon var dag backar upp och ställer upp sig mot första bästa häst vare sig det är ett sto eller vallack...fick till och med en vallack att göra ett försök...bara nån häst gnäggade så sprutade det ur henne. Men men...det är ju en chansning...jag hade väl turen med mig just med det kanske :) ...men är väääldigt lycklig att allt gick som planerat iaf...

Senast ändrad av en moderator:

Hej
Har du ngt förslag på alternativ väg? Min veterinär sa bara att man inte kunde hjälpa henne, att de preparat som förr kunde ges nu är förbjudna. Det bästa var en sterilisering men det kostar skjortan o känns så grymt. Hon är inte så påverkad av detta utan hur man märker det är att hon kissar så fort ngn gnäggar och att hon kissar när hon springer framför kärran. Annars märks det inte. Det jobbiga var att hon blev infekterad gång på gång i slidanoch fick behandlas o efter ngr ggr så hjälpte det inte utan man fick ge henne ett nytt starkare behandling. Till slut så sydde vi igen en del av hålet o nu har hon inte (peppar peppar...) fått ngn infektion mer bara fortsatt kissa.

Det finns ju örter som munkpeppar och blandningar med munkpeppar som man kan ge....sen kan en del ston ha fått en "knäck" i länden/korset och det skall enl en del ge störningar i signalerna upp emot hypofysen..så en korrigering där kan hjälpa..det är dessa två som jag kommer på just nu.....sen lär man skall kunna prova på homeopatisk väg också men det har jag ingen erfarenhet av.

Jag har gett mitt sto munkpeppar och nu får hon något som heter Hilton Puriphy. Munkpeppar tar bort (i bästa fall) symtomen medans Puriphy skall rensa systemet och normalisera hennes brunster. Köpt på Hippo K9. Stoet i fråga mår jättebra och har inga som helst problem nu. Förra ägarna skulle skicka henne till slakt pga hennes svåra brunster och tillika smärtor. Vet inte om det är örterna, miljöombytet, foderstat eller vad det kan vara men glad är jag att hon numera mår toppen :banana: :banana: :banana:

martha skrev:
Det finns ju örter som munkpeppar och blandningar med munkpeppar som man kan ge....sen kan en del ston ha fått en "knäck" i länden/korset och det skall enl en del ge störningar i signalerna upp emot hypofysen..så en korrigering där kan hjälpa..det är dessa två som jag kommer på just nu.....sen lär man skall kunna prova på homeopatisk väg också men det har jag ingen erfarenhet av.

Låter mkt intressant, det du skriver omproblem i korsryggen/länden...
Har du lust att vidareutveckla det hela?
Har nämligen haft mina funderingar åt det hållet själv under en längre tid...

Carola kanske kan vidareutveckla :D men det sägs kunna vara en anledning till hormonella obalanser och korrigering har gett besvärsfria hästar ( en del , inte alla..som med allt annat) men sitter problemet där så blir du av med det.....lätt att slira i hagar osv.....

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 613
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka