Att vaccinera eller inte vaccinera..

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Sentenced
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 918
S

Sentenced

Ok, here´s the deal:

Om två veckor så flyttar mina nyinköpta kissar in, de ska vara innekatter.
Jag har främst hört att innekatter inte behöver avmaskas, men att det heller inte är nödvändigt att vaccinera.. :confused:

Jag skulle nog känna mig mycket tryggare om jag vaccinerade katterna ändå, det här med att bakterier skulle sprida sig med skorna osv. Stämmer det eller vore jag hönsmamma då..? :D ;)

Vad säger ni med innekatter? Avmaska eller inte? Vaccinera eller inte?

Tack alla! :bow: :)

Yes.. som man ska. Jag vill ju också göra det men har hört av en bekant att hennes innekatter aldrig vaccinerats men har heller aldrig blivit sjuka. Har hon kanske haft tur då?
Tycker det är onödigt att chansa dessutom.. billig försäkran att katterna slipper bli sjuka :)

Priset varierar säkert men vad betalar du per vaccinering?

:bow:

Runt 200 brukar det gå på :)

Man vet ju aldrig vad som kan hända. Katten kan smita, mat eller vatten kan vara kontaminerat, han kan bli smittad med något när jag tar ut honom i koppel, mask kan han få från något på balkongen, från maten eller vad som helst. Hönsmamma är jag men det lönar sig ju då man har en frisk och glad katt :)

Avmaska vuxna katter ska du inte göra i onödan, så det är ytterst sällan man avmaskar innekatter.
Vaccination är nästan ännu viktigare på innekatter än på utekatter, eftersom utekatter bygger upp sitt naturliga imunförsvar genom att stöta på smittämnen hela tiden.

Grundvaccinera (två sprutor) och fortsätt sedan, varannat år räcker.

Är det vartannat år man ska vaccinera efter grundvaccineringen?

Enligt nya rekommendationer från vet (och ändrade regler hos sverak) så är det varannat år som gäller. En vaccination ger skydd två-tre år mot kattpest och tre-fyra år mot kattsnuva (i den mån man nu kan mäta sådant).

Jag har varit och vaccinerat mina i dag, ett år sen förra vacc. Fast jag gjorde det av ett enda skäl: kattpensionatet där de brukar vara när jag är borta har 1-årsregel.

Jag ska dock prata med panget nästa gång, det vore ju bättre om de följer Sveraks bestämmelser. Jag vill inte inte heller vaccinera i onödan.

mandalaki

mandalaki: du kan ju nämna för kattpensionatet att det är SVA som "forskat fram" de nya rekommendationerna. SVERAK tror jag att kattpensionat struntar i, men de har nog mer respekt för SVA ;)

mandalaki: du kan ju nämna för kattpensionatet att det är SVA som "forskat fram" de nya rekommendationerna. SVERAK tror jag att kattpensionat struntar i, men de har nog mer respekt för SVA ;)

Sedan måste säkert kattpensionatet följa vissa regler (från SJV?) för att få ha öppet.

Tjejen som har kattpensionatet är jättebra, det är nog inte så viktigt för henne varifrån riktlinjerna kommer. Men tack ändå, det var bra att veta.

mandalaki

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 124
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Jag går i tankarna på att skaffa en ny katt och har hittat en söt tjej som jag tror borde funka med min lite äldre kattherre. Dock...
Svar
4
· Visningar
1 057
Senast: Sassy
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 154
Senast: MayGrace
·
Övr. Katt Behöver väl mest skriva av mig.. men skulle också vilja höra er åsikt förståss... Jag har haft min bondkatthona sen liten (fött upp...
Svar
12
· Visningar
1 710
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?