att tänka på efter kastrering?

tindra

Trådstartare
"mina" två små är nu hos vet. för kastrering och vaccination. De hämtades av katthemmet och kommer lämnas av här efteråt. Hade gärna vart med själv och lämnat/hämtat men jag sitter hemma döförkyld så det gick liksom inte.

Nu funderar jag lite på om det är nått särskilt jag ska tänka på när de kommer tillbaka? Är sambon till hon som hämtade dem som kommer - så jag får väl fråga honom med men det kan ju hända att jag missar nått iaf.

Mamma katt kom inte med denna gången utan det är de två små, de uppskattade inte att stängas in i transportburarna men jag hoppas att de kommer att vara glada över att komma "hem" igen efteråt.

Sv: att tänka på efter kastrering?

Min veterinär sa att jag skulle kolla så att katten inte låg med hals och huvud så att han inte kunde andas innan han vaknat så han kunde klara det själv. Viss sträckning på halsen alltså.

kommer de hem sovandes? jag trodde de skulle vara vakna vid det laget. ok, tack - det var en bra sak att tänka på :) får hålla lite koll på dem :D

de var kvar länge nog så de vaknade :)

hemma och ute ur transportburarna nu, lillflickan tassade ut direkt medans grabben låg kvar i sin och såg tveksam ut till att börja med. Nu sitter tossan i fönstret och sniffar friskluft :p

tydligen har de öronskabb (har redan behandlat de små för det men de har väl fått det igen från mamma katt) så det ska behandlas med på nått vis..

Vi lät våran vara ifred i eget rum efter som att vi hade 4 andra katter i huset (varav 2 hennes egna kattungar). Hon hade mat, kattlåda, vatten och sin bur. Inte så mycket saker att klättra runt på mer än våran säng.

Det viktiga är att katten får vara ifred. Efter som att två kastrerar båda samtidigt så är det nog ingen fara att ha dem båda i samma rum/i hela huset. Kan vara bra att man håller ett öga på dem innan narkosen helt gått ur dem efter som att de kan överskatta sin förmåga och börja hoppa upp och klättra på saker trots att de inte är helt vakna och därav kanske ramla och få stötar på såret vilket är onödigt. I övrigt klarar de sig bra på egen hand. Jag såg efter såret då och då att det inte varade/blödde onödigt mycket. I början kan det ju vara lite svullet och varigt men det ska bli bättre.

Våran knölade mycket med tratten, den hamnade under magen och allt var det var så man fick se till att den sat som den skulle. De är jäkligt smidiga djur. :D Hon var också väldigt kelig och kärvänlig när hon kastrerades så jag satt mycket och klappade på henne. Kanske tyckte hon att det var lite obehagligt med narkosen och allt.

De piggnar på sig, vänjer sig vid tratten och snart är din enda uppgift att försöka hålla dem inomhus - utekatter är fenor på att smita förbi en i dörren. :D

nja, dessa är ju från katthemmet som sagt, har levt vilda hela livet men bott här nu i ca 10 veckor. småttingarna äter ur handen och springer inte och gömmer sig för mig. men att kika under magen på dem och sånt - riktigt så mycket förtroende har de inte för mig änn så länge.

de verkar iaf ha tagit det lugnt under natten, ätit pytte lite och druckit vatten. det tar väl ett litet tag innan de är tillbaks till sina vanliga tag. Men de ser iaf ut att må bra även om de är lite långsamma och tar det lugnt.

Mamma katt är ju här inne med, men hon är ju väldigt lugn utav sig så hon uppmuntrar ju inte till några större eskapader. Är hemma sjuk, så jag har ju bra koll på dem närmaste dagarna och kommer inte vara hemifrån mycket :)

tack för svaret!

de öronmärktes också, den ena hade (har) tejp kvar på örat - hur länge ska det sitta på?

vet inte hur jag ska lyckas pilla av det :eek: men så kan hon ju inte gå hur länge som helst heller så jag får förska lista ut hur jag ska gå tillväga för att uppröra damen som minst. Tror iaf att jag väntar med det lite tills hon är tillbaks till sitt normala jag.. låter det bra? vill inte hålla på och bråka med henne nu.

Har ingen aning om tejp och annat men med tanke på deras bakgrund så *tror* jag att du gör rätt som inte bråkar med henne nu.

Skönt att ha det gjort med kastration och märkning iaf kan jag tro, kollade upp pris idag när vi var hos vet eftersom lillen skulle behöva kastreras snarast. Blir nog att vi får vänta upp till 1,5 månad iaf eftersom vår lille ju går under hittegodslagen så att säga... (Blev positivt överraskad av priset iaf, 450:- för kastrering och 150:- för ID-märkning vid samma tillfälle!).

Så, jag läser tråden med stort intresse. :)

Krya på dig!

Mvh Cissi

låter ju bra att ta både och på en gång, mina vaccinerades, märktes och kastrerades och snart ska mamma katt in med och hon ska behandlas mot öronskabb samtidigt (jag får inte ta i henne så det är bättre de ger henne när hon redan är sövd så tar jag kattungarna medans hon är borta)..

jo det känns bäst att inte bråka för mycket, speciellt som hon var lite trött igår och hade inte mycket av aptit heller.. pojken återhämtade sig snabbare.

Ikväll har jag fjäskat lite för tossan dock, ville se henne äta så som vanligt, och tinade räkor. det var knappt att de andra två fick smaka när hon fick nys på det! :D Ingen fara med henne med andra ord. Vilken hönsmamma man är, haha.

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 200
Senast: Marvin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 192
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar