Att vaka... en aning svammligt...

Sv: Att vaka... en aning svammligt...

Nafayette skrev:
Att stons fölningar är okomplicerade till 99 procent kan jag inte riktigt hålla med på eftersom vi brukar räkna att av 15 fölston behöver oftast minst tre hjälp i snitt.
Det kan vara ett felläge eller att ungen behöver extrahjälp.
Jag har inte samma hoga statistik som du har nar det galler hjalp, men da folar vara ston ute ocksa.
Visst har det hant att de behovt hjalp, men nagra storre grejer har det inte varit. Vara ston har stor hage och det har aldrig hant att de lagt sej nara staketet eller liknande.
Vi vakar pa vara ston ute, och jag star i koksfonstret och kollar att det gar ok. Om det skulle vara nagot problem har jag bara 20 meter att spring ut och gora nagot.
Oftast tycker jag att det gar battre for stoet om jag inte ar med ute, de slappnar av battre och gor ett battre jobb.

Vi har mycket stor erfarenhet av fölston..detta är vårt jobb.
Det tvivlar jag inte alls pa. Daremot var mitt forsta inlagg inte specificerat till dej som ar van vid folningar, utan de som inte ar sa vana (som tradskaparen).

Nar jag laste om Jody borjade jag skratta, det ar sa himlans typiskt!! :) :mad: Dar gar man och tror att hon ar tom, tycker att man egentligen har ganska koll pa laget och sa hander det.
Det ar lagen om alls djavlighet, precis som att stona lagger sej i hornet pa boxen nar de ska fola sa man maste svettas och arbeta for sitt levebrod!!

Just detta med fellägen har jag gått och grunnat på.
Har bara "egen" statistik och ingen proffsig dokumentation..

Men, om jag ser tillbaka på våra problemfall så har det sett ut så här:

Stoet har blivit betäckt med en hingst av rejält större storlek.
Stoet är av kompakt typ och har kortare rygg en medeltalet.
Stoet som fått felläge, ex. att bara huvud kommit fram, eller fölet har böjda framben, får nästan samma felläge året efter om hon betäcks med samma hingst.

Angående hörnen:
Förstagångsston har en tendens att pressa upp i hörnen oftare än rutinerade ston..Och det är oftast dom som fölar ellan 2 och 4 på natten.
(varför?? ingen aning..kanske vill dom ha bättre skydd mot insyn..)

Däremot vill jag spräcka teorin om nattfölare.
För vår del i alla fall, så fölar 1 av 15 på natten.(förstagångaren)
10 av 15 fölar sen kväll, 1 mitt på dagen och övriga 3 på morgonen efter fruckost men före utsläpp.
Ingen störs av att vi är hos dom under fölning.
Många har till och med en tendens att vänta på oss.
För den gruppen "sen kväll" väntar på kvällsfodringen och lägger ner sig när vi håller på att skopa ut havre till dom andra.

Det mest extrema stoet, Piece fölar dagtid.
Hon vill ha minst 2 man i sin box innan hon lägger sig ner.
AM

Intressant att höra lite statistik!

Jo, jag kommer definitivt att vaka över henne, frågan är bara hur man löser det på bästa sätt. Hon är en dam med stor integritet, så jag kan faktiskt tänka mig att hon påverkas negativt om vi är där och springer hela tiden. Därför lutar det nog åt kamera även om jag är tveksam till hur det funkar med stenväggarna.

Skulle det krångla har vi jourveterinär som ska förvarnas samt rutinerad ko/hästbonde som granne. Så förhoppningsvis ska allt gå väl! (Redan nervös :crazy: )

Tack alla för era råd!

När det gäller kamera och stenväggar så har jag väl en viss erfarenhet av det. Fast kanske inte så tjocka väggar som ni har...
VI har lecablocksväggar i stallet och det ger en aning sämre kontakt mellan sändare/mottagare än vanliga träväggar. I vårt fall kompliceras det dessutom av att vi har mkt täta reverterade väggar på huset (vi kan inte prata i mobiltelefon inne, sannolikt pga dessa väggar). SÅ jag får leta ställen i huset där jag kan ställa mottagaren för att få en bild över huvud taget. :crazy: Och med tanke på väggarnas beskaffenhet så är det väl också lite för långt mellan stall och hus här.

Övervakningskameran är för övrigt min bästa investering när det gäller fölvaka :p Fast ändå har jag missat 3 fölningar sen jag köpte den - den första var samma dag som jag köpt kameran och monterat den i stallet (ett av stona jag nämnde i ett inlägg ovan, som fölade 10 dagar för tidigt). Jag skulle bara slå på kameran och kolla att det funkade och *hoppsan*, där stod en fölunge... :p

Lycka till!

Nafayette skrev:
om jag ser tillbaka på våra problemfall så har det sett ut så här:

Stoet har blivit betäckt med en hingst av rejält större storlek.
Stoet är av kompakt typ och har kortare rygg en medeltalet.
Stoet som fått felläge, ex. att bara huvud kommit fram, eller fölet har böjda framben, får nästan samma felläge året efter om hon betäcks med samma hingst.

Nar det galler stona som fatt fellag och om de betacks med samma hingst igen sa blir det samma situation, hur gar det tredje gangen? Har ni varit med om det nagon gang?

Jag vet en hingst pa Irland som stona har svart att foda efter. Vet inte vad det ar med just honom, men ston som varit totalt problemfria far problem att foda fol efter honom. De ligger konstigt, de fods ofta 3-4 veckor sent, de vill inte sta upp, de suger daligt, osv, osv. Hingsten ar en Selle Francais om det spelar nagon roll.
Har du sett liknande i Sverige?

Nar det galler ston med kortare rygg an medeltalet, sa ar det faktiskt nagonting de gamla irlandska hastkarlarna sager att man ska passa sej for. Det finns ett ordsprak om det hela, men jag kommer inte ihag det just nu. Men det sager i alla fall att lagomt langa ryggar pa ett avelssto ar bra, da det ger en latt fodsel men en kort rygg ger kort fodsel och musklerna ar for korta for att pusha ut ordentligt, eller liknande. Det sags aven nagonting om langa ryggar, men det kommer jag inte ihag.
Jag ska fraga sambon nar han vaknar, om inte han kommer ihag far jag fraga svarfar for han kan alla sadana ordsprak. :D

Det finns dessutom ett ordsprak som sager att ett fuxsto folar latt, medans bruna och gra ston kan behova hjalp. Ett svart eller vitt sto ar rena rama katastrofen, och har man fatt ett stickelharigt sto i fol ska man abortera fostret!! En skack ar ok, om det ar betackt med en skack - men om det ar betackt med en brun eller svart sa far man passa sej.

De irlandska avels-ordspraken ar helt underbara om man hittar en person som kan dem riktigt, for da rimmar de och har samma antal ord i varje rad.

Hihi då är det inte så konstigt med min icke vetenskapliga statistik.. Har bara bruna fölston...

Stona jag pratar om ang fellägen blev betäckta varje eller vartannat år med en viss hingst.
Det var 5 ston som gick till samma hingst.
Hingsten var långbent och stor.

Övriga fellägen..tja..oftast korta ston.

Har fler konstiga teorier som man får stryk av: :o

Alla experter säger att X-benta föl har inget med genetik att göra. Alltså nedärvs inte.

Då frågar jag mig en sak:
Vi har i detta läget haft nu haft 5 föl och tre ettåringar (bete/lösdrift) hos oss som är efter en X-bent hingst.

1 ettåring och 1 föl har varit OK i framstället, alla andra har fått haft benskena/benskenor. Sett gräsligt fula ut som nyfödda.
Vi har aldrig någonsin haft x-benta föl tidigare.
Och det är några 100 föl som passerat hos oss.

Kan någon berätta för mig, som är bättre på sånt, om varför detta inte är ett genetiskt fel utan hur ungen ligger i magen??
Vissa av stona har haft över 10 föl och enbart Xhingstens föl har varit Xbenta.

Jag tror på ordspråk.
Gamla gubbar med lång erfarenhet som skrivit ner några rader.
Skulle jättegärna få ta del av dom!! :)

AM

Nafayette skrev:
Alla experter säger att X-benta föl har inget med genetik att göra. Alltså nedärvs inte.

Då frågar jag mig en sak:
Vi har i detta läget haft nu haft 5 föl och tre ettåringar (bete/lösdrift) hos oss som är efter en X-bent hingst.

1 ettåring och 1 föl har varit OK i framstället, alla andra har fått haft benskena/benskenor. Sett gräsligt fula ut som nyfödda.
Vi har aldrig någonsin haft x-benta föl tidigare.
Och det är några 100 föl som passerat hos oss.

Kan någon berätta för mig, som är bättre på sånt, om varför detta inte är ett genetiskt fel utan hur ungen ligger i magen??
Vissa av stona har haft över 10 föl och enbart Xhingstens föl har varit Xbenta.
Arligt talat sa tror jag inte ett dugg pa experterna i detta fallet. Om vissa ston hade haft 10 raka och starka fol innan x-hingsten, sa ar det ju x-hingstens fel. Om det hade varit pga hur folet ligger, sa hade ju inte alla fol efter x-hingsten sett likadana ut i benen, eller hur? De har ju alla legat i olika magar. Om ett sto hade fott alla sina fol x-benta hade jag forstat hur det kan vara hur folen ligger, da man kunnat skylla pa hur magen ser ut innuti. Men nar det galler hingsten sa ar det helt genetiskt - sluta avla pa den hingsten!!

Jadu..det är inte vi som avlar på den hingsten utan våra kunder... :crazy:

Men vi har sagt till att det bra om dom skippar just den hingsten eftersom vi är så trötta på dessa benskenor... ;)

AM

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka