Att vaka... en aning svammligt...

Thera

Trådstartare
Jag började fundera lite på hur jag ska lösa det med övervakning av stoet när det är dags för fölning här. Det är stoets och min första fölning, så det känns som det kommer bli några timmars vak.

Jag har nämligen 4 kilometer ut till stallet, vilket gör att det kan bli en aning jobbigt att ligga och köra där fram och tillbaka hela tiden.
Antagligen får jag sova i stallet, men det känns sådär, kallt, dragigt, myggigt och dessutom ska jag jobba under den perioden också.

Ett tag funderade jag på att låna en husvagn, ställa den utanför och installera en övervakningskamera in dit. Det ultimata vore ju annars att ha en webkamera som sänder till datorn hemma. Fast stallet saknar ju uppkoppling... :D

Nån som har något tips på lösning? Hur har ni gjort?

Sv: Att vaka... en aning svammligt...

Om du har ström i stallet är det väl inte värre än att du kan koppla in så du har TV monitor i husvagnen och kamera i stallet...finns ju trådlösa!(om du nu ska bo i husvagn eller manskapsbod eller liknande).

Att fölvaka är inte speciellt glamouröst.

Själv sover jag utomhus vid vakningarna, eller så mycket sovande blir det förstås inte :D men det är värt mödan när underverket sedan är fött.

Jag skulle också välja att bo i eller utanför stallet om jag hade fyra kilometer dit...

Finns trådlösakameror med tillhörande små mottagare på SIBA och ICA att köpa för 499,-

Helen

Jag sov helt enkelt i stallet, jag hade 1,5 mil att åka enkel väg så att åka fram och tillbaka var inte ens en tanke, först anatten sov jag inne hos stallägaren (vilket jag gärna hade fått fortsätta att göra) men att sova i en säng och gå upp X antal ggr för att smyga in i stallet blev för jobbigt, så jag tog helt enkelt och tog en sovsäck och en luftmadrass och la mig i sadelkammaren med dörren på glänt, det funkade perfekt, och ingen av fölningarna har jag missat, eller tja den sista hade jag iofs inte ens hunnit gå och lägga mig.
Jag jobbade samtidigt men pratade med min chef så jag fick komma 1-2 timmar senare på mornarna (slumrade med "örat upp" till ungefär runt 5 varje morgon, men sov "ordentligt" någon timme efter det innan det ar dags att gå upp).

Börjar känna att jag är lyckligt lottad som har en varm lägenhet och en skön säng att fölvaka i! En tv skärm med fyra ston samtidigt och 50 meter till stallet när något händer!

Jag hade samma problem som dig och oroade mig hur jag skulle lösa det hela. Hade ca 5 km till stallet och hade ant blivit tvungen att sova där. TUR att jag slapp det, för mitt sto gick 2½ vecka över tiden. :crazy:

Ca 2 månader innan fölning hade vi turen att få flytta in i ett hus på gården(fick veta runt jul att huset skulle bli tomt och ja tack, vi ville ju gärna flytta dit), ca 60 meter till stallet och kunde installera trådlös övervakning. Såg stoet på tv:n från sängen. Mkt lyxigt. :D

Hade jag varit du hade jag nog fixat en husvagn el dyl + övervakningskamera. Kan bli dyrt iofs, men betydligt skönare än att sova direkt i stallet...

Jag o min mamma sov i stallet samtidigt. Den ena sov halva natten o den andra vakade, sen bytte vi. Var grymt trist o vara vaken själv hela passet.
Efter 1 v så kom fölis, på beräknat datum. Så vi hade nog kunnat slippa de första nätterna... :p Det var våran första fölning men stoets 3e, och vi stod inhyrda så vi skulle inte kunnat sova med övervakning i huset eller så. Isf hade vi fått hyra en husvagn.

Jo, jag läste precis tråden om din väntan på fölis, känns som det kommer att bli lika lång väntan och vak för mig... :crazy:

Problemet med övervakningskamera i detta fallet är att stallet har typ 1 meter tjocka stenväggar, undrar hur mottagningen blir där?Annars vore det underbart att slippa sova i stallet. Tror det är skönast för pållan med, annars finns nog risk att hon kniper...

Nån som har testat med stenväggar och kamera?

Du kommer att marka pa stoet nar hon ska fola, sa jag tycker inte att det ar nagon ide att bo i stallet. Ingen ide att borja vaka innan hennes juver ar val fyllda och det droppar ur dem heller, for innan dess kommer inget ovantat att handa.

Kanner du ditt sto val kommer du att marka pa henne. Jag har haft flera ston under arens lopp och jag kan arligt saga att jag markt pa allihop under dagen de ska fola. Men sa tittar ju jag pa hastarna mest hela tiden - jag jobbar ju i stallet.

Gor inte folningen till nagontign storre an vad det ar. Hall dej lugn och ditt sto kommer att gora samma sak. Det sista hon behover ar nagon som ar sa orolig att de sover utanfor boxen sa hon inte kan slappna av. 99% av alla folningar gar hur bra som helst, utan att varken sto eller fol behover nagon hjalp, kom ihag det.
Visst kan allting handa, sa var beredd, men gor inte ens for stor grej av det hela.

En husvagn later som en jattebra ide, da kan du ga upp och kolla lit da och da under natten hur hon ter sej....men kom ihag att manga ston vagrar att fola om de ar overvakade hela tiden.

Jag hade en forsta foderska for nagon vecka sedan, och jag drog med mej laptopen ut och satt och surfade och chattade med nagra amerikanska kompisar.
Kollade till henne gjorde jag med jamna mellanrum och jag hade hela tiden dorren till sadelkammaren oppen sa jag horde vad som hande. Jag markte pa henne att hon skulle fola, men ingenting hande.
Vid 7-tiden pa morgonen gick jag in for att fixa en kopp te och en macka....nar jag kommer ut 45 minuter senare log folet dar hur pigg som helst!! Det ar sa himlans typiskt. Jag hade varit vaken hela natten for att missa folningen i alla fall. Jag sov dock mycket bra nasta natt!!

Jag brukar även jag se när det är dags för mina ston att föla. Dolly som nu väntar sitt 8e föl brukar få vit mjölk några timmar innan fölningen så hon är lätt att se på.

Två saker invänder jag mot..

Juvrets status kan knappast vara tillförlitligt eftersom ston kan fylla i under fölning.
Ingen vidare bra rekommendation.

Inte heller att hon känner sitt sto väl.
Både ägare OCH stoet är förstagångare.
Hur ska då ägaren veta??? :confused:

Om stoet hade fått 5 föl för samma ägare däremot så hade jag hållit med dig.

Som någon skrev så är vakning inget glamouröst..

Husvagnsteorin låter bra tycker jag.
Mycket bättre än att chansa på juverstatus.

AM (som vakar nu på den första av femton i år)

15!
Jag är så imponerad av er! Tar ni emot hbl med?! ;)

Fölvaka är ett tungt arbete.
Har man tur, har man ett sto som tydligt visar genom sitt beteende, när det börjar närma sig...
Juvren är inget jag litar på heller! Jag brukar dock klämma ett par droppar när det börjar närma sig, för att se om mjölken förändrar sig.
Men det skiljer ju från sto till sto och gång till gång.....
Sista fölningen kom inte ens en ynka tendens till vaxpropp!
Kameran var trasig, så sist gång fick det bli husvagn! Det är jobbigt nog att vaka, utan att man skall behöva stå upp och klä på sig!

Märren jag vakade på sist, hade innan varit "på dagen" på sina fölningar. Denna gång gick hon för första gången över 2 veckor.
Där krossades min illusion om att i alla fall hon var punktlig och pålitlig... Och var väldigt glad för vagnen!
mvh

Jodå, vi tar emot halvblod, men inte i år då vi har fullt i boxarna.

JAg kanske ska tala om att det inte ÄR 15 vakningar.
I många fall, då ston anpassar sig efter varann, så kan man få 3-4 föl samma natt.
Kanke två fölade ett par veckor innan, en fölade i skapligt datum och en fölade senare..och då bevakar dom varann..

Sen tisseltassel ute i hagen..
-Så här gör vi nu flickor..viskvisk..
-Du A lägger ner dig halv tio på kvällen för då ser hon (AM)inte över till mig B från din box..och då lägger jag mig också...
-När hon sedan har häcken full att mocka och nappa så tar du C och lägger dig med..helst i hörnet i boxen..så får hon ännu mer att göra..
-och medans hon baxar med dig C ur hörnet så kan väl du D falsklarma in till huset?? Då kommer AMs gubbe ner och undrar och drar av D selen så han får sova..och då ska du D föla..hihihi

(johodå..fölston ÄR uträknande djur, full i jäkelskap) :D

Dom som är värst att vaka på är juni-juli fölen eftersom där sker allt relativt snabbt.
Fölselen fungerar sämre eftersom ston svettas lättare när det är varmt..och då får man falsklarm.

AM

Det jag menar ar att man maste vara realistisk. Forst och framst sa maste man faktiskt ifragasatta om man sjalv ar tillrackligt kunnig och erfaren att hjalpa till om nagonting skulle handa??
Oftast handar det om akutfall - och da maste man gora nagonting at saken....int springa in i huset och ringa till veterinaren, for innan veterinaren ens hunnit satta sej i bilen pa vag ut till dej, sa har folet dott!!
Manga sitter och vakar hela natter, men har ingen aning om hur de ska hantera en akut situation - det fordarvar hela syftet med att vaka!!
Att man vill vara med vid fodseln for att man sjalv ar nyfiken, forstar jag ocksa. Man har gatt och vantat nastan ett ar pa att folet ska komma ut, och dessutom har man olika framtidsplaner och drommar for folet, sa visst vill man vara med nar det fods.

Sedan maste man ocksa komma ihag att 99% av alla fodslar faktiskt gar jattebra och stoet inte behover nagon hjalp.

Jag sager absolut inte att man inte ska vaka, men daremot ska man verkligen tanka igenom varfor man vakar.
Det ar mycket sallan ett sto foder innan beraknad tid, vilket ocksa innebar att man inte behover borja vaka flera veckor innan.
Man behover inte alls kanna hur stoet ar vid folning, for att veta att nagonting ar pa gang. Daremot om man kanner hur stoet normalt fungerar i vardagen, kan man mycket latt inse nar nagonting inte ar som det alltid varit - alltsa nagonting ar pa g. Och da kan man borja vaka osv.

Har du sett statistiken pa fol som fods i stall och fol som fods utomhus i en skyddad hage??
De fol som fods utomhus ar friskare och stona har en lattare fodsel. Givetvis ar det fran fall till fall - men det ar nagonting att tanka pa.

Det ar mycket sallan ett sto foder innan beraknad tid, vilket ocksa innebar att man inte behover borja vaka flera veckor innan.
Det utgick jag också ifrån.. Sen ett år fick jag ALLA mina tre fölungar exakt 10 dagar före beräknad tid... En i början av april, en valborgsmässoafton och en i slutet av juni. Behöver jag säja att jag missade två av dessa fölningar... :crazy: (den tredje var förstagångare och VÄLDIGT tydlig med att det var dax)

Det ligger något i det du säger angående vakning.
Många vakar men skulle inte öppna säcken förrän det är försent.
Att stons fölningar är okomplicerade till 99 procent kan jag inte riktigt hålla med på eftersom vi brukar räkna att av 15 fölston behöver oftast minst tre hjälp i snitt.

Det kan vara ett felläge eller att ungen behöver extrahjälp.

Men däremot har vi inga utomhusfölningar.
Av diverse orsaker:
*Vi har ingen möjlighet att bevaka ett sto på samma sätt ute.
(regnar det kan vi inte sätta på fölvakten)

*Vi har ingen lämplig hage eftersom stona bor i box. Ska dom föla utomhus så måste dom ha tillgång till ligghall eftersom dom flesta fölar natt. (sådana är lagarna i sverige för hästar som går ute över 12 timmar i sträck)

*Att inte kunna bevaka ett sto som fölar ute är vanskligt eftersom dom går undan. Risken för "staketföl" ökar..

Däremot så borde det i rimlighets namn vara mindre chans för felläge.
Eftersom dom har stor yta att trampa runt på för att rätta fölet innan utdrivning..

Men så vill jag lägga en parantes angående förstagångsfölare.
Vi har mycket stor erfarenhet av fölston..detta är vårt jobb.

Men ändå höll vi på att missa Jodys första fölning kl 21.
Trots att hon två timmar innan hade stått på gången.
Hon hade absolut inget juver alls.
Hon var smal som en räka.
Och vi sa då till ägaren att Jody är nog tom.

När vi gick ner för kvällsfodring hade hon i stort sett fölat klart.
Juvret var hur stort som helst med "drömspenar"
Stofölet var rejäl och långbent.
Utanför boxen stod vi som fågelholkar..för att inte tala om när vi ringde dåvaranade ägaren som i stort sett nyss åkt..

AM

Hittade du den gamla tråden från ifjol då hon skulle föla? :D
Oj, ja, det var en låååång och nervös väntan kan jag lova...

Jag köpte en billigre övervakningskamera med trådlös överföring. Den klarade av 60 meter och 4 väggar, dock träväggar.
Hur det är med stenväggar vet jag ej, men är det inte så långt den ska sända så bör det ju gå.
Finna ju så mkt olika övervakningskameror nu, då får fråga om du köper en.

Tja, hade jag inte varit där för mitt sista så hade jag inte haft denna underbara häst i dag, stoet la sig med baken mot väggen, hovarna tog emot när "lillan" skulle ut, så hade de blivit liggande så så hade det gått åt helsike,

Var lika för mig...Hade jag ej övervakat hade jag varken haft sto el föl idag. :(
Hon hade ej tillräckliga värkar för att få ut fölet själv, utan vets hjälp behövdes då vi ansåg oss vara för oerfarna själv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka