Att tänka på inför sitt första föl

lizan

Trådstartare
Moderator
Jag har aldrig tagit egna föl men nu börjar det kanske bli realitet och jag funderar på vad jag kan ha glömt att tänka på. Vilket säkert är massor.

Jag är utbildad hästskötare, har jobbat/funnits i stall där föl fötts, är biolog där genetik och lite avel ingått i utbildningen osv. Men det är ju sååå mycket man inte tänker på förrän man varit där själv tänker jag.

Fölet kommer tas på en häst som inte är min, men där ägarna står bakom till 110% och mer än gärna hjälper till med allt runtomkring och har vana från avel. Självklart kommer jag prata mer med dem om det faktiskt blir verklighet av det hela men man vill ju gärna skaffa in så mycket info man kan själv också. :)

Vad glömmer man gärna bort att tänka på inför det hela? Vad som helst- allt!
 
Jag lät mitt sto föla utanför mitt sovrums fönster (hade hagen utanför huset på gården). Ställde klockan varje timme och tittade ut. Lyckades "träffa rätt" och såg hela fölningen från fönstret! helt perfekt! Då hade jag koll samtidigt som hon fick vara ifred.

Sedan hade jag en "check"-lista: 1. Fölet ska resa sig 2. Fölet ska dia 3. Kissa och bajsa 4. Släppa efterbörden (vilket mamma inte gjorde, utan fick ha assistans av veterinär; som tur var på vardag och "normal-tid"!)

Sedan är det väl bara att ha koll på mamma och föl så att dem mår bra :) försäkra fölet när det är dags, registrera fölet i ev. rasförening, kanske skicka nått litet sms till hingstägaren/hållaren är väl också trevligt, ha koll på vaccinationer och när den ska ha det, bestämma om man vill hantera fölet och ha den tam, eller om den ska vara "vild", gärna ha en flock för fölet att växa upp i och kuperad hage samt bra foder+hovvård.
 
En hingst kan inte göra underverk med ett mediokert sto. Har kan man ibland läsa om någon som har ett snällt och älskat sto vilket man vill hon ska föra vidare till avkomman men i övrigt bör allting förbättras. Det är ju inte möjligt.