Att vara westernryttare

Apollo 13

Trådstartare
Jag är välldigt, VÄLLDIGT ny inom det här med western och jag tänkte höra med er som är lite mer inbitna westernryttare hur det egentligen är.
Är det mycket fördommar som cirkulerar och snea blickar om man står i kollektivstall med mestadels "engelska ryttare" i?
Är det svårt att hitta en medryttare om man vill att de ska kunna rida western?
Själv har jag redan fått lite störiga kommentarer från hovslagaren som ville sätta fjädringar som stötdämpare på hästen när han fick höra att jag skulle börja rida western och en i stallet som talade om för mig på stallmötet att hon minsann inte tålde repgrimmor. :p

generellt, hur det det ut, hur överlever man bland de engelska ryttarna? :)

Sv: Att vara westernryttare

Attityden är olika beroende på vilken form av "western" dom sett... *sucka* Jag har mött allt ifrån "näsan upp i vädret - du är inte ens värd att prata med" till "ah! Tufft, du.. hur gör ni när hästen gör si och så?"

Personligen så har jag upplevt att jag trampar folk lite på tårna, jag rider ju western på mitt dressyravlade halvblodssto.. :rofl: så mig blir dom gärna lite irriterade på, men efter ett tag så kommer folk oftast fram till att ridning är ridning i grund och botten och att westernryttarna kan lika mkt som dom fast med en lite annorlunda synvinkel/ordval.. :D Ge dom tid bara, och förklara mkt.. jag kom själv till ett helt nytt stall där de bara sett "skogsmulleri"western och trodde fullt och fast att westernryttare aldrig samlar sina hästar och flänger runt i galopp mest hela tiden.. Dom ändrade attityd ganska snart, men det första jag sa var "Ser ni mig göra något konstigt - fråga vad jag gör.. Det finns antagligen en ganska bra anledning..." :bump: Och det gjorde dom.. Får en massa trevlig respons nu - min häst är så mjuk och följsam, pigg och energisk men ändå kontrollerad osvosvosvosv.. ^^ Så ger man dom bara tid är det ingen fara...

Vi står själva i ett collektivstall sedan 5 år tillbaka och det har alldrig varit ngra problem med dem "andra" jag tog med hela gänget redan första året till en westernridskola och jag berättade för tränaren att låt dem gjöra alla"svåra" grejjer på banan och rida sig svettiga. De tyckte att det var en rolig och lärorik upplevelse, men jag kunde inte "omvända" ngn alla är inbitna dress/hopp ryttare:banana:
Även där vi är och tränar är många nyfikna på vad vi gjör och ridläraren har även lånat instruktions böcker i w träning av oss. för att få lite nya ider till lektionerna. Men i början stötte man på högfärsblåsor som kollade lite konstigt och frågade om det går att träna i en sådan konstig sadel, men jag har då bett de att kolla i tidningarna och internet eller när vi tränar så har de svaret.;) Men mindre trevliga människor finns det överallt även i western världen ,har själv stött på dem men de är ett fåtal. Tror själv att det är pga osäkerhet hos människor, hjälp nu kommer det ngt NYTT , hur ska vi ta det här?:o Men jag tror nu att western har blivit mer accepterat då läsarna kan läsa om den grenen i så gott som alla ridsport tidningar i Sverige:rofl: :rofl: :rofl:

Antingen bekräftar du deras fördomar, eller så bevisar du att de har fel.
Om du rider och hanterar din häst på ett bra sätt, kommer de att märka det och de ödmjuka kommer att förstå och de trångsynta kommer man ändå aldrig åt…

Btw: repgrimmor har lika lite/mycket med westernridning att göra som hovkratsar.

Jag förstår precis vad du menar, däremot är det lite svårt att framstå på ett bra sätt när man ligger i stadiet att försöka lära sig svänga när man rider :angel:
Anledningen till att jag börjat med western är för att jag köpt en westernriden häst som jag trott var med engelskt skolad än han var. Istället för att "tvinga" honom att lära sig engelskt så ska jag iaf börja med att lära mig western för att förstå honom. Visar det sig sedan att jag tycker det är roligare med engelskt så kan jag skola om honom då. Tror att det är en bättre grund att stå på så att säga.
Uppe på allt så är han rätt stökig att ha o göra med, vilket jag iof försöker jobba med och han har blivit mycket trevligare. Dessutom så är det första hästen för mig och de andra är mycket mer ruttinerade hästmänniskor och jag får känslan av att de.. ptja tittar ner lite på mig vilket inte har något me sjävla westernstuket o göra.
Men det gör att det blir ännu svårare för mig att få dem att förstå att man "vet vad man håller på med" för, haha det kan jag inte riktigt eftersom att jag är RIKTIGT grön. Nu har jag iof en vänlig själ som hjälper mig med både mig (ridningen) och hästen och det får frammåt med båda delarna. Men det skiljer sig mycket mellan oss i stallet när det har med prioriteringar och göra. Saker som jag prioriterar jätte högt tycker de inte är så himla viktigt eller att det ligger för högt på prioriteringslistan. Det har ju iof inget o göra med western men det uppepå att man rider "konstigt" ;) blir ju bara FÖR konstigt för dem att ta :p

Jag brukar oftast möta positiva "engelska" ryttare. Jag kan nog tycka att westernmänniskor kan vara minst lika inbitna om "engelska". Jag försöker se lite över gränserna och anamma det jag tycker är bra vare sig det är western, engelsk eller vad det nu kan vara.

Jag brukar oftast möta positiva "engelska" ryttare. Jag kan nog tycka att westernmänniskor kan vara minst lika inbitna om "engelska". Jag försöker se lite över gränserna och anamma det jag tycker är bra vare sig det är western, engelsk eller vad det nu kan vara.

Du tog orden ur munnen på mig! Bra skrivit:D

Haha jag tror inte jag mött så mkt dåliga kommentarer, men säkerligen bakom ryggen :rofl: :devil:
Låt dom hållas, jag skickar bara ut en känga då och då för att reta gallfebern på dom....

/Johanna som delar hem med en dressyrtränare! :D

jag tycker att det är helt omöjligt!
iallafall här i bohuslän... Men jag får väl skylla mig själv som bosatt mig här :D

haha okej, ja jag undrade eftersom jag inte kan påminna mig om att jag stött på någon westernryttare förutom hon som hjälper mig med ridandet och hästen nu. Tack och lov har jag ju världens snällaste och sötaste tjej som hjälper mig, däremot så rider hon inte western.. eller hon och jag ligger på samma stadie, vi lär oss svänga :p Men snart så är vi mästare båda två :angel:

Svårt eller nästintill omöjligt.

Finns ett ekipage i Tutviken. Mitt stall, du, ett ekipage till efter dig på samma gata.
Samt två, kanske flera på Lyckeby.

mvh Eva

uj uj då gäller det att hålla hårt i medisen da. *låser fast med handlklovar*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka