Att tävla ponny som stor häst

Smallgot

Trådstartare
Om man ska rida lokala klasser på ponny som stor häst, måste man ändå lösa hästlicens, eller räcker det med att ridsportförbundet fryser ponnylicensen? (Jag har sökt, men inte hittat svaret, så hoppas någon kan hjälpa mig!)

Tack på förhand! :)

Sv: Att tävla ponny som stor häst

Som du säger, det räcker att förbundet fryser ponnylicensen, sen är det vanliga regler som gäller. Licens från regionaltävling och uppåt.

Ska du ut och tävla bland stora hästar nu?
Lycka till, jag gillar verkligen din ponny. Liknar lite en jag hade så det kanske är därför. Men hon var C-ponny och welsh. Hon hade inte heller så mycket steg, men med lydighet och perfekta vägar så kan man komma långt. Jag tävlade dock bara LC-LB bland stora hästar (hopp och dressyr). Du kommer säkert mycket längre.
Lycka till!

Tack! :) Jag har anmält mig till en tävling om cirka tre veckor, en lokal LA:1. Om det inte går helt åt helsike är planen att rida en till i november. Ska bli jättekul att prova, men jag är nervös redan nu! Hur gick det för dig? Vad brukade du få för kommentarer av domarna? Är lite nervös för min pålles gångarter nämligen, men det är ju bara att prova och se! Du har ingen bild på den du tävlade? :)

Har tyvärr inga digitala bilder på min ponny för det var ganska länge sen och jag har ingen scanner... Hon var född 1977 och jag tävlade henne bland stora hästar 1992-93, sen red jag lite själv hemma bara och lånade jag ut henne på foder till några ponnyryttare tills vi tog bort henne 2003 :cry:
Hon liknade lite sin pappa: http://web.telia.com/~u62203247/B/ekelunds_anjo.html fast med längre rygg.

Ja brist på gångarter märks ju ännu mer på storhästtävlingar, tex brukade jag få kommentarer i stil med: svag ökning., trots att jag tyckte att jag ökat fint. Men en ponny på 139 cm tar såklart längre tid på sig att nå andra sidan än en på 169 cm, så de tyckte aldrig det var tillräckligt.
Det beror mycket på domare, vissa var schyssta och gav poäng jag förtjänade (väl utförda rörelser, vägar etc) andra var ganska snåla. Men så är det ju i dressyr...:crazy:
Mitt råd är alltså att rida perfekt på alla sätt, du har inte råd med några missar, men så ser din ponny ganska jämn ut också, och att inte ge upp för att du får låga poäng ibland, tävla flera gånger för flera olika domare så ska du se att det ger utdelning:banana:

Okej, då förstår jag. Men om den liknar pappan så ser det ju ut som en himla trevlig ponny! Och påminner onekeligen om min. :)

Ja, min ponny är också 139, och ökningar har aldrig varit hans starka sida, så där kommer jag garanterat åka på låga poäng. :p
Vad brukade du få för gångartspoäng? Min brukar ligga på 6, ibland 7 (som ponny), men troligtvis lär det väl bli 5 nu. Poängen spelar dock inte så stor roll. Jag är bara så sjukt tävlingssugen, så är jättepeppad bara på att få komma ut! :banana: Får hålla tummarna att jag inte blir bortlottad bara.

MVH Smallgot

Jag jag fick nog oftast typ 5 på gångarter, hade också oftast 6 som ponny.

Fast jag har däremot aldrig upplevt att jag fått sämre poäng bland hästar än när jag tävlade som ponny. Låg på 7 i snitt som ponny, och samma bland stora hästar.
En bra gång är ju en bra gång, oavsett storlek på hästen. Sen att en liten ponny kan ha svårare att visa de större gångarterna är ju en annan sak.

Ang 5 på gångarterna så borde det inte ha med begränsade gångarter att göra, 5 är ju inte godkänt, tre rena taktmässiga gångarter ger automatiskt en 6a.

Jag tävlar en ponny som storhäst på lokala tävlingar. Vi har inte ens fryst ponnylicensen, hur gör man det och varför?

Vi har det lite kämpigt i konkurrensen även om kommentarerna alltid är "väl ridet på sammarbetsvillig ponny". Han har svårt för mellantrav därför har vi inte fått mer än 5 på den. På gångarter har vi fått 6or. Vi tävlar LB men ska debutera LA snart!

Ska försöka lägga in en bild på honom
IMG_4510.JPG

Det var kul att höra! :bump: Kommer från ditt område från början, och där runt är det ju en del som tävlar ponnyer som storhästar och som det verkligen går bra för! Känner flera själv. Nu har jag ju dock flyttat, så här har jag ingen aning om hur vanligt det är med ponnyer, men det borde väl inte skilja sig så mycket. Nej, nu svammlar jag en massa bara, men du har verkligen en jättefin ponny, och det är superkul att det går så bra för er! :banana:

Kul med ytterligare en ponny på storhästtävlingar! :) Jättefin!

Va kul att ni ger er ut på hästtävlingar med era ponnyer. Det är alltid roligt när startfältet är lite heterogent med många olika typer av hästar.

I helgen var jag ute på en lokal dressyr, sista omgången av allsvenskan div.III, och LB:1 klassen vanns överlägset av en C-ponnyarab! Väldigt roligt. Såg lite komiskt ut på prisutdelningen bara. En C-ponny och fyra bamsingar =)

Jag kan säga att man sticker verkligen ut på prisutdelningar! Det är synd att jag inte har en bättre bild än denna på prisutdelning. Här var det fem bamsar och så lilla vi sist:angel:

23846066.jpg

Men jag hade som sagt problem med trav redan "när hon var ponny". I de lättare programmen är det ju nästan bara trav så det påverkar mycket i gångartsbetyget. När hon gick som allra bäst och verkligen fick ihop sin långa långa rygg och kom upp mer, kunde hon ha jättefin trav, men det var ganska sällan och även när hon gjorde det fick jag nog aldrig mer än 6 på mellantrav.
Men det gäller ju inte alla ponnyer såklart, utan var en kommentar till Smallgot som också har en ponny "utan steg".
Men jag tror fortfarande att många stora hästar är mer "fladdriga" så en perfekt prydlig ritt på en liten välriden ponny betalar sig ändå för en schysst domare.
Silverkatten: Vad kul att det går bra för dig bland bamsingarna.
Elaine85: Jag håller med om att det behövs motvikt till alla "klonade halvblod".

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
937
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka