Att välja symaskin...

moiran

Trådstartare
Jag tänkte ta ännu ett steg in i vuxenvärlden och skaffa mig en symaskin. Men jag har noll koll. Jag har/kommer höra av mig till diverse maskinhandlare, men eftersom jag inte kan något så kan de ju lura i mig precis vad som helst... Så jag tänkte låta er få chansen att föra mig helt bakom ljuset också.... ;)

Jag kommer typ bara laga hästtäcken, lägga upp byxor, fålla gardiner och sådana basgrejer. Kommer sannolikt inte sy så ofta. Så jag misstänker att jag prioriterar tålighet, styrka/hög utväxling och enkelhet? Mekanisk maskin?

Jag har funderat på att köpa en begagnad 60-70-tals maskin från husqvarna eller kanske pfaff från försäljare som lämnar garanti. Är det bättre att lägga på en tusing eller två och skaffa något modernare, tex en Janome Easy Jeans? Vad är mervärdet? Jag har inte tummen mitt i handen, så med en gammal Husqvarna kan jag sköta enklare underhåll och reparationer själv.

Åsikter_
 
Sv: Att välja symaskin...

Jag fick ärva min mormors symaskin. Det är en gammal hederlig sak. Den kan sicksack, 3-stegssicksack, raksöm och ett par andra sömmar varav en är mer dekorationssöm. Fungerar utmärkt för mig som mest lagar saker och inte syr avancerade saker. Jag skulle inte vilja ha en modern datamaskin som kan massor av sömmar då jag inte är intresserad av att använda dem utan jag föredrar den gammal hederliga mekaniska maskinen.
 
Sv: Att välja symaskin...

Det finns en äldre huskvarna modell som har två växlar, en där maskinen syr långsammare men blir väldigt stark. Perfekt för lagning av jeans etc..kan funka till hästtäcken också tror jag om man sätter in en kraftig nål.
 
Sv: Att välja symaskin...

Jag har alldeles precis köpt mig en IKEA-symaskin. Den kostar bara 599 kr och har fått helt okej poäng i test. Tror absolut att den är prisvärd och bra om man bara ska göra lite enkla saker. Har redan sytt några stycken vetevärmare och en interpad till hästen på min. Det har den klarat galant :)!

Här är testet:
http://www.icakuriren.se/Test-Rad/Tester/Test-Symaskiner/
 
Sv: Att välja symaskin...

En sån har jag med. En plastdetalj i drevet gick av när jag sydde för tjockt, men sambon satte in en metallpinne istället och nu går den utmärkt igen. Men som sagt, den klarar inte för tunga grejer.

Jag lagar eksemtäcken, syr lite småprylar som gardiner och sånt. Inget invecklat. För det priset är det alldeles perfekt!
 
Sv: Att välja symaskin...

Jag har en Husqvarna 2000, tycker den funkar super till enklare grejer som typ de du nämner.
Och jag skulle nog rekommendera en äldre framför en ny, enligt snubben jag lämnade in min till på service sa att många nya symaskiner är lättare än de äldre och därför har lättare för att glida runt och flytta på sig när en syr. Nu har jag i och för sig inte provat någon nyare maskin på ett tag, men min gamla klump står då stadigt där den ska i alla fall :)
 
Sv: Att välja symaskin...

Jag har haft två gamla först en Husqvarna och sen en gammal Singer. De funkade bra men rätt var det var gav de upp och visst kanske en service hade fått dem på fötter igen, man jag tröttnade och köpte en ny Husqvarna.

Gick till affären för att titta på 116 och 118 som är mekaniska men fastnade till slut för en Opal istället. Den är jätterolig men jag syr ganska mycket.

Annars hade jag nog valt 118, den är dubbelt så stark som en gammal Husqvarna 2000 sa försäljaren i alla fall, möjligt att hon bredde på lite det vet jag inte.
 
Sv: Att välja symaskin...

Är i samma tankar :) Någon som vet hur Singer Confidence 7463 är?

Vill kunna sy det mesta. Hästtäcken, gardiner, en del kläder, etc. Vet inte om den kanske blir för svag?
 
Sv: Att välja symaskin...

Byt genast till en plastdetalj igen!

Den är till för att inget annat ska gå sönder, misstänker jag. Kan vara en pinne eller ibland ett helt drev somman får byta om det fastnat.

Ptr
 
Sv: Att välja symaskin...

Det finns en äldre huskvarna modell som har två växlar, en där maskinen syr långsammare men blir väldigt stark. Perfekt för lagning av jeans etc..kan funka till hästtäcken också tror jag om man sätter in en kraftig nål.

En sån skulle jag vilja ha! Jag drömmer om att göra ett lapptäcke av gamla jeans, och andra saker men min mesiga symaskin tycker inte samma sak som mig... ;)
 
Sv: Att välja symaskin...

Åh, jag går också i symaskinstankar… Får kanske knata in i den lokala butiken och se vad de har, tror de har lite begagnat också. Jag är också helt lost, nämligen. Och smärtgränsen går väl vid typ 3000:-...
 
Sv: Att välja symaskin...

Nu har jag försökt forska lite, och fastnat för brother ds120, är det nån som vet nåt om den?
Känns lite som sci-fi med en datoriserad när man är van vid mekanisk, men det kanske går det med :)
 
Kan vi väcka upp den gamla tråd igen? Är på jakt efter en symaskin, har en från Ikea nu som duger, men den känns inte rejäl och eftersom jag kommer att sy mycket till huset, så känns det bättre att lägga lite på en mer rejäl maskin. Jag köper gärna begagnat! Och gärna tips på vart i Sthlm det finns symaskinsaffärer som har beg maskiner.
 
Jag gillar Husqvarnas maskiner, gamla som nya. Jag gick textillinje på gymnasiet och har provat många olika men tycker att Husqvarnas maskiner är de enklaste utan en massa konstigheter som kan gå sönder osv. Min maskin är 6 år gammal och fungerar klanderfritt.
 
Kan vi väcka upp den gamla tråd igen? Är på jakt efter en symaskin, har en från Ikea nu som duger, men den känns inte rejäl och eftersom jag kommer att sy mycket till huset, så känns det bättre att lägga lite på en mer rejäl maskin. Jag köper gärna begagnat! Och gärna tips på vart i Sthlm det finns symaskinsaffärer som har beg maskiner.

Jag som är hög på framgången att fixa till min snart hundraåriga maskin hade helt klart valt att köpa en gammal begagnad klump om jag skulle köpa en ny. Har kollat lite på tradera och blocket, och fullt fungerande gamla maskiner säljs för några få kronor. En rejäl maskin från 50-70-tal nån gång lär nog klara det mesta man behöver med en bunt olika sömmar, kostar nästan ingenting, och kan (förhoppningsvis - har inte gett mig på maskinen från den eran än :p) servas av en själv istället för att behöva lämna in en mer komplicerad maskin.

Och skulle det visa sig att man behövde något modernare ändå så känns inte en femtiolapp eller hundring (en del är gratis!) som ett jättestort misstag i alla fall. :)
 
Fundera på vilka hästtäcken du kommer laga. Tunna täcken klarar nog de flesta, men ska du till och fixa ex kryssgjord på vintertäcke skulle jag aldrig lägga det under en nyare i plast :) har en husqvarna sapphire nånting som kostade 10.000 för ca 6 år sen. Skulle aldrig få för mig att laga ett täcke med den men sy gardiner är inga problem :) satsa då hellre på en rejäl äldre variant.
 
Husquarna 2000. Hade den vita sorten, från -72. Saknar den grymt.

Den överlevde inte att hunden trasslade in sig i sladden och drog ner den från sybordet ett par gånger. Småsaker som gick sönder och så till slut gick det inte attt sy tunnare tyger och med noggrannhet längre. Allt trasslade och ingen reparatör inom åkavstånd. Det blev en nyare.
 
Jag har en enklare Singer från 80-talet(?) som aldrig är rengjord eller renoverad och som fått laga en massa eksemtäcken. Undrar om den går bättre om jag dammsuger den åtminstone?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp