Avel för nybörjare, hur går jag tillväga?

kopparberg

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att betäcka min häst nästa år (2010). Jag har förut aldrig avlat, dock har jag erfarenhet av föl + sto när ungen väl är ute genom att i många år ha på nära håll sett min mentors hästuppfödning, har också hållit på mkt med unghästar genom åren.

Men just det praktiska med att "fixa" stoet dräktigt, där har jag noll erfarenhet!

Så ska jag redan nu försöka räkna ut mitt stos brunstcykel? Måste jag veta exakt när hon är brunstig, blir jag klassad som en idiot på hingststationen om jag inte vet det?
Eller är det så "enkelt" att jag som är nybörjare kan ställa upp stoet på hingststationen i tid innan brunst och så kollar de upp och seminerar när det är dags?

Och när jag ska boka hingst och hingststation, ringer jag bara till den station jag skulle vilja använda och säger att jag vill betäcka med den och den hingsten? Eller gör jag på annat sätt? Ju inte alls säkert jag kommer använda en hingst som står på den station jag vill ha seminerat på!

Någon som kan ge svar? Och ge mer bra tips?

Sv: Avel för nybörjare, hur går jag tillväga?

Ser du brunst på henne? i så fall är det ju enklast att bara skriva i kalendern att idag började hon och sen håller hon på i x antal dagar och sen går det x antal dagar innan du ser nästa. De brukar ligga på 21 dagar.
Om du inte ser är det enklast att du åker till seminstationen och så kan de se hur hon ligger till och så kan du åkerkomma. Eller så kan ni spruta PG (prostaglandin) vilket är ett brunst främjande hormon, då kommer hon i brunst och sen kan ni vänta ca 21 dagar innan du återkommer för betäckning eller så klart seminera på den i gångsprutade brunsten, jag har dock varit med om ett par ggr att de ej tagit sig på den utan först på nästa men det är nog olika från sto till sto.

Du kan säkert köra dit stoet och låta henne stå tills hon kommer i brunst, vissa stationer har dock lite ont om plats och vill helst inte ha ston där mer än när de är i brunst. ring och fråga hur det är dit du vill ställa stoet.

jag brukar ringa till stationen jag vill åka till och säga att hej jag heter xx och jag kommer med stoet xx ca den datum. Brukar ringa ett par -tre veckor innan jag tänkt åka. Sen ringer jag dagen innan och anmäler att jag kommer dagen därpå, de brukar INTE uppskatta att man bar dyker upp...
När du kommer dit skriver du i ett papper med dina uppgifter, stoets uppgifter och vilken hingst du vill använda. Resten sköter stationen (dvs beställer och så dant) ofta behöver man inte boka hingsten, det är oftast på utlandsstående hingstar och om man vill ha nån boka tidigt rabatt.
Sen brukar stationen ringa när hon är färdigseminerad så man kan hämta. Hör man inget så är allt som de ska. Annat tips är att om man ska ringa stationen så ring på eftermiddagen på förmiddan kollas stona, semineras det beställs sperma etc = fullt upp.

Så länge hingsten står på TAI (transport sperma) så kan du använda vilken station du vill.

Tack för ditt svar! :bow:

Jag ser när mitt sto brunstar. Däremot så ser jag inte hur länge, dvs när brunsten börjar och slutar!

I förra stallet var hon skitjobbig och försökte nära nog våldta sin hagkompis när hon var i brunst. Jobbiga ston! :angel: Som tur var började han inte klättra, så de kunde fortsätta gå i samma hage. Hon brunstade också glatt till varenda valack hon såg om de stod i närheten, så man såg även när hon stod på gången att hon var brunstig. Dock är hon helt jämn i humöret, så man märker inget på sämre ridning, sur i boxen eller ngt vid brunst.
Men numera bor vi i ett stall med endast en stallkompis, visserligen en valack, men hon har gjort helt klart att hon bara ser honom som "nödvändigt ont sällskap", kan hon ge honom ett tjuvnyp gör hon det. Och hon är inte ett dugg intresserad av att brunsta mot honom!
Så nu har jag svårare att se brunsten, men ibland ser jag den på att hon är fläckig på bakbenen.

Jag hoppas att hon inte kommer bli "våldtäktsbrunstig" mot nya stallkompisen, för då kommer de ju inte kunna gå i samma hage när hon brunstar, men samtidigt är det ju lätt att se brunst när hon är på det viset!

Om du inte har långt till stationen så kan du åka dit få kollat henne. Veterinär kan ganska lätt säga när det är dags för betäckning. Jag har en del ston som inte visar brunst här hemma så jag måste helt enkelt göra på det viset.
Är de på G så kan man lämna stoet på stationen och om hon inte är det så tar men hem henne. Det kostar ju en del att ställa upp stoet på stationen. Har man hyfsat nära, lätt transporterad häst och framför allt tid så kan det bli billigare att köra fram och tillbaka med stoet istället för att lämna henne där.

Jag har det så bra att mitt sto brunstar så fort hon byter miljö:D Så om jag kör henne till station börjar hon brunsta samma dag, sist stod hon nog i 8 dagar innan hon släppte ägget så jag vet inte hur många gånger de seminerade på samma brunst...

Jag är inte super-avelskunnig, så jag bombarderar stationen med frågor och de har svarat så snällt de gånger vi har haft kontakt.

Fast det är inte alltid det är en riktigt brunst dvs ägglossning när de byter miljö, brunstiga ston visar ofta underkastelse mot hästar har jag noterat och en ny miljö kan ju innebär det samma.

Om hon stod i 8 dagar är det ju inte säkert att hon hade ägg på G hela tiden. Det optimala som alla veterinärer ska eftersträva är EN seminering/brunst. Det är absolut bäst för alla inblandade.

Säkert väldigt sant, jag är ju som sagt inte väldigt insatt och med två "pissmärrar" hemma är det svårt att se vad som är riktig brunst. Då är det bättre för mig att köra till station också får de sköta det där... Jag litar ju på att de kan vad de håller på med och skulle de tycka att det inte är lönt att hon står där så hämtar jag ju henne direkt.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 207
Senast: ginnies
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 512
Senast: Marty
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 638
Senast: Blyger
·
Avel Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges...
Svar
12
· Visningar
3 913
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama