Attackerande hund..

R

Raderad medlem 68338

Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev jag stoppad av en upprörd dagisfröken.
På innergården sprang en lösspringande hund och skällde och ylade. Det var en riktig bjässe, troligtvis en korsning Alaskan Malamute eller Husky eller liknande. Dagispersonalen hade uppmärksammat den lite tidigare och den hade betett sig hotfullt, morrat osv. Därför hade de tagit in barnen direkt (de lekte annars där).

Just som vi står och pratar ser jag en ung kille som kommer ut från en port på andra sidan innergården. Hunden springer mot honom och killen reagerar med rädsla. När hunden ser det så går den till anfall :eek:, drar ner honom i jackan och skäller. Killen ser naturligtvis livrädd ut. :crazy:

Jag (dum som jag är?) går då in på innergården. Hunden uppmärksammar mig och jag sätter mig ner på huk. Den springer mot mig och skäller. Men de anfaller inte. Jag får stryka den lite på ryggen och sen sticker den iväg igen. Den upprepar samma sak flera gånger, kommer fram till mig och springer iväg om och om igen. Killen har under den här tiden tagit sig in i en trappuppgång.

Jag ringer polisen och ber att dom ska hämta hunden. De har ingen bil ledig utan ber oss att vänta. Jag är kvar på innergården och hunden springer runt och verkar orolig (rädd?) men lugnar sig mer och mer. Den har tidigare rest ragg men nu verkar den liksom lugnare. Jag börjar gå runt lite på innergården och märker snart att den följer efter mig. Och tillslut får jag klappa den och stryka den.
Eftersom polisen dröjer, bestämmer jag mig för att försöka koppla den. Gör det också (med ett hopprep :o ) och går med den till polisstationen en kvarter bort. Den följer mig snällt nu och verkar ha lugnat sig.

Lämnar in den på polisen, redogör än en gång för händelsen och lämnar mina kontaktuppgifter.

Nån timme senare ringer polisen upp mig. Meddelar att ägaren har hört av sig och har anmält mig för stöld! :eek: Han påstår att han kopplat hunden vid porten för att gå in en snabbis på ett kontor.

Vad är det för fel på människor?
Skulle jag ha tagit hans hund och gått med den till polisen? Varför skulle nån göra det?
Sen var hunden absolut inte kopplad. Den hade inte ens ett halsband på sig. Och som den lät (skällde och ylade) så hördes det nog över halva stan. Dessutom hade hunden vistats på innergården ett bra tag enligt dagispersonalen, grannar osv.

Varför ljuger man om en sån här sak? :confused:
Borde man inte vara glad att ingen skadades allvarligt? :confused:
Och glad att återfå sin hund? :confused:

Dagens konstigaste händelse ...

Undrar även lite nu ang. att ägaren anmält mig. Antar att det inte blir nåt utav det? Eller måste de utreda "stölden" ändå?
 
Sv: Attackerande hund..

Jag tror inte att polisen kommer att lägga resurser på detta ! Och om de gör så behöver du inte vara orolig alls, du har många vittnen.

Väldigt märklig händelse och än en gång funderar jag på vitsen med att ha en hund som har såna problem.
Jag fattar inte det.
 
Sv: Attackerande hund..

Vilka jävla nötter det finns *skakar på huvudet*.
All heder till dig som tog tag i saken, synd att ägaren var ett sådant rikspucko att han inte fattar när man ska tacka eller inte.
 
Sv: Attackerande hund..

I
Undrar även lite nu ang. att ägaren anmält mig. Antar att det inte blir nåt utav det? Eller måste de utreda "stölden" ändå?

Nja, måste måste de väl egentligen även om det troligen inte kommer att lägga någon energi på det. Men jag tror att om du kontaktar dagiset och ber personalen där kontakta polisen och ge deras version av händelsen, eller ännu hellre om killen som blev påhoppad gör samma sak, så ska du se att det snarare är hussen som kommer att få på pälsen.
 
Sv: Attackerande hund..

Jag tror att ägaren försvarar sig mot kommande obehag från polis m fl genom att gå till motanfall. Ett naturligt beteende.
Nej, du behöver inte vara rädd för påföljder. Tror polisen mest skakar på huvudena åt tokeriet och lägger ner.

Som du beskriver det, undrar jag om hunden verkligen attackerade. Jag får en bild av en stressad, osäker och lite skrämd hund som förtvivlat letar efter sin flock och ledare.

Tycker du hanterade situationen på bästa sätt!

LIA
 
Sv: Attackerande hund..

Ja jag tror också att den mest var väldigt osäker.
Men den högg verkligen den där killen i ryggen så att han ramlade ihop på marken. Han blev nog riktigt riktigt rädd. :crazy:

Sen upplevde jag mest att hunden var osäker och sökte upp mig om och om igen.. den var kontaktsökande och rädd på samma gång.

Direkt jag lyckats koppla den var den jättesnäll! På polisstationen stod den tryckt mot mig hela tiden och liksom sökte kontakt.

Antagligen blev den stressad av situationen, instängd på en innergård och folk som var rädda för den..
 
Sv: Attackerande hund..

Nu har ju inte polisen ringt mig igen så jag antar att det är "grönt"?
De ringde bara upp och berättade att ägaren hade anklagat mig för stöld, ställde lite frågor om hur jag hittat den osv. Frågade om den varit kopplad (vilken den inte var) osv.
Ägaren hade uppgett att hans hund aldrig visat nåt agressivt beteende och de frågade lite om hur jag uppfattade hunden. Men polisen hade ju själv hört hunden morra och yla osv när jag ringde dom från början, så de kunde ju själva veta lite om det osv).

Haha ja jag är ju smått paranoid och tror typ att piké-styrka ska komma och fängsla mig :angel::D

Men ni har nog rätt :p
Dock fattar jag inte varför killen tror att JAG har snott hans hund. Låter smått ologiskt att jag dragit med den till polisen isådanafall? :confused:
 
Sv: Attackerande hund..

Nån Pike´-styrka tycker jag inte du ska vara orolig för ;)

Nä du kan ta det helt lugnt. Du ringde ju polisen, lämnade in hunden, plus att du har massa vittnen från dagiset och mannen som blev attackerad.

Har mannen som blev attackerad anmält? Måste ju bli ett slut på det här med att en aggresiv hund far runt!
 
Sv: Attackerande hund..

På polisstationen stod den tryckt mot mig hela tiden och liksom sökte kontakt.
Antagligen ville den ha trygghet och hade varit rejält stressad tidigare.

Högg den killen i ryggen eller tog tag i jackan och drog?
Skällandet innebär långt ifrån alltid aggresivitet. Många misstolkar ofta. Hellre en som skäller än en som morrar eller gurglar. ;)

LIA
 
Sv: Attackerande hund..

Mannen var rädd för repressalier, med tanke på att hans agerande inte var helt enligt regelboken vad det verkar. Du fick sota för att du "tog hand om situationen". Du har ett gäng med vittnen, både på dagis och mannen som hunden hoppat och bitit emot. Oroa dig inte. Och varför skulle du lämna in en hund du tagit, in på polisstationen? Låter inte som att mannen tänkt ut någon bra plan. Du står trygg, bra handlat! Eloge till dig!
 
Sv: Attackerande hund..

Antagligen ville den ha trygghet och hade varit rejält stressad tidigare.

Högg den killen i ryggen eller tog tag i jackan och drog?
Skällandet innebär långt ifrån alltid aggresivitet. Många misstolkar ofta. Hellre en som skäller än en som morrar eller gurglar. ;)

LIA

Den högg honom i jackan tror jag. Och han föll rätt handlöst.

Den skällde inte som en normal hund utan "gruffade" mer. Svårt att beskriva. Sen ylade den också en hel del när den vankade av och an.
Lät verkligen som en varg som ylade, sen såg den ju nästan ut som en varg också. Undra på att dagisbarnen var rädda ;):D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 135
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 229
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 462
Senast: Milosari
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp