Att visualisera och "rida med högra hjärnhalvan"

Anna_

Trådstartare
Ibland tänker jag nog mer än rider :o Läser här och i böcker, diskuterar, funderar och analyserar. Hur och varför, hjälper hit och muskler dit, osv...

Hela våren har det bara gått utför med ridningen för mig, ingenting har funkat, det har knappt ens varit roligt att rida :( Och då har jag funderat och analyserat ännu mer, och allting har bara gått ännu sämre... :cry:

:idea: Men nu idag ansträngde jag mig verkligen för att lämna över till den högra hjärnhalvan! Innan jag klev upp på hästen försökte jag plocka fram den känslan jag haft de där stegen jag upplevt nån gång ibland när allting flutit "perfekt" (nåja ;) ). Se framför mig hur det ser ut, och framför allt känna efter hur det känns i hela kroppen - när hästen kommer upp med ryggen och manken, går stadigt i form och trampar på lugnt men energiskt. Hur rör sig hästen, hur sitter jag, hitta takten, balansen, ...

Sen klev jag upp på hästen och försökte att inte tänka, utan bara känna in den där känslan i kroppen. Och tror ni inte att hästen gick aldeles underbart :love:

Nu när jag funderat lite mer på detta så inser jag att jag kan märka av det här när jag rider lektion också. Ofta gör kroppen bara "mekaniskt" det instruktören säger - tygel nu, tryck där, tyngdpunkt ditåt, bakben hit, osv. Men bara pannkaka till resultat...
Om jag däremot får ta en paus några sekunder för att sortera instruktionerna och översätta dem till en målbild som hela kroppen är med på - och sen inte fokusera på de enskilda hjälperna och kroppsdelarna utan försöka känna in hela rörelsen och vart vi ska nånstans, så går det betydligt bättre.

Det är som att jag måste ta in teorin, bearbeta, översätta till en känsla och målbild och sedan "bara göra".

Det är ju så många andra teoretiker här. Är det här något ni också tänker på? Jobbar ni aktivt med detta eller kommer det naturligt för er? Eller funkar det för er att "rida med vänstra hjärnhalvan"?

Sv: Att visualisera och "rida med högra hjärnhalvan"

(obs känsliga läsare varnas för språkbruk)

Det går inte att rida med vänstra hjänhalvan.

Därför att ridning till 80 består av upplevelse. Allt det du gör gör du ju som ett gensvar på vad hästen gör - och då måste du ju känna efter vad hästen gör = högra hjärnhalvan.

Du kan inte tänka i ord - då stänger du av högra hjärnhalvan

Det teoretiska är till för då du inte rider, då analyserar du vad som blev fel - skapar mentala bilder för at rätta till det, och använder den mentala bilden/filmen när du rider.

Tex min dåliga högergalopp som berodde på att jag vek mig i vä midja.
Då kan jag ju inte sitt och tänka - ni skall jag itne göra si och så, eller nu skall jag göra så och så

Istället gör jag en lista på mentala bilder
(nedan så har jag satt ord på den film jag spelar upp för mig själv medan jag rider)
skärpet utåt
axeln bakåt
nu

sitt kvar

och nu vrid

Det är jag som fattar höger galopp och sedan klarar första hörnpasseringen :D
Eftr varje filsnutt så känenr jag efter - känns det som det ska - är vi redo för attgå vidare i förberedelserna?

I alla "rörelser" har jag en mental bild på det som är viktigast att fokusera på för att få en bättre kvalitet

tex vä volt
sittbenet intill

bröstkorgen på plats

följ med

men jag tänker altså inte orden - utan det är som mentala filmer när jag rider för att få fokus på rätt sak.

Kukar det till sig vilket det gör - behöver jag bli mer medveten om vad jag för fel, och skaffa en annan bild en bättre.

Likaså när dte jaggör sitter - då kanska jag behöver fokusera på något annat för att få ännu bättre kvalitet, eller mindre volt eller...

Senast ändrad av en moderator:

Jag tolkar detta som att du också jobbar aktivt med detta, "spela upp filmer" och sånt?

Hur gör du när du rider lektion? Lyckas instruktören förmedla en bild till dig direkt eller tar det en stund att sortera och skapa filmerna? Det är så lätt att fastna i att bara försöka följa instruktionerna, utan att verkligen reda ut vilken känsla man letar efter... Vilket gör att jag inte får till någon bild och så blir allt tokigt :(

Jag tror dessutom att jag har lite taskig kommunikation mellan mina hjärnhalvor... Och en del instruktörer tycker ju att man är knäpp om man gör halt och "mediterar" lite mellan övningarna :crazy:

Men nu har jag verkligen kommit till insikt om hur viktigt det här är, så framöver ska jag se till att ta mig tid att "översätta" till kroppen!

Det är därför jag helst vill rida själv (utan instruktör) när det känns som att det går dåligt istället för att rida för tränare då vilket egentligen är det logiska :p
Det känns ibland som att man har för höga krav, för tydliga mål och för mycket att tänka på.
På förra kusen var det så lyxigt eftersom hästen svarade otroligt bra på fokus och tankeöverföring, tänkte man tillräckligt hårt på vad man ville göra så fick man till det förutsatt att hästen rent fysiskt kunde utföra det :p då blev det så lite "hjälp-tänk" som möjligt och så mycket känsla som möjligt. När jag däremot rider mindre känsliga eller lata hästar som vet vad man vill göra men inte vill utföra det så blir det tillbaka till tänka-för-mycket.

Egentligen använder jag inte bilder mer än i undantagsfall, t ex om jag rider ut och hästen börjar stressa upp sig försöker jag tänka på vacker natur, fågelkvitter och en häst som lugnt står och betar :angel: vid övrig ridning blir det mest fokus. Försöka tänka ut vad man vill göra och känna det i kroppen, försöka lägga fokus rätt, t ex uppåt om man vill ha samling, tvåtakt om man vill ha trav osv.

Problemet är väl att ALLT har ett inlärningsstadie, både för ryttare och häst. Då kanske man måste använda vänster hjärnhalva för att rent mekaniskt få in informationen för att sen få det sitta i ryggmärgen och komma automatiskt. Knepet är väl att inte ha för många bollar i luften utan fokusera på en sak i taget. Det är fullt förståeligt att man inte kan göra allt på känsla innan man vet hur det ska kännas! ;)

Enligt mary Wanless ( har skrivit böcker om att rida medn högra hjärnhalvan) så skall ingens hjänhalvor kunna arbeta samtidigt och kommunicera med varandra.

Däremot kan man lära sig att bli snabbare in och ur höger vä. och ur amygdala :o ( reptilhjärnan - skräckhjärnan)

När jag rider lektion så kommer jag ofta med ett problem som jag vill ha hjälp att lösa.

Jag frågar alla nya ridlärare - exakt hur man gör, för förvånansvärt många gör olika.

Sedan förklarar de - jag översätter i filmer medan jag jag förbereder mig och sedan försöker jag.

tyvärr tycker jag att man är lite dum i huvudet närman rider lektion. Jag hakar lätt upp mig, snurrar in mig i hjälper så koordinationen inte funkar, men mot slutet har jag gjort min lista i kroppen.

Jag upplever också ridning som att spela en orkester, och ibland koncentrerar jag mig så hårt så "skivan liksom hakar upp sig"

Man rider både skitdåligt och bättre när man rider lektion tycker jag.

Idrottstränare brukar förklara att rörelsekunskap sitter i en omedveten del av hjärnan, när du skall förändra ett rörelsemönster så måste du ta upp rörelsen till den medvetna delen av hjärnan och då kommer en försämring i prestationen ske eftersom den är långsammare. Om du sedan repeterar tillräckligt många gånger så att du förändrar rörelsemönstret så att det nya går automatisk - då först kommer du att förbättra din prestation

Om jag rider lektion på ett mer tränarmässigt sätt - på instruktion typ vid bokstav gör x, så tänker jag jaha hur gör man det? - och så plockar jag fram min lista.

Min fröken är rolig - hon kan säga; på långsidan - rid din bästa trav nånsin!!!
Då måste jag ju hitta min lista gå igenom den och satsa järnet :D

Det är en del av träna - man lockas att plocka fram sitt bästa

Helt överlägset att lära sig rida genom mental träning!! Man kan ju skapa alla kopplingar och "ämnen" som behövs i realiteten, bara genom att på ett djupt plan, göra det inom sig.

Man kan tex läsa någons kloka ord på nätet (!), sitta och snurra på stolen och testa effekten av orden i sin kropp, och få svar från en mental häst under sig. Sedan, uppe på riktiga hästen, är det "bara att rida som mäster själv"!!
Som sagt tidigare, måste ju hästen vara fit för uppgiften oxå!

Jag förstår vad du menar och jag tycker också det kolliderar ibland när man rider för tränare, och måste ibland koppla bort lite för att hitta känslan. Jag har tänkt att jag är dålig på att göra två saker samtidigt men det kanske är som F skriver att man inte KAN använda båda hjärnhalvorna samtidigt.

Jag tycekr om att se bra ritter av duktiga ryttare. Den känslan det ger kan jag ta med mej och ha i huvudet och det brukar faktiskt fungera, ungefär så som du beskriver det.
Men sen är det en massa andra saker att fokusera på och som har med känslan för vad som behövs i stunden att göra, tex lätta ur om hästen vill ligga på, eller vad det nu är. Det gäller att få ihop allt.

När det känns bra går det ofta "av sig själv". Det är när det kärvar till sej jag behöver "hjälpen i huvudet". Egentligen handlar det om frustration när det inte fungerar. Jag blir splittrad och slutar fokusera. Tror det är därför tex "inre bilder" fugnerar för att samla ihop igen. Om jag fokuserar riktigt så är det bara att rida på känslan, oftast. Det gäller oavsett om det är träning eller ej.

Men det kan vara svårt att både följa instruktioner och försöka hitta känslan själv vad som behövs i stunden, tycker jag. Ibland.

Det blev kanske lite svamligt bara skrev det jag just tänker ang detta.

Det låter som att det här kommer naturligt för er. Jag har faktiskt inte tänkt på det här så här aktivt tidigare, men på nåt sätt har jag ju ändå ridit så - i alla fall ibland, men på sista tiden tror jag att det försvunnit! Det blev så uppenbart nu när jag verkligen fokuserade på detta.

Jag är lite avundsjuk på de som har detta naturligt! Jag måste uppenbarligen koncentrera mig och påminna mig om detta.

Totola skrev:
Det är därför jag helst vill rida själv (utan instruktör) när det känns som att det går dåligt istället för att rida för tränare då vilket egentligen är det logiska
Det där känner jag igen mig i, och visst låter det egentligen fel. Men jag tror att det är när jag är själv som jag har lättare att hitta känslan. Det känns som att jag har mer nytta av instruktör de dagar när det går "bra".

Fredrik_ skrev:
Sedan förklarar de - jag översätter i filmer medan jag förbereder mig och sedan försöker jag.

tyvärr tycker jag att man är lite dum i huvudet närman rider lektion. Jag hakar lätt upp mig, snurrar in mig i hjälper så koordinationen inte funkar, men mot slutet har jag gjort min lista i kroppen.
...

Man rider både skitdåligt och bättre när man rider lektion tycker jag.

Det där stämmer också in så bra! På bra lektioner så lyckas jag med att ta in instruktionerna och "översätta" dem. På mindre lyckade lektioner så försöker jag bara följa instruktionerna utan att riktigt ha övertygat mig om vad vi är ute efter. Men ibland fungerar även det - även om jag bara mekaniskt gör det som instruktören säger och det går skitdåligt under själva lektionen så kan det hända att poletten ramlar ner strax efteråt, när jag fått tid att bearbeta det.

Totola skrev:
Försöka tänka ut vad man vill göra och känna det i kroppen, försöka lägga fokus rätt, t ex uppåt om man vill ha samling, tvåtakt om man vill ha trav osv.
Precis, jag använder nog inte heller bilder på det sättet - fokus var ett bra ord.

Jag tycker att det ibland funkar med "bilder", metaforer eller vad man ska kalla det. Tex att tänka uppåt/framåt. uppförsbacke, rälsridning etc.

Men om det går för fort med instruktionerna tappar jag allt, hinner inte med att fokusera.

Jag jämför med musik. Ska jag repetera in ett nytt stycke (från noter), så kan det finnas passager som tekniskt sett är "nya" för min motorik, och då måste jag analysera rörelsemeklaniskt, och traggla tusen gånger för att det ska integreras i ett "kroppsminne" - handens intelligens.
Först då, då jag är färdig med vänster hjärnhalva, kan jag börja koppla på interpretationen, och försöka tolka.
Om det däremot är fråga om en improvisationsgrupp, så är det ju bara att kasta sig ut i det okända, om man inte satt upp några ramar alls för vad som ska hända. Lyssna på hästen/basisten och göra det bästa av det mötet. Vilket naturligtvis betyder att man använder internaliserade kroppsminnen i fraser, löpningar etc.

Å andra sidan är det så, att ju mer man vänjer sig vid att växla mellan tillstånden (V o H), desto snabbare går det också. Tänk en målare som måste vara 100 % närvarande i akten att måla, men som också behöver den torra analysen för att inte bara rulla på i ett hjulspår.
Jag erfar i situationer som jag är förtrogen med, att jag kan koppla av och på med sekundsnabba switchar.
Dock icke i ridningen där jag är ett trögt moln av otydliga avsikter...

Tror också att en lyhörd och närvarande instruktör kan väga av detta på ett känsligt sätt, och anpassa sina ord till ekipagets förmåga och nivå.

Men jag skulle aldrig eftersträva att försöka koppla bort någon del; målet är ju att kunna använda den halva som för tillfället behövs. Att ta med sig det kloka som vänstern står för, till total frihet med högern. Det är vid de tillfällena som det blir tidlös upplevelse av det hela.

Senast ändrad:

Kunde inte uttrycka det bättre själv. :bow:

Jag använder mig av avsutten träning vid sänggående, avslappningsskivor och så en skiva som snart är utsliten - "Ridning i tanken", med ridtips av Meg Nordin, uppläst av Mikael Wiederdahl. Man somnar som klubbad, nånstans där man ska spänna korsryggen och göra halvhalter. :rofl: Men dagen därpå, när man kliver upp på hästryggen, så funkar det med "andningsövning" och att "sända en värmestråle" ner i benen, så man kan lossa skänklarna och släppa ner dem längs hästens sidor. Och jo, halvhalterna med korsryggen funkar också - utan snarkningar. :angel:

Här var det mycket tänkvärt, tack för det!

Nu undrar jag hur ni gör när ni tappar fokus. Om hästen är spänd och okoncentrerad, hur gör ni för att hitta fokus hos er och hästen?

Jag inser att jag påverkas ganska lätt av hästen och om jag också blir spänd och stressad så funkar det förstås inte så bra... Vill ju att det ska vara tvärtom - att jag kan vara avspänd och fokuserad och smitta hästen med detta...

Kanske borde börja knyppla eller nåt istället :(

Nu undrar jag hur ni gör när ni tappar fokus. Om hästen är spänd och okoncentrerad, hur gör ni för att hitta fokus hos er och hästen?
(

Stannar börjar om från början Ibland tar jag ett djupt andetag.
är det lindrigt så hjälper det "att släppa korsbenet" som Sally swift säger

jag har en del gratis från hovslageriet där jag jobbat med problemhästar, där måste man vara disciplinerad och hålla sig "in the zone" Dvs inte släppa fram negativa tankar och känslor.

Detsamma gäller ju inkörning ( inridning ) du skall ju lära hästen att det är mysigt - då måste du ju tro på det själv.

Särskilt om man jobbar med hästar som fått mycket stryk , de känner minsta vibb.

Många gånger var deras ägare väldigt oroliga för om dessa hästar skulle gå att skos - då de varit med om många jobbiga erfarenheter
med hovslagare.

Jag bad dem alltid att tänka på nåt trevligt minne, jobbet gick faktiskt lika mycket på att hålla ägaren in "the zone" som hästen.

Jag kan faktiskt berätta en anekdot om detta mitt i natten.

Under min elevtid hade vi en del svårskodda hästar, min mäster skickade alltid fram mig först. Jag fick hålla :angel:

Vi hade en häst som blev värre och värre för varje gång.

Sedan en gång vi skulle sko var jag kär:love::love::love:

Jag kände med hästen - eftersom min mäster inte var snäll ( han var ju rädd) varje gång jag gick förbi smekte jag hästen och viskade lite empati.

sedan skull han pleggas. Eftersom mäster var rädd krånglade hästen och allt plegg for ut i boxen han skrek och skull kasta sig ut - och blev vansinnig på mig som stängt boxlåset.

Nåja jag klappade hästen.

sedan när alla andra var skodda sa mäster sammanbitet.

Ta ut hästen, håll:devil:

och det gjorde jag och kuttrade ljuvliga kärleksord och hästen stod
som ett ljus.

Av detta lärde jag mig mycket.

Man kommunicerar med hästar genom suggestion

Det går också bättre att rida när man är kär :love::love::love:
= är man kär är man ju som en våt fläck.

Att behålla focus kan vara svårt när du samarbetar med viljestarka hästar som gärna leder dig in på sina ideer!
Viktigt är dock att veta vad man vill !!! Förmodligen oxå varför.
Men jag tycker att när medvetenheten om att detta kan ske går det bättre. Tänk, okej, men nu ska vi prova göra så här.
Känn din kropp i din hästs kropp, upplev marken genom hans/hennes hovar, känn bärkraften i bakbenen. Böj, töj var i nuet. Var mottaglig, känn inn. Med lite medveten träning kommer det att gå super!

Fredriks berättsels var helskön tycker jag.
Det är så det ska kännas att rida, som när man är kär:love:!!!

KL
Om det känns svårt att hitta fokus automatiskt tror jag man kan behöva tvinga sig att hitta det.. (samtidigt som man aldrig kan tvinga fram sådant eg..) Men om man har en stressig häst som aldrig tror ska varva ner och börja samspela, så kan man försöka lura sig själv.
Vet inte hur många gånger jag suttit och inbillat mig att vi gååår saaakta och stabiilt, nu väänder vi i balaans, på arabskrället som gärna ville spänna sig och göra det mesta överilat.
Och då hon ilade iväg i en spänd trav försökte jag hårdnackat hålla min lugna taktfasta rörelse och tänk och inte låtsas om att vi rörde oss i olika universum.
Hux flux var det som om hon halkade in på mina tankar och stämde in i den lugna koncentrerade rörelsen.
faktisk så gissar jag att väldans intelligenta och nerviga hästar inte går att harmoniera med om man inte har rätt tänk själv.

Dåliga dagar med negativa tankar om det ena eller andra var hon katastrofalt ovillig och knepig.

faktiskt så gick hon kanon om jag INNAN passet "talade om" exakt vad jag ville och planerade med dagens pass. En snabb tankegenomgång. Att idag vill jag jobba med avslappning och takt. Trava lite på volt och testa hur mycket du orkar i travöppna och träna på slutorna..
Eller, idag ska vi bara kuta omkring i skogen och snirkla runt träd och gasa på längs sandvägen.
Ingen förklaring innan och hästen bara gick och motsatte sig det som komma skulle. Då jag visualiserade lite innan passet bara strålade ögonen på hästen och hon bjöd till i övningarna.

Ja, man skulle kunna säga glad ryttare - glad häst. Fast det är ju ofta så, att man kan bli glad bara av att se sin häst.
Enkelt uttryckt, alltså.
Kommer man till ett sällskap, en klass eller så, och direkt är väldigt positiv, så kan man få med sig gänget på nästan vad som helst, jämfört med de gånger man klivit upp på fel sida.
De gånger som det krävs extrem fokus av en, så kan det absolut hjälpa att för sig själv visualisera innan, hur man skulle vilja att det gick till, lära sig känna igen "känslan"
Tror också att man kan träna rörelser vid helst andra tillfällen än ute på banan. Tex visualiserade jag en fint som jag ville testa på handbollsplan, och det funkade finfint. Samma sak med hästarna. Om man kan tala med hästar vet jag inte, men de läser av en ganska bra i alla fall.

Jag tror också att man utstrålar ett annat lugn när man vet vad man ska göra och är trygg i sitt beslut. Detta förs över på hästen som då också känner sig trygg i sin ledare (ryttaren). Det finns en mening med ridpasset liksom. Detta har nog de "nerviga" hästarna ett stort behov av och det ställer stora krav på ryttaren.

Tror också att hästen blir ännu tryggare i längden när man avslutar passet då målet är uppnått och inte när klockan slagit 45 minuter. Självförtroendet hos hästen höjs.

OT: Har du helt slutat rida din arab nu? Varför i så fall?

Ja ni har helt rätt. Jag måste bli bättre på det, att göra upp en tydlig plan innan passet. Jag vet ju egentligen hur viktigt sånt här är, men ibland faller det bort och ridningen blir nog alltför planlös... Och så ska jag försöka att förmedla den innan jag kliver upp!

Jag kom nu att tänka på ett helt annat tillfälle när jag faktiskt lyckats med just detta! Jag var på kurs och red islandshäst, sista dagen skulle vi avsluta med tävling. Förmiddagspasset gick inte alls bra, riktig katastrof faktiskt... Men så på lunchen gick jag ner och satte mig i boxen i lugn och ro och "taktiksnackade" med hästen en stund. Och tror ni inte att vi vann fyrgången sen :D

Ja ni har helt rätt. Jag måste bli bättre på det, att göra upp en tydlig plan innan passet. Jag vet ju egentligen hur viktigt sånt här är, men ibland faller det bort och ridningen blir nog alltför planlös... Och så ska jag försöka att förmedla den innan jag kliver upp!

Jag tror det är jättebra att försöka komma "ner i sig själv" innan man sitter upp på hästen, gärna lite avslappningsövningar och dylikt också. Men när jag väl sitter på hästen upplever jag att om man har för tydlig plan så blir det struligare när det inte går som planerat än om man tar det som det kommer :p givetvis kan man fokusera på hur man ska känna i separata rörelser ändå, men att man känner efter vad HÄSTEN behöver och är redo för i det läget och är villig att justera sin plan mer eller mindre hela tiden :crazy: likaså i dom separata rörelserna så kan det ju vara så att hästen inte alls behöver just de signaler man programmerat in, att man försöker vara så öppen för hästen och fokuserad på benen och övriga kroppsdelar att man kan "känna" hur man behöver rida i varje millisekund.

Är absolut ingen expert på det här själv för jag har svårt att både fokusera på mig själv (blir ju lätt att man missar någon del även fast man försöker) OCH lyssna på hästen. Men ju mer man tränar desto bättre blir det såklart :) Vad gäller sitsen så kan visualiseringarna fungera för mig, men inte i rörelserna. Blir för virrigt i huvudet när jag redan har visualisering för sitsen.

Ja det är säkert olika hur man fungerar, men när det gäller mig har de helt rätt i att jag måste göra upp en tydligare plan innan passet. Men det går ju aldrig att detaljplanera ridturen i förväg, så detaljerna hoppas jag att jag ska kunna anpassa ändå... Men att tänka ut några övningar och nån form av mål måste jag bli bättre på, så att vi inte bara flyter runt utan att veta vart vi är på väg...

Det handlar väl inte riktigt om att programmera in signaler tycker jag, utan att veta vilken känsla man letar efter. Ibland när jag försöker "meditera fram" rätt känsla innan passet så får jag först bara fram den känsla som det brukar vara när det inte går så bra :crazy: Jag får verkligen anstränga mig för att plocka fram rätt känsla...

Nu kom jag på en annan sak. Är det några som brukar rida till musik, och tycker ni att det går bättre då? Funderar på att leta fram nån avslappnande musik och vrida på stereon...

Tycker att det fungerar jättebra på vissa hästar. Inte alla, för vissa blir irriterade om man glömmer bort sig och lyssnar på musiken istället för att fokusera helt på hästen och ridningen :p

När man kommit en bit och börjar känna sig bra på vissa saker kan det vara jättekul att rida lite improvisationskür! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
552
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: Freazer
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama