Att vara normbrytande i en hästmiljö (måste skriva av mig)

@stjarnhimmel ok ...

Buke strular för mig ikväll, länge sen sist, men ikväll så har problem med uppdateringar osv , och även att posta. Blir dubbelt, postas inte osv. Tack för svar/förtydligande hur du ställer dig/upplever det :)
 
Jag menar bara att om diskussionen handlar om inkluderande så ska väl det gälla alla?
Jamen hur i hela friden då om du resonerar så i sammanhanget , och rent allmänt utöver det, menar du förslagsvis att folk ska formulera sig ?

Ska vi använda "hen" ? Dvs hänvisa till folk i direktkommunikation ang individer som i princip en "det" ?

Eller hur menar du ? :confused:
 
Jamen hur i hela friden då om du resonerar så i sammanhanget , och rent allmänt utöver det, menar du förslagsvis att folk ska formulera sig ?

Ska vi använda "hen" ? Dvs hänvisa till folk i direktkommunikation ang individer som i princip en "det" ?

Eller hur menar du ? :confused:
Ja jag hade som sagt sagt sambo eller partner i exemplet ovan.
Annars kan väl folk få välja vad de vill kallas. Tex de jag känner som inte vill kallas han eller hon. De vill bara kallas sitt namn. Det är inget problem.
 
Jo, @stjarnhimmel och @mackan, @emma-vsm har ju rätt i att jag exkluderar icke-binära personer i mitt förslag "och din sambo då, vad jobbar han eller hon med?". Jag utgick ju från vad jag hade blivit mest 'bekväm' med att höra. Attans :meh::grin: "Och din sambo då, vad jobbar hen med?" är i alla fall en markör för att man är OK med både det ena och det andra, men det ligger ju inte bra i munnen på alla... Det är inte lätt att göra rätt! Men bra att man försöker i alla fall :up:

---

Jag är för övrigt allt lite sugen på att prova att köra varianter av "och din sambo då, vad jobbar han med?" till män och "och din sambo då, vad jobbar hon med?" till kvinnor för att se eventuella reaktioner. :devil: Kommer de att rätta eller ej? (apropå tidigare funderingar i tråden) Är det lite stressande eller rent av provocerande att bli antagen som icke-hetero? Är det första gången detta händer?
 
Den här tråden lämnar mig ingen riktig ro, märker jag.

En av de saker som skaver, som verkligen skaver och som fortfarande skaver, är alla de här inläggen om "jag bryr mig inte om vilken sexuell orientering folk i stallet har", eller "jag bryr mig inte om någon i stallet är transperson". Som om det skulle innebära att miljön sedan är trygg för normbrytare.

Jag tror att de allra flesta av TS stallkamrater skulle kunna säga och skriva just det. Jag tror att de tror på sig själva när de säger så och de tror att därmed är problemet löst.

För min del skulle det utan vidare kunna vara TS stallkamrater som i den här tråden skriver sådant. Det är statistiskt rätt osannolikt, men i övrigt är det som jag bedömer situationen inte det minsta osannolikt.

Jag tror att en absolut majoritet av de/ni som säger att de/ni inte bryr er, i praktiken snarare bidrar till otrygghet än trygghet.

Det lämnar mig ingen riktig ro. Det hela känns väldigt oåtkomligt i tråden. Utanför nätet, i stallet till exempel, är det ännu mer oåtkomligt. Det lämnar mig ingen ro.
 
Den här tråden lämnar mig ingen riktig ro, märker jag.

En av de saker som skaver, som verkligen skaver och som fortfarande skaver, är alla de här inläggen om "jag bryr mig inte om vilken sexuell orientering folk i stallet har", eller "jag bryr mig inte om någon i stallet är transperson". Som om det skulle innebära att miljön sedan är trygg för normbrytare.

Jag tror att de allra flesta av TS stallkamrater skulle kunna säga och skriva just det. Jag tror att de tror på sig själva när de säger så och de tror att därmed är problemet löst.

För min del skulle det utan vidare kunna vara TS stallkamrater som i den här tråden skriver sådant. Det är statistiskt rätt osannolikt, men i övrigt är det som jag bedömer situationen inte det minsta osannolikt.

Jag tror att en absolut majoritet av de/ni som säger att de/ni inte bryr er, i praktiken snarare bidrar till otrygghet än trygghet.

Det lämnar mig ingen riktig ro. Det hela känns väldigt oåtkomligt i tråden. Utanför nätet, i stallet till exempel, är det ännu mer oåtkomligt. Det lämnar mig ingen ro.

Kanske det istället står olika i tolkningen "inte bryr sig". Jag bryr mig om människan bakom och kan känna med den även om jag ju inte kan föreställa mig hur det är, men jag bryr mig inte så till vida att det inte påverkar hur jag känner för personen.

Är det kanske där det obekväma känns? Att man inte bryr sig men menar att man förstås gör det men att man menar på olika ställen?
Usch, vad luddigt det blev.

Annars kan jag inte förstå varför det skulle skava. De som svarar i denna tråd är nog bara de som är ok med icke-normen. De andra undviker nog väldigt gärna denna tråd.
 
Kanske det istället står olika i tolkningen "inte bryr sig". Jag bryr mig om människan bakom och kan känna med den även om jag ju inte kan föreställa mig hur det är, men jag bryr mig inte så till vida att det inte påverkar hur jag känner för personen.

Är det kanske där det obekväma känns? Att man inte bryr sig men menar att man förstås gör det men att man menar på olika ställen?
Usch, vad luddigt det blev.

Annars kan jag inte förstå varför det skulle skava. De som svarar i denna tråd är nog bara de som är ok med icke-normen. De andra undviker nog väldigt gärna denna tråd.
Nej. Jag tror att ts stallkamrater ordagrant skulle kunna svara som du gör här. Det är det som skaver. Jag är ledsen att det inte blev tydligt.
 
Nej. Jag tror att ts stallkamrater ordagrant skulle kunna svara som du gör här.
Jag var ju också inne på det tidigare tråden. Jag tror att de flesta skulle säga "jag bryr mig inte" - och mena det också.

Och av sådana uttalanden känner sig den otrygga transpersonen förmodligen ännu mer osedd. När det är viktigare att säga Jag bryr mig inte än Vem är du.
 
Jag var ju också inne på det tidigare tråden. Jag tror att de flesta skulle säga "jag bryr mig inte" - och mena det också.

Och av sådana uttalanden känner sig den otrygga transpersonen förmodligen ännu mer osedd. När det är viktigare att säga Jag bryr mig inte än Vem är du.
Ja, jag såg ditt inlägg. Just den där brådskan tammefan, att visa sin öppenhet genom att säga sig "inte bry sig". Öppna och medvetna människor gör väl motsatsen, nämligen bryr sig? Vet att andras väg kan vara rätt snårig att gå. Och att det kan vara så att man själv är en del av snåren, så att säga.
 
Jag var ju också inne på det tidigare tråden. Jag tror att de flesta skulle säga "jag bryr mig inte" - och mena det också.

Och av sådana uttalanden känner sig den otrygga transpersonen förmodligen ännu mer osedd. När det är viktigare att säga Jag bryr mig inte än Vem är du.

Kanske är det så att man känner sig ännu mer osedd. Men, tanken är väl med uttalandet just det jag skriver, att man bryr sig om person men inte läggning men att det är så man uttrycker sig.
 
Ja, jag såg ditt inlägg. Just den där brådskan tammefan, att visa sin öppenhet genom att säga sig "inte bry sig". Öppna och medvetna människor gör väl motsatsen, nämligen bryr sig? Vet att andras väg kan vara rätt snårig att gå. Och att det kan vara så att man själv är en del av snåren, så att säga.

Fast i en tråd går väl just det snabbare än i verkligheten, hoppas jag.
Jag har svårt att se att dialogen skulle vara så direkt som:

-Hej, jag heter xxx och är xxx-sexuell
-Hej xxx, jag heter yyy och bryr mig inte.

Och att svaret skulle betyda att jag inte bryr mig om dig som person känns lite långsökt. Det måste ju vara kopplat till vad personen just sa, dess sexuella inriktning, eftersom det och namnet var det som presenterades?
 
Kanske är det så att man känner sig ännu mer osedd. Men, tanken är väl med uttalandet just det jag skriver, att man bryr sig om person men inte läggning men att det är så man uttrycker sig.
Fast säg att man skulle säga så till en transperson - "jag bryr mig inte din eller någon annans sexuella läggning". Redan där har man isåfall visat personen att man inte vet vad det är man säger sig inte bry sig om, eftersom trans inte är en läggning.

http://www.umo.se/jag/trans-och-cis/

(Jag är inte särskilt duktig, jag hade själv kunnat gå i exakt den fällan om jag inte sett en debattartikel av en transperson häromdagen. Hen hade en liten bra-att-veta-lista i punktform och där stod "trans är ingen läggning". Och jag tänkte Visst fan, det hade jag inte tänkt på.)
 
Fast säg att man skulle säga så till en transperson - "jag bryr mig inte din eller någon annans sexuella läggning". Redan där har man isåfall visat personen att man inte vet vad det är man säger sig inte bry sig om, eftersom trans inte är en läggning.

http://www.umo.se/jag/trans-och-cis/

(Jag är inte särskilt duktig, jag hade själv kunnat gå i exakt den fällan om jag inte sett en debattartikel av en transperson häromdagen. Hen hade en liten bra-att-veta-lista i punktform och där stod "trans är ingen läggning". Och jag tänkte Visst fan, det hade jag inte tänkt på.)

Nä, det är ingen läggning, jag vet, men det var ett exempel. Säger man så till någon överhuvudtaget om den inte frågar eller presenterar sig med antingen läggning eller annan utmaning?
Vi pratade ju om Aspbergers i början också så det går ju att implementera där också.
 
Fast i en tråd går väl just det snabbare än i verkligheten, hoppas jag.
Jag har svårt att se att dialogen skulle vara så direkt som:

-Hej, jag heter xxx och är xxx-sexuell
-Hej xxx, jag heter yyy och bryr mig inte.

Och att svaret skulle betyda att jag inte bryr mig om dig som person känns lite långsökt. Det måste ju vara kopplat till vad personen just sa, dess sexuella inriktning, eftersom det och namnet var det som presenterades?
Men mitt problem handlar inte om den person som säger sig inte bry sig, bryr sig om min person eller inte.

Mitt problem är den fördomsfrihet som "bryr mig inte" påstås uttrycka, och som MYCKET VÄL kan uttryckas av till exempel ts stallkamrater. Och ts mår ju inte bra bland dem, ts är otrygg. Fullt begripligt för mig. Jag blir inte heller det minsta lugnad av "bryr mig inte".
 
Nä, det är ingen läggning, jag vet, men det var ett exempel. Säger man så till någon överhuvudtaget om den inte frågar eller presenterar sig med antingen läggning eller annan utmaning?
Vi pratade ju om Aspbergers i början också så det går ju att implementera där också.
Asperger, inget b .... (språkpolistourettes :angel:)

Jag har funderat på sedan trådens början vad jag skulle säga om någon förklarade för mig att hen var trans. (Jag har mig veterligt aldrig träffat en transperson, och det tror jag att jag har gemensamt med en överväldigande majoritet i tråden. Vilket borde understryka att man ska låta bli det där "jag bryr mig inte" - för man vet ju alltså inte vad det är man inte bryr sig om).

Jag kanske skulle säga något på temat Tack för förtroendet, vad vill du att jag ska veta?

Men om det skulle landa "rätt" vet jag inte.
 
Asperger, inget b .... (språkpolistourettes :angel:)

Jag har funderat på sedan trådens början vad jag skulle säga om någon förklarade för mig att hen var trans. (Jag har mig veterligt aldrig träffat en transperson, och det tror jag att jag har gemensamt med en överväldigande majoritet i tråden. Vilket borde understryka att man ska låta bli det där "jag bryr mig inte" - för man vet ju alltså inte vad det är man inte bryr sig om).

Jag kanske skulle säga något på temat Tack för förtroendet, vad vill du att jag ska veta?

Men om det skulle landa "rätt" vet jag inte.
Har du träffat mitt kusinbarn som är väldigt lik mig?
 
Asperger, inget b .... (språkpolistourettes :angel:)

Jag har funderat på sedan trådens början vad jag skulle säga om någon förklarade för mig att hen var trans. (Jag har mig veterligt aldrig träffat en transperson, och det tror jag att jag har gemensamt med en överväldigande majoritet i tråden. Vilket borde understryka att man ska låta bli det där "jag bryr mig inte" - för man vet ju alltså inte vad det är man inte bryr sig om).

Jag kanske skulle säga något på temat Tack för förtroendet, vad vill du att jag ska veta?

Men om det skulle landa "rätt" vet jag inte.
Jag har haft två uppenbara trans/icke binära bland studenterna. Då har jag i enrum eller per mail sett till att få deras namn rätt och kollat vilka pronomen de är ok med.
 

Liknande trådar

Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 701
Senast: EmmaBovary
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: moster
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 248
Senast: mackan
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 607
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp