Jag gissar att det beror vÀldigt mycket pÄ vad man sysslar med. Vi driver tvÄ företag - ett AB dÀr min man jobbar som IT-konsult, han gÄr in som underkonsult hos större konsultfirmor som dÀrmed letar uppdrag Ät honom och dÄ han Àr senior med bred kompetens och Àr mycket bra pÄ det han gör sÄ Àr han rejÀlt eftertraktad och har direkt fÄtt ett nytt uppdrag nÀr ett tidigare varit pÄ vÀg att ta slut. Ibland har han haft flera olika erbjudanden att vÀlja mellan. Jag sköter den löpande bokföringen och den Àr vÀl inte direkt jÀttekomplicerad, vi tar sen hjÀlp med Ärsbokslutet eftersom det ska göras Ärsredovisning etc.
Sen driver vi ocksĂ„ ett sĂ„ kallat enkelt bolag, vilket Ă€r en variant av enskild firman men med tvĂ„ parter, vanligt vid tex jordbruksverksamhet. Vi bor pĂ„ en gĂ„rd och arrenderar ut mark samt maskinhall, dessutom driver vi hundverksamhet med en inomhushall och jag hĂ„ller kurser, samt att vi numera Ă€ven har ett litet vandrarhem och en handfull stĂ€llplatser. Har vĂ€l inte varit supersvĂ„rt att driva det heller, men att ta emot gĂ€ster i vandrarhemmet Ă€r betydligt mer krĂ€vande Ă€n att ta emot kunder som trĂ€nar i hundtrĂ€ningshallen - de senare sköter sig sjĂ€lva medan vi har lite mer jobb med vandrarhemmet. Ăven hĂ€r sköter jag den löpande bokföringen och har hjĂ€lp av en redovisningskonsult som gör Ă„rsbokslut etc eftersom det ska balanseras mot vĂ„r privata ekonomi. Kostar en del men vĂ€l vĂ€rt det!
Aktiebolaget som min man jobbar i Àr synnerligen okomplicerat att driva. Det andra bolaget Àr lite mer jobb med, pga att vi driver det hÀr hemma pÄ gÄrden. Vi har tex nÀstan alltid folk hÀr pÄ ett eller annat sÀtt - sommartid Àr det vandrarhemmet och stÀllplatserna som gör att det Àr folk hÀr dagligen, vintertid Àr det folk som trÀnar i inomhushallen och sen Àr bönderna hÀr frÄn och till under stora delar av Äret. Det Àr bÄde jÀttetrevligt och ganska jobbigt att alltid ha folk runt om sig tycker jag, som gillar att bo pÄ landet med lite avstÄnd till grannar.
Det beror dock vÀldigt mycket pÄ vad det Àr för mÀnniskor som Àr hÀr.... Bönderna Àr alltid trevliga och lÀttsamma, det Àr en kille som tagit över efter sin far och hans far hjÀlper fortfarande till rÀtt mycket. De sköter sig sjÀlva, Àr trevliga att prata med och Àr till stor nytta ocksÄ om vi behöver fÄ nÄgot tungt gjort, de har stora maskiner och hjÀlper oss gÀrna i mÄn av tid. Sen Àr det ju alla gÀster/kunder i vandrarhemmet/stÀllplatserna och trÀningshallen - en del Àr sÄ himla trevliga att man önskar att de stannade lÀngre, andra Àr man tacksam att de bara ska bo en natt. NÀr man hittar högar med hundbajs runt anlÀggningen, nÀr hundar har kissat inne i trÀningshallen, nÀr det sitter hundar och tokskÀller i bilarna ute pÄ parkeringen, ja dÄ Àr man rÀtt trött pÄ det hela, men de flesta sköter sig ju utmÀrkt och det blir mÄnga trevliga möten och tillfÀllen till pratstunder.
Vi lever delvis pÄ företagen - min man jobbar heltid i aktiebolaget och det Àr hans huvudinkomst, sjÀlv jobbar jag 80% som ekonomiadministratör pÄ en konsultfirma och utöver det gör jag ju bokföringen för företagen samt hÄller hundkurser och privattrÀning, det Àr dock inget jag tar ut nÄn direkt lön för.
Det tar ju en hel del tid att ta emot gÀster (det Àr som mest tidskrÀvande under juli, nÀr vi har vÄr semester...) och sen ska vi stÀda och fixa, reparera/underhÄlla och Àven försöka förbÀttra en del saker.
LÀgg till det tre hundar varav tvÄ brukshundar och att gÄrden Àr en gammal skÄnegÄrd som inte var i superskick nÀr vi köpte den för 9 Är sedan och ja... fritid, vad Àr det?
GÄrds/hund/gÀstboendeverksamheten drar vÀl inte in nÄgra supersummor, vi har haft rÀtt mycket kostnader för att anlÀgga allting men sedan nÄgra Är tillbaka gÄr vi i alla fall plus (och vi har tack och lov inte behövt ta nÄgra lÄn för verksamheten förutom för att lÀgga nytt tak pÄ vandrarhemmet). Den stora vinsten kommer vÀl den dagen vi sÀljer gÄrden misstÀnker jag.
Ăr det vĂ€rt det? Tja, det hĂ€nder att vi svĂ€r ve och förbannelse över allting men för det mesta Ă€r det faktiskt roligt och givande, pĂ„ mĂ„nga olika sĂ€tt.