avbrott från galopp

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Som rubriken antyder har jag lite problem meed avbrott från galopp. Avsaktning till skritt funkar ok, i ganska bra form, men med lång stoppsträcka... Avbrott till trav leder ofelbert till slängtrav med huvudet i vädret och "vill inte lyssna alls" symtom.. Vad gör man??

Ska tillägga att jag inte har tillgång till ridbana/ridhus förrän tidigast mars eller när nu isen behagar smälta...

Hur gör ni och hur får jag pållan att låta bli att köra upp huvudet och trava iväg?? Hon lyssnar ganska bra på själva hjälpen ATT bryta av, men sen blir traven som ... skit!

Hjälp.. tack../ Lavinia

Sv: avbrott från galopp

Ja alltså galoppen är liksom mitt område eftersom jag haft så himla svårt för det.
Jag har inte förutsättningar och min första kuse har det liksom inte heller :D

Hästen höjer halsen för att flytta vikten bakåt.:idea:
Alltså har vikten ramlat för mycket framåt :o

Hästens sätt att flytta vikten bakåt genom att höja hvudet funkar inge bra när det sitter en ryttare på. Det resulterar bara i att den sänker bröstryggen ändå mer....:( och då hamnar vikten ännu mer framåt:crazy:

Trixet är att aldrig låta hästen tappa balansen framåt, vilket är lättare sagt än gjort men jaghar försökt förklara för en annaNNordisryttare här på dressyr.
Sök på galopp..

har du en häst någorlunda i balans så gör du som vid alla andra avsaktningar:angel: -begär mer samling - alltså en samlnade halvhalt - och sen saktar du av.

Slängtarven beror ju på att hästen inte är i balans

Är du mitt emellan så måste dessa två stadier så måste du sakta av innan ni tappat balansen för mycket framåt:)

Är du med mig?

Hej!

Du beskriver precis så jag fattar!! Hel underbart, ska leta på galoppen.. Det roliga (ja eller typ iaf) är att i helgen lyckades jag ta mej till ett ridhus (45 min skritt enkel väg) och därinne var det inte alls samma problem, där låg hon jättefint i handen (som silkestrådar!!:-)) och lyssnade jättebra, så det är tydligen bara ute problemet finns. Nu kan jag ju inte rida i ridhus mer än kanske 1 gång i månaden så jag måste ju få till galoppavbrotten.. Ska försöka med detta../ Lavinia (tack förresten)

Hej!

Hur gör du en öppna?? Du beskriver så himla bra, och jag har helt tappat hur man gör och har inte hittat nån som kan få mej att fatta.. Kan ju vara bra när jag fattar galoppen, att bara rida kortare sträckor gör jag redan.. Så mycket har jag känt själv att längre galoppsträcka blir det pannkaka av direkt../ Lavinia

Du måste minska galoppen till en hastighet, där den har en möjlighet att kunna bära sig.
Jag tycker att det är en konst att sakta av till trav, då hästen kan galoppera hur sakta som helst. Då har jag inte den fart som krävs för att t.ex göra en övergång till arbetstrav.

Du sitter inte ner på rumpan tillräckligt.

gör du det, dvs verligen SITTER, så kan du stanna hästen mjukt utan att ens ha en ansats att dra i tygeln! träna träna träna!

Givetvis har det också att göra med styrkan på hästen - men även om hästen inte skulle ha styrkan att riktigt stanna/bromsa direkt, så gör den det UTAN att streta med huvud/hals om du sitter rätt och inte sliter i tygeln.

Min förenkalde checklista...

jag gör en samlande halvhalt.
går fram med ytter axel
flyttar in hästen med ytter överskänkel
sidför med inner sittben mest ( beroende på varv)
flyttar fram inner sittben
gör en cirkelröresel med inner hand a 'la tåg...

Jag har väl liknande problem, eller snarare, min läromästare skämmer bort mig nu medans han är hemma.
Han är så ihop och jobbar på bakifrån med bra fart o.s.v. och gör det jag ber honom om (t.ex. avbrott) bara jag andas ut.
Så sätter man sig på den andra hästen och han kastar sig iväg i en trav jag inte tror någon klarar av att rida igenom.
Styrkan saknas m.a.o. på den yngre förmågan, han jobbar inte tillräckligt bra och orkar inte tillräckligt mycket ännu för att orka göra avbrotten bra och samlade från galopp främst.
Försöker göra mycket halvhalter, skritt-trav-halt-trav-skritt-halt-trav o.s.v. och då bara några steg/sekunder på varje rörelse för att han inte ska hinna börja fuska.

Jag borde nog inte svara, är på tok för trött och så för att formulera mig bra på något vis.

Liknande trådar

Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 049
Senast: shia
·
Hästhantering hej, min kusin har blivit medryttare på en 6 årig welsh partbreed sto. Men vi har ett problem i ridningen. Där hästen står finns det...
2
Svar
24
· Visningar
2 901
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte