Att tänka på när man tar valpar på en tik

Animal_friend

Trådstartare
Jag har börjat fundera lite kring om vi skulle ta en kull på vår tik men vill veta lite vad man måste tänka på osv.

Vår tik är 50 % amstaff, 25 % bordercollie och 25 % samojed. Det syns att hon har amstaff i sig i kroppsformen men hon är mindre muskulös och tanigare och har bordercolliens täckning. Däremot märks det inte att hon är samojed. Vad skulle vara bäst att para henne med? Vår tik väger ca 16 kg och en amstaffhane brukar väll vanligtvis väga runt 30 kg. Samma gäller väll för bordercollien, att de väger 25-30 kg? Det kan väll skapa problem när valparna ska komma ut? Dvs att de är för stora.. Så frågan är vad man i så fall skulle para henne med, en renrasig amstaff eller kanske en blandning mellan amstaff och bordercollie kanske?
Undrar även om någon har någon fundering på hur det kommer sig att hon väger 16 kg när hennes föräldrar vägde 25-30 kg?

Sen undrar jag vad man måste tänka på när det gäller hanen. Vad man ska titta efter när man väljer. Är det något annat man ska tänka på än t.ex. temperamentet. Hur märker man om ägarn är seriös eller oseriös? Och ägarn till hanen brukar väll få någon ersättning eller?

Sv: Att tänka på när man tar valpar på en tik

Att tänka på:

Läs igenom den senaste tråden om renrasavel (sund eller osund).
Lär dig mer om födsel och hunduppfödning
Fundera på varför din tik är tillräckligt bra för avel?
Varför vill du ta en kull på henne?
Är hon hälsoundersökt? Vilka undersökningar och med vilket resultat.
Varför skulle hennes valpar bli bättre än renrasiga?
Vilka valpköpare riktar du dig till?
Har du köpare till valparna? Om inte/om de hoppar av, hur hanterar du det då?
Hur är hälsostatusen på tikens släkt?
Hälsostatusen på hanen?
Vad är målet med kullen kortsiktigt?
Vad har du långsiktigt för mål med kullen, valparna och deras framtid?
Vad vill du prioritera i din avel? Vad är krav, vad är viktigast, vad är mindre prioriterat? Vad är absolut nono för din del?

Hett tips är att lägga ner valpplanerna, blandrasavel blir sällan seriös, och den blandningen låter som upplagt för jobbiga krävande hundar...

Först ska man tänka på vad man har för mål med witt avelsarbete. Vill du ta fram vallhundar, rena sällskapshundar, vakthundar, jakthundar..?
Sen ska man fundera på om tiken är lämplig i den aveln. Har hon rätt mentalitet, är hon frisk och fräsch röntgad? Vilka egenskaper kan hon tänkas föra vidare? Vilka egenskaper och sjukdomar/defekter finns hos föräldrar och syskon? Är du beredd att riskera tikens liv för att få en valpkull?
Sen är det dags att tänks på valparna. Finns intresse för såna valpar på marknaden? Kan du ta hand om fem valpar om de inte blir sålda? Har du kompetens nog att stötta valpköparna?

Avel handlar inte så mycket om gulliga valpar som genetik och statistik.

Jag har sett bild på din hund och hon är verkligen kanonsöt. Eftersom du funderar på att ta valpar på henne så gissar jag att hon också har ett trevligt temperament.

Däremot tycker jag inte att du ska ta ta valpar på henne. Din hund har haft tur som har fått dig som ägare, som har kunnat ge henne ett bra hem. Amstaffblandningar (särskilt när de även har extremaktiva raser i sig som BC) är ju annars hundar som man ser i stora mängder på Blocket. Det är hundar som kan bli väldigt svåra och som lätt hamnar i fel händer eller som blir vandrar runt på Blocket och som ständigt byter ägare.

Vill du verkligen bidra till fler amstaffblandningar som hamnar på Hundstallet eller på Blocket? Även om du säljer valparna till personer som verkar vettiga så kanske det inte faller väl ut? Kanske några valpar får BC:ns höga aktiveringsbehov och valköparen inte klarar av eller orkar med den och tvingas omplacera? Du kommer inte alls kunna påverka vilken omsorg din tiks valpar får i framtiden.

Njut istället av din underbara hund och var stolt över att du inte bidrar till fler hundar som riskerar att hamna i fel händer!

Oj, det var en riktig mix. Har du någon bild? Blir nyfiken på hur hon ser ut.

Om jag hade varit du hade jag inte avlat på henne. Hon må vara en helt underbar hund med otroligt många fina egenskaper. MEN! Om du kollar på blocket så finns det mängder med Amstaff mixar som behöver nya hem. Risken är nog ganska stor att hennes eventuella valpar också hamnar där tyvärr.

Jag tycker att man ska avla på djur man vet är friska, med friska föräldrar. Höftledsröntgade, ögonlysta och hela paketet. Jag har en renrasig Schäfer med C på höfterna och det går inte en dag då jag ser hennes begränsningar, tyvärr.

Så mitt förslag är, tänk om. Hon är som sagt säkert en helt fantastisk hund, men det finns nog inte allt för många hundägare som är oseriösa vilket oftast slutar som omplaceringar på Blocket. Tyvärr.

Jag har sett bild på din hund och hon är verkligen kanonsöt. Eftersom du funderar på att ta valpar på henne så gissar jag att hon också har ett trevligt temperament.

Däremot tycker jag inte att du ska ta ta valpar på henne. Din hund har haft tur som har fått dig som ägare, som har kunnat ge henne ett bra hem. Amstaffblandningar (särskilt när de även har extremaktiva raser i sig som BC) är ju annars hundar som man ser i stora mängder på Blocket. Det är hundar som kan bli väldigt svåra och som lätt hamnar i fel händer eller som blir vandrar runt på Blocket och som ständigt byter ägare.

Vill du verkligen bidra till fler amstaffblandningar som hamnar på Hundstallet eller på Blocket? Även om du säljer valparna till personer som verkar vettiga så kanske det inte faller väl ut? Kanske några valpar får BC:ns höga aktiveringsbehov och valköparen inte klarar av eller orkar med den och tvingas omplacera? Du kommer inte alls kunna påverka vilken omsorg din tiks valpar får i framtiden.

Njut istället av din underbara hund och var stolt över att du inte bidrar till fler hundar som riskerar att hamna i fel händer!

Jag håller med detta inlägget!

Att tänka på:

Läs igenom den senaste tråden om renrasavel (sund eller osund).
Lär dig mer om födsel och hunduppfödning
Fundera på varför din tik är tillräckligt bra för avel?
Varför vill du ta en kull på henne?
Är hon hälsoundersökt? Vilka undersökningar och med vilket resultat.
Varför skulle hennes valpar bli bättre än renrasiga?
Vilka valpköpare riktar du dig till?
Har du köpare till valparna? Om inte/om de hoppar av, hur hanterar du det då?
Hur är hälsostatusen på tikens släkt?
Hälsostatusen på hanen?
Vad är målet med kullen kortsiktigt?
Vad har du långsiktigt för mål med kullen, valparna och deras framtid?
Vad vill du prioritera i din avel? Vad är krav, vad är viktigast, vad är mindre prioriterat? Vad är absolut nono för din del?

Hett tips är att lägga ner valpplanerna, blandrasavel blir sällan seriös, och den blandningen låter som upplagt för jobbiga krävande hundar...

Jobbiga krävande FARLIGA hundar som aldrig kommer kunna bli nöjda med livet.

Och garanterat inte gå att sälja till seriösa (bra) hem...

För att man blandar driftstarka och reaktiva hundraser helt utan hänsyn till hur korsverkan blir av det.

Kanske för att majoriteten av alla "kamphundsolyckor" sker med just amstaffblandraser.
Jag som kamphundsägare är stark emot blandrasavel med dessa raser inblandade. Dom besitter starka drifter och kan göra stor skada - och blandraser med dessa hundar i hamnar nästan aldrig i rätt händer.
Nej låt dessa fantastiska raser vara ifred och behålla sitt stora hjärta och säkerhet gentemot människor. Blanda inte in nåt annat där man inte vet hur det blir för då har man plötsligt en hund med amstaffens styrka men som saknar deras stabilitet.

Senast ändrad:

Trodde först du var ett troll när jag läste blandningen och dina ambitioner.
Håller med övriga talare.
Vill du ha nio gulliga amstaff-blandisar är det ju bara att sätta sig ner med Blocket i fem minuter, man behöver inte göra egna.

Ta en titt på Blocket, tycker du verkligen att det behövs fler blandraser?

Eller gå in på hundstallet.se och se hur många av deras omplaceringshundar som är amstaffblandningar. Blandraser över lag, särskilt med aktiva raser i sig, verkar öht vara klart överrepresenterade i omplaceringsligan. I dagsläget har de inte en enda renras på hundstallet.se.

särskilt med aktiva raser i sig
Det gör ont i mig med dessa stackars missförstådda hundar, som får vandra runt i olika hem. "Gärna till nån på landet" som om det löser alla problem.

En hundras med starka drifter - eller en blandning med en/flera såna hundar i - måste få utlopp för dem. Då blir de glada, nöjda hundar som deras ägare kan trivas med.

Kunskapen om olika raser måste spridas mer. Tycker det här är en bra början:

http://www.skk.se/hundraser/

Mer bra:

http://www.skk.se/hundagande/

http://www.skk.se/kopahund/att-kopa-hund/

För att man blandar driftstarka och reaktiva hundraser helt utan hänsyn till hur korsverkan blir av det.
Jag har träffat ganska många BC blandisar i mina dagar o det är knappt en handfull av dem som varit trevliga o gått att ha i möblerade rum. Antalet amstaff blandisar som varit trevliga är betydligt färre.

Samojed kan jag inte uttala mig om, har träffat för få.

kl
BCs vikt ligger oftast i spannet 15 - 25 kg. Min lättaste var en tik å 13 kg o min tyngsta en hane som i sin glans dagar vägde 28 kg, men så var han en bjässe med 68 cm i mankhöjd. Båda välmusklade o slanka.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag hade tänkt låta min tik föda och låta valparna växa upp i min storasysters hus då de har mer plats och trädgård. Dock märker...
Svar
0
· Visningar
379
Senast: Double_a
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 456
Senast: Jenka
·
Hundavel & Ras Jag är lite orolig att jag läst av min tik helt fel. Hon är 3 år gammal rottistik och har aldrig haft valpar innan. Vi har en bestämd...
Svar
4
· Visningar
5 680
Senast: vallhund
·
Hundhälsa "Roade" oss med att åka in akut till vet. igår då den yngsta hunden lyckats riva sej i ögat... Väl på plats blev vi väl omhändertagna...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka