Att välja fasadfärg... blir GALEN!

S

soma

Vi ska måla om huset... eller vi och vi - målarfirman ska måla om vårt hus. :D
Det är ett trähus från -35 (påbyggt -80). Idag gult och skitigt... Väldigt högt och med hög grund på en sida (ca 1,80). Taket har rött tegel.

Har i dagsläget målat upp ca 8 färger... vi lutar just nu åt;
Fasad: s 6502-y, Grund s 8502-y, fönster och foder obruten vit.

Något NCS fan därute som kan tänka till... Vi vill ha ett mörkgrått hus (obvious) men är det för mörkt? Kommer grunden luta mer mot brun än fasadfärgen (såg nämligen ut så när vi provmålade med man får ju inte rätt slags färg i provburkarna vilket är urpuckat i sig).

Please, help me out of this mess. Säg att det blir bra!

/Gult är fult och grått är flott! :D
 
Sv: Att välja fasadfärg... blir GALEN!

Hur ser huset ut, den färg som passar på ett hus kan se förfärlig ut på ett annat.
På alcro.se kan man se en del hustyper och färglägga dem, har ni tur finns er hustyp med.
Dels finns "tidslinjen" med förslag men sen kan man ladda ned ett program för att färgsätta själv.
 
Sv: Att välja fasadfärg... blir GALEN!

Problemet med de där "provmåla-programmen" är att det aldrig står vilken färgkod kulören har utan typ "fyren" och då blir det svårt att jämföra med verkligheten.

Ska försöka att komma ihåg att fota och lägga in huset imorgon...
 
Sv: Att välja fasadfärg... blir GALEN!

Blev det inte bra när ni provmålade så ta nåt annat! Så stor skillnad blir det inte med rätt färgtyp. Fasadkulören ska man ju leva med länge.

Jag tycker att det låter väldigt mörkt på en så stor yta. Hur ligger huset? Man brukar säga att ligger det lite högt och har mkt himmel runt sig så blir det bättre med en ljusare fasad.

Ska man vara lite inspirerad av trettiotalets färger så hade jag hellre tagit tex s 4502-b som är lite mjukare. Eller kanske dragit färgen åt grönt eller åskblått. Om man vill ha det riktigt mörkt så tycker jag nästan att det är bättre att löpa hela linan ut och ta riktigt mörkt eller rent av svart. Falu rödfärg har en grå nyans som är 8000-N, väldigt snygg i rätt sammanhang.
 
Sv: Att välja fasadfärg... blir GALEN!

Oj vad fort det går, de har redan målat en sida...

Jag håller med och hade gärna målat huset i en ljus, mjuk färg - jättegärna vitt med någon accentfärg. Men huset ligger precis vid en relativt trafikerad väg och fasaden var nu helsmutsig på norrsidan (nästan svart) fast huset målades så sent som -98. Därför är en mörkare fasad mer praktisk...

Jag trodde också att det skulle bli för mörkt, men det ser faktiskt supersnyggt ut (fasadfärgen alltså)... Huset ligger på en kulle så det är mycket sol så det uppfattas inte alls som murrigt. Grunden har vi ännu inte målat, och vi har heller inte bestämt vilken kulör det blir. Vi var helt insnöade på en mörk grund för att "trycka ned" huset i backen, men nu när färgen är uppmålad så ser den befintliga ljusgrå grunden riktigt fin ut... Just nu lutar vi därför åt 3502-y som grund... eller 4502-y aaahhh :devil:.

Återkommer med bilder när fasaden fått två strykningar så färgen gör sig rättvisa... Det blir SÅ SNYGGT! :bump:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Löptik
  • Forl kostnad?
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp