att väga hö när man köper

LadySara

Trådstartare
ja vad anser ni om det?? är de fel att ta med sig våg till stället man köper höt??

förra gågnen vi köpte av denna person var de rejält skiftande mellan balarna.. dom sa 15 kg /bal dvs de jag betalade för...

väl hemma å de va dags för stapling så var de rejält skillnad. av 45 bal var de endast 4 som vägde 15 kg.. många låg på 10... men de flesta på 12..

av olika anledningar togs ej detta upp med de vi köpte av.

men nu i år vill vi köpa från samma ställe då vi vet att de har bra värden. och att det ärsvårt att få tag i hö härikring.

'r de oki att ta med egen våg??

Sv: att väga hö när man köper

vad gör man om hon totalvägrar låta mig väga.. är juh tyvärr inte ett alternativ att åka därifrån.. desdsa människor är VÄLDUGT speciella...

ta då o väg släpet med hö i och sen utan hö i och betala för det du köpt då du vägt det :) el så hittar du en annan leverantör

mjo lite svårt att hitta ngn annan då de itne finns några... har ringt till varenda jag tror kan ha en liten gnutta hö.. men icke..

ja vad anser ni om det?? är de fel att ta med sig våg till stället man köper höt??

förra gågnen vi köpte av denna person var de rejält skiftande mellan balarna.. dom sa 15 kg /bal dvs de jag betalade för...

väl hemma å de va dags för stapling så var de rejält skillnad. av 45 bal var de endast 4 som vägde 15 kg.. många låg på 10... men de flesta på 12..

av olika anledningar togs ej detta upp med de vi köpte av.

men nu i år vill vi köpa från samma ställe då vi vet att de har bra värden. och att det ärsvårt att få tag i hö härikring.

När vi sålde i småbalar vägde vi jämt. Sedan när transporten var full så räknade man ihop vad det vägde. Inget konstigt med det. På min ica butik väger dom äpplena tex. ;)

Du får väl ringa till försäljaren innan och berätta hur det var förra året ni köpte av dem, och därför gärna vill väga vid köp.

Jag skulle skitit i att väga och betalat glatt, eftersom du menar på att de är speciella.

Annars brukar man, vid ojämna vikter, väga 10 balar, ta ett medelvärde och gå efter det.

Om ditt eget vågresultat stämmer kanske balarna har en snittvikt på 13 kg, då får du betala 2kg extra per bal.Det blir inte så många ören x per kg, är höet så bra, då hade jag låtit det bero.

Det där är svårt tycker jag, är de nu "lite speciella" så blir de kanske sura men samtidigt så undrar man varför man inte skulle kunna väga balarna?

Jag har också varit med om att endast ett fåtal verkligen vägde det jag betalade för och resten låg bra mycket mindre i vikt. Det kan röra sig om många hundralappar man förlorar på en hö-säsong. :(

Dessutom räknar man med att det hö man köper (gör i alla fall jag) ska räcka en viss tid men det där stämmer ju inte alls om man får mycket mindre hö än man räknat med.

Numera väger jag däremot inte längre för bonden jag köper av sedan 3-4 år tillbaka sätter priset till 20 kr balen och varje bal innehåller 14-16 kg - i princip aldrig under det. Så mitt kg/pris blir ju väldigt billigt - inget att klaga på! :bump: :bump:

Det är så billigt (och bra hö) att skulle någon eller några balar någon gång vara dåligt/dammigt så slänger jag det bara och säger inget. :)

Jag tycker du ska ringa dem och vänligt fråga om de har något emot att du väger eftersom det förra gången endast var ett fåtal som vägde "rätt".

Var noga med att inte låta anklagande utan säg det glatt och trevligt och förklara att det blir lättare för dig att planera dina inköp om du vet ungefär hur mycket hö det verkligen är. :)

Har du inga alternativ och höet inte snordyrt så hade jag låtit det bero och betalat snällt.
Inte värt risken att göra dem förbannade, men det är du som känner dem och vet var du måste dra gränsen.

Säg att du vill väga för att veta hur länge höet kommer räcka. Berätta din totalåtgång per dag för säljarna, väg sen tex tio balar tillsammans med säljaren och räkna ut tillsammans. Det brukar fungera på de flesta hösäljare.

Vi brukar väga 10 balar och ta ett snitt på vikten. Hittills inga problem trots olika säljare.

Är de speciella och du är beroende av att få köpa av dem är det bara snällt att slanta upp och inse att kilopriset blev högre än vad du först räknat med.

Jag har haft lite olika pris, vissa tar betalt per bal, andra per lass (och ett lass är då XXX bal så det blir samma som pris för bal), och nu grannen t ex han kör snittvikt per bal och kilopris.

Han var här imorse med hö, vi vägde lite balar (som varierade ordentligt, mellan 4 - 8 kg, dock bara en liten del av dem som var uppåt åtta, de flesta låg på 4 - 5 - 6 kg) och kom överens om att räkna med 5 kg per bal. Så räknade vi antal balar (70 stycken), dvs 350 kg. A 2 kr/kag = 700 pix att betala.

Jag tänker inte stå och väga balarna när jag öppnar dem för att se om jag fick betala 2 kr/kg i realiteten eller mer eller mindre. Jag är inte ffa ute efter billigt grovfoder, utan BRA grovfoder.

jag tycker det e helt ok! jag vet själv hur lurad jag blev förra gången,enligt tjejen vägde de flesta balar ca 15kg, men när jag kom hem så vägde jag alla balarna och 89% vägde under 11kg st.

Vi kollar med säljaren. Förra hösten sade han 14 kg, vilket jag vägrade när jag betalade. Senare enades vi om 15,5 för resten av året, och det är närmare sanningen. Det gäller ju att ha en rak och ärlig dialog, åt båda håll.

För mig är inte högsta näringsvärde den största prioriteringen; stabila leveranser av hö med god hygien är nog så viktigt - proteinet kan tillsättas om det är så illa. Numera har jag en mycket god dialog med min leverantör och vi är helt överens om det mesta.

Vi sålde en del hö i våras och insåg det omöjliga att väga alla balar. Det var väldigt ojämn vikt på dom. Pendlade mellan 5-10 kg. Vi gjorde det enkelt för oss och tog 400:- för en transport och sen var det upp till köparen hur duktig den var på att packa höbalarna.

Vi brukar inte sälja hö men eftersom vi gjorde oss av med fåren i vintras blev det en massa fjolårshö över.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Foder & Strö har tidigare haft grund till hästen och kompletterat dåliga värden på höet med lusern, men nu när hon inte går så många dagar i veckan...
Svar
3
· Visningar
1 071
Senast: Korven
·
Foder & Strö Var bortrest under ca 4 veckor (eller snarare hemma i sverige) och under tiden blev min d-ponny väldigt tunn förutom förlust av en massa...
Svar
8
· Visningar
1 300
Senast: Ponylove
·
Foder & Strö Jag har 2 kallblod (finnhästar) på lösdrift. Båda är ungefär samma storlek, runt 155 cm höga, lite åt det grövre hållet. Typ 550-600 kg...
Svar
13
· Visningar
1 943
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama