Automatisk grind. "Sesame the gate"

HannaZ

Trådstartare
Nån som har den här grinden och kan utvärdera?

Har en shettis och en d-ponny så jag måste ha 2 trådar. Kan det räcka med den "lösa" tråden under grinden månntro?
 
Nån som har den här grinden och kan utvärdera?

Har en shettis och en d-ponny så jag måste ha 2 trådar. Kan det räcka med den "lösa" tråden under grinden månntro?
Vilken grind?

Jag trodde att det saknades en bild, men nu googlade jag på rubriken och såg vad du menade. Den bommen har jag tyvärr ingen erfarenhet av.
 
Senast ändrad:
Vilken grind?

Jag trodde att det saknades en bild, men nu googlade jag på rubriken och såg vad du menade. Den bommen har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

Knepig nöt att knäcka d här.
Måste vara 2 trådar, inte gå på ström (står inackorderad), driftssäker så att den inte fastnar när det är fuktigt/kallt/snö på den. Inte kosta en förmögenhet, är dock beredd på en halv förmögenhet om det är en bra produkt (inte gratis att köra till stallet 2 ggr om dagen bara för att dom ska få lunch).
 
Kan inte hjälpa dig med just den grinden.Den ser ju rätt bra ut, men mer än så kan jag inte säga. Kolla på Feed-X annars. Feed-X går inte på ström och har en modell med två trådar. :)
 
Kan inte hjälpa dig med just den grinden.Den ser ju rätt bra ut, men mer än så kan jag inte säga. Kolla på Feed-X annars. Feed-X går inte på ström och har en modell med två trådar. :)


Ja jag var ju inne på feed-x 112 men är tveksam till hur driftssäker den är på vintern när det regnar och fryser på trådarna etc. Stod att man skulle spraya på rikligt med 5-56 på trådarna på vintern så det känns ju sådär säkert. Vill inte ha eltrådar liggande på marken för att det hakat upp sig i "maskineriet".
 
Jaha, så har jag beställt en Sesame the Gate för 4500 kr.... hoppas verkligen att det funkar nu. Pratade med tillverkaren och han påstår att fjädern inte blir utmattad, vi får väl se.
Den undre linan hålls tydligen spänd av en pinne som är fjäderbelastad, sen är ju timern inbyggd och skyddad så det känns som att man inte behöver fixa och trixa så mkt själv med den här, ex feed-ex timer får man nog bygga en liten skyddande låda till, linor som ska smörjas osv. Men jag har ju inte sett ngn av dem live så vad vet jag.
 
I ett tidigare stall byggde den en grind som när magneten släppte åkte upp. den var byggd i trä och rätt rejäl så krävdes starka gångjärn men den stod inte och slog om det blåste. Fördelen var att det inte var nån risk för hästarna att fastna.
 
Jag har haft fed-x för några år sedan och den fungerade på sommaren. Upplevde att det blev frost i timern på hösten. Om det inte hade varit allt för fuktigt och sen kallt så gick det att snurra på timern massor och då kunde den fungera ibland. ÅF hävdade att det hade dom aldrig haft problem med tidigare, skickade tillbaka den för lagning och fick tillbaka den likadan. Det var dock inga problem att få tillbaka pengarna trots att jag haft den ett tag.

Nu har vi en liknande hemmagjord grind som inte är aktuell för dig för dig då den kräver el. Det är mindre risk för att grinden fastnar och faller ner på marken om man kan sätta mkt vikt på den. Fed- x tror jag inte håller för det. Jag sprayar tråden ibland men tror nog tyngden gör mer skillnad. Tack och lov bor jag i Norrbotten där vi inte har lika mkt väderomslag på vintern så trådarna fastnar sällan.
 
Då låter d ju som att jag gjort rätt som valde en annan lösning. Tack f att du bdrättade.

Jag har haft fed-x för några år sedan och den fungerade på sommaren. Upplevde att det blev frost i timern på hösten. Om det inte hade varit allt för fuktigt och sen kallt så gick det att snurra på timern massor och då kunde den fungera ibland. ÅF hävdade att det hade dom aldrig haft problem med tidigare, skickade tillbaka den för lagning och fick tillbaka den likadan. Det var dock inga problem att få tillbaka pengarna trots att jag haft den ett tag.

Nu har vi en liknande hemmagjord grind som inte är aktuell för dig för dig då den kräver el. Det är mindre risk för att grinden fastnar och faller ner på marken om man kan sätta mkt vikt på den. Fed- x tror jag inte håller för det. Jag sprayar tråden ibland men tror nog tyngden gör mer skillnad. Tack och lov bor jag i Norrbotten där vi inte har lika mkt väderomslag på vintern så trådarna fastnar sällan.
 
Jag har haft fed-x för några år sedan och den fungerade på sommaren. Upplevde att det blev frost i timern på hösten. Om det inte hade varit allt för fuktigt och sen kallt så gick det att snurra på timern massor och då kunde den fungera ibland. ÅF hävdade att det hade dom aldrig haft problem med tidigare, skickade tillbaka den för lagning och fick tillbaka den likadan. Det var dock inga problem att få tillbaka pengarna trots att jag haft den ett tag.

Nu har vi en liknande hemmagjord grind som inte är aktuell för dig för dig då den kräver el. Det är mindre risk för att grinden fastnar och faller ner på marken om man kan sätta mkt vikt på den. Fed- x tror jag inte håller för det. Jag sprayar tråden ibland men tror nog tyngden gör mer skillnad. Tack och lov bor jag i Norrbotten där vi inte har lika mkt väderomslag på vintern så trådarna fastnar sällan.
Åhh har du någon beskrivning på den hemmagjorda grinden? Funderar skarpt på att försöka bygga en själv! :)
 
Vi har haft feed-x på några hagar och det enda som krånglat var batterierna, men det kan ha varit dåligt handhavande av oss. Att den var lite svår att ställa in på tiden skyller jag på en skumögd kärring :D
 
Funderar på om man kan sätta en tråd över bommen på ngt sätt. Fasta pinnarpekande uppåt. Frågan är ju hur tråden går fri när bommen upp.
 
Åhh har du någon beskrivning på den hemmagjorda grinden? Funderar skarpt på att försöka bygga en själv! :)
Jo vi har en liknande lösning som Fed-x men en branddörrs magnet istället för fed-x krok vilket gör att den kräver ström.

1. Omvandlare/nätaggregat (minns inte vad dom kallades kjell och kompany 2-300kr)som omvandlar elen från uttaget har jag i garaget bredvid hagen där finns också mekanisk timer typ billigast. När elen är på så är grinden stängd när elen bryts så öppnar grinden.

2. Kabel ut genom garaget till grinden har jag satt fast på eltråden med buntband. kr ?

3. Kabeln går till branddörrs magneten som fäster handtaget ute i grinden. Vi har ett litet tak av lagårdsplyfa över. Det finns två olika sorters magneter har en äldre modell där vi fick tillverka ett metall handtag då det inte följde med annat än magneten. Den nya med medföljande "handtag" håller hur "mkt vikt som helst". Magneten ca 800 kr.

4. På Biltema köpte vi reptaljan som förbinder hantagsmagneten med vikterna. Jag har el på tråden. Jag tog bort ledarna 15 cm längst ut på tråden och knöt fast den änden i handtagsdelen. Tråden löper genom taljan till vikterna.
Taljan är fast skruvad i ett järn (hemsvetsat) som ser ut som ett T. Taket på T är fast skruvad i stolpen och på bägge sidor av foten har vi satt små bitar av plastskärbräda (för att elen inte ska jordas bort) som hänger ner ca 5 cm. Längst ner har vi skuvat fast taljan. Talja 60 kr.

Som tyngd har jag vikter från hantlar, väger mkt mer än sand/vatten fylld dunk och går aldrig sönder, (satt fast dom med små spännband). Alltså mindre risk att frost/is hindrar handtaget från att fara in. Använder 3 mm eltråd som byts varje år.

Jag använder en rengöringsspray på tråden om den har frusit och faller ner på marken, vilket bara händer om det pendlar mellan fukt och minusgrader. Funderar på att göra (låta min man snickra ;)) skåp med öppen framsida till taljan för att ev undvika isbildning.
De två äldre grindarna har fungerat i 5 vintrar . En av dom nya gick sönder efter en, hoppas det var ett dåligt ex.
Det krävs el, och man måste planera in grindar i hagen. Jag har fyra stycken och fodrar var fjärde timme dygnet runt. Jag fodrar bara två gånger och dom får mat sex gånger. :banana:
 
Både och faktiskt. Den krävde lite modifieringar men sen har den funkat bra.

Jag fick reklamera tiduret f överdelen lossnade..... Samma problem m nästa så pappa har fått sätta skruvar så den sitter ihop, tjatade mig t en extra m tanke på att även nr 2 inte höll ihop. Locket var svetsat, eller det var tanken iallafall...... (plast)

Pinnen som sitter inunder håller inte spänn på två trådar. Har fått sätta en dörrstoppsmagnet som jag fäster undertråden/pinnen i. Var lite meck m att få rätt styrka. Måste hålla f lite vind men släppa när bommen går upp.

Bommen svajar mkt i vinden när den är uppfälld och det blåser. Mest störigt då jag e inackorderad, annars e d ju lätt att gå ut o stänga den när d blåser.

Den har nästan alltid öppnat sig och d e toppen att det inte behövs ström och att is på trådarna inte försämrar funktionen. Det är verkligen super att veta att hästarna får mat i rätt tid.

Men...... Lite väl pricy m tanke på barnsjukdomarna. E man lite händig så e det ändå en bra investering om man inte kan fodra manuellt alla tillfällen.
 
Jag har haft fed-x för några år sedan och den fungerade på sommaren. Upplevde att det blev frost i timern på hösten. Om det inte hade varit allt för fuktigt och sen kallt så gick det att snurra på timern massor och då kunde den fungera ibland. ÅF hävdade att det hade dom aldrig haft problem med tidigare, skickade tillbaka den för lagning och fick tillbaka den likadan. Det var dock inga problem att få tillbaka pengarna trots att jag haft den ett tag.

Nu har vi en liknande hemmagjord grind som inte är aktuell för dig för dig då den kräver el. Det är mindre risk för att grinden fastnar och faller ner på marken om man kan sätta mkt vikt på den. Fed- x tror jag inte håller för det. Jag sprayar tråden ibland men tror nog tyngden gör mer skillnad. Tack och lov bor jag i Norrbotten där vi inte har lika mkt väderomslag på vintern så trådarna fastnar sällan.


Satte en bit köldridå över timern så den inte blir blöt :) Funkar bra med öppningen av grinden ändå. Om taljorna fryser till vintern får det bli något likande över dom.
Mvh
Pudlan
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 872
Senast: Solis
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 476
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 059
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp