Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo, jag har förstått att det inte är en lätt väg. Samtidigt finns det inga roliga jobb att söka. Allting suger liksom. Tyvärr kan jag ändå inte starta eget nu.Jag har min enskilda firma som extrapengar, till semester. Jag hade det heltid några år men det byggde först på starta-eget-bidrag och sen att min dåvarande partner hade stadig inkomst. Nyckeln är ju att få tillräckligt mycket och återkommande uppdrag, annars går så mycket av tiden till sälj.
Jag är däremot uppvuxen med att i princip alla var egenföretagare och min erfarenhet är att tycker en att heltidsjobb är tufft så ska en inte starta eget. Det är inte det lättare valet, men det kan ge andra värden.
Det som får mig att absolut inte försöka driva nåt eget är att man måste sälja sig. Göra reklam, skapa kontakter, Skaffa uppdrag.Jag har hört att det är ett halvtidsjobb att driva eget företag. Man jobbar alltså halva dygnet - 12 timmar.
Men hur mycket jobbar ni som driver eget? Vad jobbar ni med och klarar ni er på inkomsten?
Precis. Det är delvis därför jag har så svårt för att nå ut med mina böcker, tror jag. Jag är verkligen inte en säljande människa.... Jag har lyssnat till en del andra författare prata sig varma över sina böcker, och jag förstår verkligen inte hur de gör.....Det som får mig att absolut inte försöka driva nåt eget är att man måste sälja sig. Göra reklam, skapa kontakter, Skaffa uppdrag.
Skulle aldrig klara det. Jag kan inte ens sälja en beg bil. Tror det kräver god självkänsla och gott självförtroende.
Det kan inte jag heller! Jag är helt värdelös på att ta betalt och får dåligt samvete när jag sitter i kassan på mitt vanliga jobb och ska ta, betalt. Men jag har ändå drivit eget företag på halvtid i mer än 15 år. Jag tjänar inga stora pengar på företaget, men har råd att hålla mina sex hästar tack vare det. Har hästföretag med lektioner, träningar, kurser och hästutbildning. Men företaget skulle nog gå bättre om jag var bättre på att marknadsföra mig och ta betalt!Det som får mig att absolut inte försöka driva nåt eget är att man måste sälja sig. Göra reklam, skapa kontakter, Skaffa uppdrag.
Skulle aldrig klara det. Jag kan inte ens sälja en beg bil. Tror det kräver god självkänsla och gott självförtroende.
Jag har hört att det är ett halvtidsjobb att driva eget företag. Man jobbar alltså halva dygnet - 12 timmar.
Men hur mycket jobbar ni som driver eget? Vad jobbar ni med och klarar ni er på inkomsten?
Jag har hört att det är ett halvtidsjobb att driva eget företag. Man jobbar alltså halva dygnet - 12 timmar.
Jag vet aldrig när jag har jobb och när jag väl har jobb är det oftast att jobba in i kaklet (och väggen) som gäller.
När jag har jobb tjänar jag riktigt bra... men jag vet som sagt aldrig hur länge pengarna ska räcka.
Däremot är det en stor frihet också plus att jag är riktigt bra på att sälja. Jag tar betalt utan att skämmas med
Nej, det är struntprat.Jag har hört att det är ett halvtidsjobb att driva eget företag. Man jobbar alltså halva dygnet - 12 timmar.
Skönt med den infallsvinkeln också.Nej, det är struntprat.
Det finns de som jobbar så mycket, och mer, men det är inte någon naturlag att man sliter livet ur sig bara för att man är egenföretagare. Världen är mycket mer heterogen än så.
Det finns egenföretagare i nästan alla branscher. Tillverkning och försäljning av varor, import, försäljning av tjänster, you name it. Blue collar och white collar. Med sunda och långsiktigt bärkraftiga affärsidéer, med katastrofala ogenomtänkta och dödsdömda affärsidéer, och allt däremellan. Alla jobbar definitivt inte 12+ timmar om dygnet och tar ut pyttelön.
Jag har en egen firma sedan drygt 30 år, periodvis har den varit försörjning och periodvis extraarbete. Ibland hårt jobb och långa arbetsdagar, ibland precis tvärtom. Men inte för att just egenföretagarendet krävt det utan för att just den branschen krävt det. En stor andel av mina vänner och bekanta, inom och utanför yrkesgemenskapen, har egna företag. De skulle säga ungefär samma som jag. Administration kan vara begränsad till helt basal löpande bokföring och fakturering, eller inte ens det om man lejer bort det, eller vara oerhört snårig och omfattande - beroende på bransch.
Jag har identifierat en tydlig framgångsfaktor - att jobba med något man gillar och brinner för. Det brukar bli bäst resultat då, och lättast att härda ut i perioder av motvind och uppförsbacke. Alltså, välja bransch/yrke först och sedan bygga ett företagande kring det. Inte tvärtom, börja med att "jag vill starta eget" och sen försöka hitta ett fungerande område.