Att tänka på inför sitt första föl

lizan

Trådstartare
Moderator
Jag har aldrig tagit egna föl men nu börjar det kanske bli realitet och jag funderar på vad jag kan ha glömt att tänka på. Vilket säkert är massor.

Jag är utbildad hästskötare, har jobbat/funnits i stall där föl fötts, är biolog där genetik och lite avel ingått i utbildningen osv. Men det är ju sååå mycket man inte tänker på förrän man varit där själv tänker jag.

Fölet kommer tas på en häst som inte är min, men där ägarna står bakom till 110% och mer än gärna hjälper till med allt runtomkring och har vana från avel. Självklart kommer jag prata mer med dem om det faktiskt blir verklighet av det hela men man vill ju gärna skaffa in så mycket info man kan själv också. :)

Vad glömmer man gärna bort att tänka på inför det hela? Vad som helst- allt!
 
Jag lät mitt sto föla utanför mitt sovrums fönster (hade hagen utanför huset på gården). Ställde klockan varje timme och tittade ut. Lyckades "träffa rätt" och såg hela fölningen från fönstret! helt perfekt! Då hade jag koll samtidigt som hon fick vara ifred.

Sedan hade jag en "check"-lista: 1. Fölet ska resa sig 2. Fölet ska dia 3. Kissa och bajsa 4. Släppa efterbörden (vilket mamma inte gjorde, utan fick ha assistans av veterinär; som tur var på vardag och "normal-tid"!)

Sedan är det väl bara att ha koll på mamma och föl så att dem mår bra :) försäkra fölet när det är dags, registrera fölet i ev. rasförening, kanske skicka nått litet sms till hingstägaren/hållaren är väl också trevligt, ha koll på vaccinationer och när den ska ha det, bestämma om man vill hantera fölet och ha den tam, eller om den ska vara "vild", gärna ha en flock för fölet att växa upp i och kuperad hage samt bra foder+hovvård.
 
En hingst kan inte göra underverk med ett mediokert sto. Har kan man ibland läsa om någon som har ett snällt och älskat sto vilket man vill hon ska föra vidare till avkomman men i övrigt bör allting förbättras. Det är ju inte möjligt.
En annan variant är att man har ett sto med en inriktning t ex hoppning men vill rida dressyr och då använda en gångartarthingst istället för att välja ett annat sto.
Eller så har man förälskat sig i en hingst som inte passar stoet på något sätt. Även om individerna på var sitt sätt är fantastiska passar de inte alltid ihop. Jag har varit ute mycket på fölvisningar och sett resultatet av såna betäckningar som diskuterats här året innan.Några få har haft tur men de flesta inte.

Ett tips är att i år kolla in hingstkandidater och sen försöka kolla in avkommor till de olika hingstarna så att du får ett hum om hur de olika hingstarna lämnar.
 
@Görel Det är en liten ras det gäller och stoet är värt att avla på mer än bara för att jag älskar henne ( :D ) och både jag och ägarna är överens om en hingst som vi tror skulle kunna ge en riktigt trevlig och användbar avkomma som dessutom skulle kunna tillföra rasen något. :)
Hingstkollen har alltså gjorts och det finns mycket trevliga avkommor efter både sto och hingst. :)

@saraaandersson Skönt att läsa ditt inlägg för allt det där är funderat över. :)
 
@Görel Det är en liten ras det gäller och stoet är värt att avla på mer än bara för att jag älskar henne ( :D ) och både jag och ägarna är överens om en hingst som vi tror skulle kunna ge en riktigt trevlig och användbar avkomma som dessutom skulle kunna tillföra rasen något. :)
Hingstkollen har alltså gjorts och det finns mycket trevliga avkommor efter både sto och hingst. :)

@saraaandersson Skönt att läsa ditt inlägg för allt det där är funderat över. :)

Bra! Då är punkt nr 1 avklarad:)

Skaffa en bra bok, jag lusläste "Att bli med föl" när jag väntade på det första. Då visste jag hur en normal fölning skulle vara så att jag skulle kunna agera direkt om något verkade fel.
 
Bra! Då är punkt nr 1 avklarad:)

Skaffa en bra bok, jag lusläste "Att bli med föl" när jag väntade på det första. Då visste jag hur en normal fölning skulle vara så att jag skulle kunna agera direkt om något verkade fel.

Den har jag i och med min hästskötarutbildning och bläddrade faktiskt igenom igen igår! :)
 

Liknande trådar

Avel Tänkte göra en tråd som handlar om vad man ska tänka på när man ska betäcka sitt sto. Alla kostnader runt omkring och allt som ska göras...
Svar
4
· Visningar
3 244
Senast: Cheran
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 323
Senast: Ramona
·
B
Hoppning Delvis teoretisk fråga: Har fått upp ögonen på föl, vill gärna ha en hopphäst att följa och utbilda själv. Själv är jag en...
Svar
7
· Visningar
1 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp