Att vårda sitt bete

musen21

Trådstartare
Vi sådde in vår sommarhage för två år sedan och tog den i bruk förra året. Innan vi tog den i bruk gödslade vi den. När betesperioden var över så var det områden med träck/högt gräs där hästarna inte ville äta, detta gjorde vi inget åt. I år så ser hagen bra ut på håll men när man går i den så ser det lite kalt ut på vissa ställen där det ligger gammalt och torrt gräs från förra året. Det jag funderar över är hur vi ska undvika det till nästa år. Kan man köra med en betesputs över det i slutet av sommaren? Hjälper det emot tuvorna som blir? Hur gör ni för att hålla erat bete slätt och fint?

Sv: Att vårda sitt bete

Betesputs är jättebra om det funkar på marken (dvs den inte är alltför ojämn och stenig). Om man har ojämnare mark kan man om man har möjlighet låna in t ex får som betar av det som hästarna lämnar.

Först ska jag säga att jag egentligen inte kan något om betesputsning ochn liknande utan kommer med allmäna funderingar nu. Har dock lite koll på parasiter.
Som jag förstår på dig så är det i ratorna det finns gammalt högt gräs. Eftersom hästarna använde detta gräs som toalett förra året så kommer de att göra samma sak iår och alltså inte äta något där. Frågan är alltså gör det något att det finns gammalt dött gräs i hästarnas toalett? Jag tror inte det och skulle om jag inte blev överbevisad strunta i att betesputsa där på hösten eftersom du då kommer att slå sönder alla skithögar och sprida ut dom på mycket större yta. Detta kommer att öka parasittrycket på resten av betet och risken för att hästarna får i sig mycket maskägg ökar kraftigt. Om du vill betesputsa så ska det göras ganska ofta för att träcken ska slås sönder innan äggen/larverna klarar av solen. Jag vet dock inte hur ofta.

Marken är en före detta åker så den är jämn och fin. Får har jag funderat på men jag känner ingen som har några och har ingen lust att köpa endast för det ändamålet.

Hästarna använder hela hagen som toalett (tyvärr) så det är över hela hagen det ser ut såhär. Det finns även övervuxet gräs som de ratade förra året och detta ser nu ut att hindra det nya gräset från att komma upp. Det förmultnar uppenbart inte så fort som jag trodde och därför tänkte jag på att slå av det i höst. Jag förstår hur du tänker med parasiterna men en fråga kom upp. Borde det inte vara bättre att slå sönder högarna än att låta dem vara som det är? Parasiterna kanske får bättre skydd i en skyddande, fuktig hög än på bar mark?

Jo de får bättre skydd i en fuktig hög men när det gått en tid så behöver inte parasiterna ha skyddet från högen. Hoppas någon som kan mer om parasiter än jag hittar den här tråden. Mina kunskaper tar slut här.
Är det så att hästarna inte har hunnit beta ner betet utan att det fanns mycket gräs kvar i höstas? I såfall skulle du behöva betesputsa men då får du problem med parasiterna. Låter som ett svårt läge. Du får lunta av hela betet så slipper du problemet med både högt gräs och parasiterna. OBS! Ironi är nog svårt att lunta så mycket utan att få en okontrollerad gräsbrand.

Ha ha, ja jag funderade på det men övergav den tanken snabbt med tanke på gräsbrand och att stolpen skulle brinna ned. Jo det fanns övervuxet gräs kvar på vissa ställen förra året som hästarna ratade. De åt hellre av det korta gräset. Detta och gräs runt träcket ser i år ut som tuvor. Med tanke på parasiter, oavsett om jag putsar eller ej så är det ju samma mängd på den totala ytan. Sprida sig emellan träck kan de väl göra ändå? Tanken med att även träcket slås sönder vid putsning är att det kanske hinner förmultna till nästa år och även fungera som naturlig gödning. Nu är högarna i princip orörda så hästarna lär väl inte beta runt dem i år heller. Fortsätter det såhär så har jag väl inget bra bete kvar till slut är jag rädd för.

Hästar kan inte riktigt beta av gräset när det blivit långt så det de inte hunnit beta... det lämnar och förväxer och då rör de det absolut inte. Där det ser nedbetat ut där går de och betar. Så funkar våra hästar.

För att ha fint, kort, grönt bete hela sommaren delar jag av sommarbetet i två delar. Del A släpps dom på på våren och betar ned. Del B växer och det slår jag och tar in som hö. Vissa gynnsamma år är det så mycket orört gräs som inte hunnits betas i A heller så då brukar jag slå det samtidigt och ta in det som hö också.

När B vuxit upp efter höskörden är där jättefint med grönt, färskt gräs och hästarna släpps över på det fin-fina betet. A är nedbetat/nedslaget och lämnas nu orörd. På senhöster börjar B vara nedbetat och A uppvuxet igen och hästarna går tillbaks till A.

Följande år gör jag tvärtom, släpper dem först på B och tar hö från A. I och med höskörden får jag på köpet ett parasitfritt bete. De parasiter som övervintrat torkar bort vid höbärgningen.

Så varje vår har jag parasitfritt bete att erbjuda hästarna och fin-fint bete hela säsongen.

Men att höbärga är då inte ekonomiskt lönsamt men vad gör man inte för att ha fina beten.... :)

Ja det lät ju som en dröm att ha det så bra! Det lönar sig inte att slå hö här då det är såpass lite och sambon blir nog inte glad åt extrajobb. Annars hade det varit nåt för traktorer finns det gott om dock ingen utrustning för att slå hö.

En undran bara från en gröngöling på allt sånt här;
Brukar ni mocka i hagarna, med tanke på parasiterna?
Är det någon vits - det är ju ett slitigt jobb...

Jag tar upp all spillning i hagarna och betesputsar alltihop med jämna mellanrum. Gräset som växer vid träckhögarna klipper jag väldigt kort efter att jag mockat bort all spillning. Kör alltid med betesputsen på hösten för att få allt väldigt kort och sen harvar jag och ringvältar på våren. Jättefina hagar med jämt och fint gräs. Krävs ju lite arbete förstås. Jag fuskade lite i unghästarnas hage förra året för de använde hela hagen som toalett. Körde över med harven i höstas efter att jag betesputsat allt för det var omöjligt att ta upp all spillning efter dem. Hagen ser fin ut nu.

Hade hästarna haft ett ställe som toalett så hade det ju varit lätt att ta bort men nu är det jämt fördelat i hagen. Betesputsar du även under betesgången alltså? Hur kan du harva hagen, sår du in på nytt då lr? River det inte upp gräset annars?

Jag mockar ut en del i vinterhagen. De vill gärna ha en toalett granne med matplatsen så den gör vi ren med jämna mellanrum. Vi drar några drag med lastaren bara så det går ju fort och är enkelt. Den nedre delen av hagen är lite svårare att komma åt så den får vara.

Är det ngn som hört om att det går att kalka på träckhögarna för att ta död på parasiterna?

Här "råkade" jag öppna en gammal tråd. Men ville spinna vidare på betesvård..

Det är så här att i stallet där jag har min häst inhyrd finns det inte så gott om areal. Den lilla hage som min feta shettis och en islänning som haft fång ska gå i hela sommaren har en annan häst gått i hela vinten, så det är fullt med skit i hela hagen. Då blir det ju att våra hästar inte äter gräset där den och de har skitit. Men om vi tar en grästrimmer eller lie och slår ratorna och sedan tar en liten slättharv efter min ponny och harvar ut all gammal skit så eventuella parasiter dör. (det är för mycket skit för att gå in och mocka ut allt för hand)
Kan det låta som en bra ide? Och sedan givetvis hålla efter genom att mocka ut skiten varje dag.

Vi plöjde upp vår sommarhage för 2 år sedan o sådde ny vall.Men hästarna använder fortfarande samma platser som toaletter.Visste inte att dom var så känsliga..

Vi putsar betet flera gånger/ säsong av samma orsak som man klipper gräsmattan ofta under högsäsong.
Vi kör över betet med betesharven höst och vår för att jämna till och sprida ut upptramp, gödselhögar etc.

Vi har inga problem med parasiter, peppar peppar.

Så gör du som du tänkt.

LIA

Samma här, och många av ytorna används inte ens som toa. Ändå ratas dom.
Kan det vara något i jordens sammansättning som gör att gräset smakar sämre eller bättre? Det är ju samma insådd.

En annan iakttagelse är att hästarna gärna äter det torkade gräset från ratorna, sedan man putsat. Detsamma gäller för smörblommer m fl. Kan man se en koppling där?

LIA

En betesputs sprider ju inte skiten runtomkring. Det är när man sladdar hagarna som man riskerar sprida smitta OM man inte gör detta regelbundet. Sladdar man en hage oregelbundet så sprids smittan, men gör man detta med jämna mellanrum så torkar parasiterna ut.

En undran bara från en gröngöling på allt sånt här;
Brukar ni mocka i hagarna, med tanke på parasiterna?
Är det någon vits - det är ju ett slitigt jobb...

Vinterhagarna mockas ut ... för hand... Sen hålls gräset i dessa kort under sommaren... Genom betesputsning.. Fördelen med detta är att eventuella skräpväxter inte får fritt spelrum under sommaren. Tänker då på smörblomma, hundkäx, tistel, kardborre, brännässla.. Även om vissa av dessa är nyttiga så vill jag inte att hagen bara skall bestå av dessa växter.. Gräset gynnas av klippningen.. inte de andra växterna.

Sommarhagarna är stora... När hästarna lämnar dessa så dras gödselhögar och rator ut med hjälp av harv. Återväxten putsas fram till kylan sätter stopp för tillväxt.. På så sätt blir det inte en massa högt gräs som torkar och sen förhindrar ny tillväxt nästa vår.

Vinterhagar och sommarhagar får med jämna mellanrum vila ett år från bete.. Då får gräset komma upp för att sen slås och torkas. Passar även på då att harva innan gräset får växa upp.. samt plocka eventuella stenar som kommit upp... samt jämna till ojämnheter ned gräsharv efter grovharvning.

En del av detta klarar jag med egna maskiner... De jobb som kräver utrustning jag inte själv har tillgång till lejer jag en bonde till att göra..

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 812
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Min nordsvensk hade fång för 13 år sedan, det upptäcktes ganska tidigt och behandlades hos veterinär. Förra året blev hon lite lite...
Svar
0
· Visningar
782
Hästmänniskan Jag har bott fem år på vår lilla hästgård. Vi har 2 hektar sommarhage och ca 0,5 vinterhage. När jag flyttade hit, 05, spred jag gödning...
Svar
6
· Visningar
6 902
Senast: Cillaramsa
·
Hästvård På måndag inväntar jag svar på blodproverna om min shetlandsponny har diabetes. Mycket kortfattat. Hon fick kraftig fång förra året...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 563
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar