Att vara utan djur....

G

Gerbillus

Diskuterade på jobbet igår. En tjejs katt är rätt gammal (12 år) och hon funderade på om han skulle gå bort, skulle hon skaffa nytt djur då eller vara utan? Vi konstaterade både jag och hon att efter ett par veckor utan djur så klättrar man på väggarna för att det är så tomt(trots att vi har barn)! Antingen är man djurmänniska eller inte!

Vad tycker ni, skulle ni kunna tänka er att leva utan djur när det/de ni har nu går bort? Är det ett alternativ?

Hårddraget: Skulle ni kunna göra er av med djuren om ni träffar en kärlek som är allergisk?

:confused:

Sv: Att vara utan djur....

Nej det skulle jag inte!
Jag säger alltid att nu blir det inga mer djur men lika fan så har man ett nytt djur snart.

Vi diskuterade det häromdagen att om jag får en unge som blir pälsallergiker så adopterar jag bort den hahaha, Nejdå, men sjukt deppad skulle jag bli. Ang. kärleken då så skulle jag ta reda på innan jag blev riktigt kär i killen om det är något sånt hinder, skulle bryta upp det direkt isåfall. Kan inte leva utan djur och har planer på både det ena o det andra i framtiden på min framtida GÅRD^ (kanske ranch t.o.m? :p) :love:

Senast ändrad av en moderator:

Oj då det låter spännande?

Ja om man vet redan från början att han inte tål djur så ryker han ju såklart... :bow: Men den jäkeln kan ju bli det efter ett år.... :crazy:

Jag behöver djur för att må bra:love:. Hittade jag en allergisk pojkvän eller fick ett allergiskt barn skulle det givetvis försöka lösas.
T.ex att ha allergivänliga djur. Men utan djur... Nej.

Men fiskar eller ormar/ödlor är ju inget kul? Vad finns det mer för allergivänliga djur? Jag har efterhand blivit allergisk mot råttor, marsvin och katter, men gerbilerna tål jag fortfarande tack och lov! :love:

Jomenvisst serrö, jag vet inte riktigt vad för djur det blir men jag vill hjälpa djur på nåt vänster. Är det stor efterfrågan på katthem t.ex så kanske jag öppnar ett sånt. Eller ta hand om slakthotade djur kanske.. Får se hur det blir. Hästar är jag säker på att det blir iaf :)

Det finns en del allergivänliga. American Curly Horses t.ex :love:

tja fast såna djur har man ju knappast hemma, så då är det ju inte så viktigt om man har en allergisk familjemedlem eller inte?

Njaa har man en stor gård med en massa djur så är det nog lite krångligt med någon allergiker i familjen ändå. (Sen så har jag ju mina råttor också och senare även en Am staff..)
Ang. Allergivänliga djur inne så finns det nog mer än hästen, har inte så mycket koll dära.

Senast ändrad av en moderator:

Det finns såna där katter med annorlunda päls eller vad det nu var,
har träffat en sån och den var jättemysig.:)

Vet inte om jag skulle göra mig av med mina djur om jag träffade ngn som var allergisk.. Lite med tanke på att somliga av mina djur är 100% allergifria :D ... Själv är jag lite allergisk mot några av djuren men inte dödligt så det reder sig. Men ja.. om det var nån som var sådär riktigt ordentligt allergisk så antgligen...

[fast om mitt livskärlek var allergisk mot någonting öht skulle det inte gå för jag är sjukt petig med gener och sådant] ... öhm xD om det var barnuppfödning på tal

Jag har varit utan djur i nästan 4 år. Detta på grund av att min livssituation (har bott inneboende och flyttat massa) inte gjort det möjligt att ha djur.
Jag har saknat att ha husdjur hur mycket som helst, men jag skulle aldrig skaffa ett djur om jag inte kan ta hand om det ordentligt. Nu bor jag stabilt och i onsdags flyttade två underbara marsvinstjejer hem till mig.

Om min sambo blir hyperallergisk mot marsvinen så är det klart att de skulle få flytta.

Jag är utan djur nu förutom ett akvarium. Akvariefiskar i all ära, men så roliga är de inte. :D Dessutom är det sambons, inte mitt.

Jag är allergisk själv och kan inte ha vad som helst. Kunde jag välja skulle jag ha marsvin, men det går inte. Har haft chinchillor, men det funkade inte heller.

Hamstrar går bra, det har jag haft. De dog båda av ålder för ca ett halvår sedan. Och en utekanin skulle nog också funka, om jag bodde så jag kunde ha en.

Men just nu känns det bra att inte ha djur fast jag saknar det väldigt då och då.
Är man allergisk SKA man ju helst inte ha det.

Jag skulle inte kunna göra det någon lång tid!

Till dig som startade tråden: katter kan ju ändå bli uppåt 18 år.. jag känner en vars katt blev 20 så.. :D

Jag skulle - allvarligt talat - hellre dö än leva utan djur.
En allergisk pojkvän, eller snubbe som av annan anledning inte ville ha djur hemma, skulle åka ut fortare än kvickt. Ormar, spindlar och ödlor, visst, men det är ju inga katter eller hundar precis. Är inte förtjust i några av de allergivänliga sådana som finns och jag vill inte begränsa mig på det sättet, så.

Hårddraget: Skulle ni kunna göra er av med djuren om ni träffar en kärlek som är allergisk?

Jag älskar djur och har större delen av mitt liv haft djur. Men, jag klarar mig också rätt bra utan dem när jag väl är utan. Mina kissar dog för några år sedan och eftersom jag har träffat en kattallergisk sambo så kan vi inte ha katt. Hund funkar, men det känns som ett för stort åtagande för oss utifrån hur vi jobbar mm.

Hästen är just såld och jag ska inte köpa ny den närmaste tiden eftersom vi får barn om ett par månader. Så; jag lever just så som du säger: utan djur just nu. Det känns lite konstigt på ett sätt och visst saknar jag det (framförallt häst), men samtidigt är det också skönt att inte ha ansvar för ett djur nu när man snart har ett spädbarn att ta hand om.

Jag kommer självklart ha djur längre fram i livet. Ny häst när jag känner mig mogen och känner att jag har tid. Sen får vi se... barnet kanske vill ha något smådjur som kanin eller så.... (som mamma lär jag väl indoktrinera...:angel:)

SOm svar på din fråga: ja; när jag finner kärleken i mitt liv så är jag beredd att välja honom före djuren. Människor är för mig viktigare än djur. (Det innebär inte att djuren är oviktiga för mig.) Det gjorde jag ju också med nuvarande sambo. Vi löste det provisoriskt till att börja med och sen löste det sig permanent pga att en katt blev sjuk och avlivades och den andra blev "psyksjuk" av att bli själv (klarade inte att vara själv hela dagarna när vi var på arbetet). När jag inte fick tag i nytt hem till honom fick jag avliva honom också. Hade jag varit singel hade jag troligen skaffat en kattunge som sällskap istället.

Det finns såna där katter med annorlunda päls eller vad det nu var,
har träffat en sån och den var jättemysig.:)

Du kanske menar såna som jag hade? Rexkatter. Jag hade Cornish rex. Men... det där med att man inte blir allergisk av dem är bara bullshit. Det är nämligen oftast inte pälsen som en allergiker reagerar på utan djurets hudavlagringar/mjäll.
Ingen av de allergiker jag känner och har i familjen tålde mina rexar bättre än andra katter.

En gång djurvän, alltid djurvän.
Är jag på semester och bortrest från mina husdjur gullar jag med varenda vovve jag möter i rena rama abstinens-chocken, så nej, inget djurfattigt liv för mig.

Hade jag hittat en allergisk livspartner hade det fått lösas med särboförhållande - man kan väl ha två små bostadshus på samma gård! Utan hund är jag inte.

Mardrömmen vore att skaffa barn som visar sig vara allergiska. Jag skulle bryta ihop...

Diskuterade på jobbet igår. En tjejs katt är rätt gammal (12 år) och hon funderade på om han skulle gå bort, skulle hon skaffa nytt djur då eller vara utan? Vi konstaterade både jag och hon att efter ett par veckor utan djur så klättrar man på väggarna för att det är så tomt(trots att vi har barn)! Antingen är man djurmänniska eller inte!

Vad tycker ni, skulle ni kunna tänka er att leva utan djur när det/de ni har nu går bort? Är det ett alternativ?

:confused:

Skulle verkligen ha svårt att leva utan djur...har haft djur hela livet...hästar, hundar, fåglar, fiskar, råttor, kaniner, höns, marsvin, chinchilla....
Mina barn har astma har dock ej utvecklat allergier ännu...vi får se hur det går i framtiden...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 433
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 751
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 394
Senast: Extrakonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar