Att ta över ledarskapet

devilsdaughter

Trådstartare
Jag har haft hästar som har haft respekt för mig och aldrig sprungit på mig eller knuffat undan mig för att komma dit de vill. Så jag har varit nöjd med tillvaron som den är och aldrig känt att jag har problem med hanteringen av mina hästar och då inte heller funderat över vem som leder vem.
Nu har jag en häst på 6 år som är väldigt trotsig och gärna vill bestämma. Jag har känt nu att här måste jag sätta ner foten och verkligen bestämma och leda för att detta inte ska gå tokfel. Hästen testar verkligen allt innan den ger sig. Exempel är att slappnar man av en sekund så känner hästen det direkt och byter riktning eller vänder tvärt. Testar gärna att stanna och vägra gå. Vid markträning vill hästen gärna springa på eller förbi och har ingen respekt alls, vilket jag såklart inte tolererar.
MEN i slutet av varje träning så går det jättebra, hästen har säkerhetsavstånd och går inte på vid markträning följer med bra avstånd i både skritt och trav och backning och är en annan häst än vid träningens början.
Såhär är det varje gång. Likadant vid ridningen så ska det testas i början men finner sig sedan i att göra som jag vill. Jag har ingen större vana vid att hantera yngre hästar men undrar om detta är vanligt.
Känner mig trött på att behöva träna bort detta vid varje träningstillfälle och att nästa dag så är allt bortglömt och allt ska testas på nytt. Jag varierar väldigt mycket med vad vi gör men det spelar ingen roll för allt ska testas- varje gång!
Min man kan hantera henne utan problem varje gång jag har ridit eller marktränat henne och han är lite hästrädd. Han kan leda henne, springa med henne och rida henne, inga problem.. Men tar han henne i början under hennes testningsfas så blir han livrädd och det funkar inte alls. Tycker detta är såå konstigt då det mest logiska för mig hade varit att hon testar honom även efter att jag ridit henne eftersom hon borde känna hans osäkerhet.
Jag själv är ganska oerfaren och har inte haft denna hästen länge. Men känner att jag är lite undrande till hennes beteende. Jag känner ju att hon inte litar på mig, det är det jag försöker jobba fram.
Kan tillägga att hon kommer från en flock där hon var medel i rang och hade ledarsto som tillrättavisade henne. Hos oss tog hon över ledarskapet i hagen vilket jag funderar på kan ha med saken att göra. Känns lite som en tonåring som tagit överhanden och det är allmänt oroligt i flocken sedan hon kom.
 
Min unghäst var så i början, tog säkert ett halvår innan han litade på mig men testandet fortsätter även idag, 2 år senare. Värre i vissa perioder och märkts inte i andra. Just på våren och hösten i samband med fällning brukar har bli värre, försöker se till att han får extra vilodagar (typ varannan dag) så att vi slipper onödiga bråk pga trötthet mm. Detta resulterar såklart i mer energi när vi tränar men försöker jobba mycket huvudträning (lasttränar, tränar tricks osv) för att ska få den mentala biten tillfredsställd. Kroppspass brukar bli intensivare så han inte hinner tänka på att testa (händer såklart ändå men inte i lika stor utsträckning). Jag ser verkligen till att rida i varje steg och skrittar fram och av för hand.

Vissa dagar är han helt omöjligt och då åker han in i korallen eller ut i lina för att se till att start och stopp funkar som jag säger och inte efter hans påfund. Räcker gott och väl med 10 min 1 ggr i veckan under de perioderna. Han har tendenser till att bli farlig och jag har absolut ingen lust att se vad som händer om jag inte "håller efter". Funkar bra med 3e gången gillt;
1 ber honom utföra en rörelse (tex börja trava)
2 påminnelse ( ropar TRAVA tydligare)
3 tillsägelse (ex petar till pisken i rumpan)

Med andra ord, mycket grundträning och mycket vila under värre perioder :)
 
För vilken gång i ordningen:
DET EXISTERAR INGEN DOMINANS ELLER RANGORDNING MELLAN ARTER! Punkt j*vla slut!
En elefant kan inte dominera en giraff. Den kan möjligen sätta sig på giraffen så är det slutgiraffat vad vet jag, men dominansförhållande håller sig alltid inom arten.
Du beskriver en olydig och dåligt tränad häst, receptet för att ändra på det är att träna mera och bättre, kanske ta hjälp för att snabbare nå de förändringar du vill ha.
Du kan ju börja med frågan: "Varför ska hästen göra som jag säger?" Är det för att du, som jag, vill ha ett samarbete där hästen väljer att göra som du säger. Helt enkelt för att jag har motiverat den att det lönar sig att göra som jag säger.
Eller så kan du välja att hästen ska göra som du säger annars.... och vad för konsekvens du nu väljer. Det är vetenskapligt bevisat inte det säkraste kortet för att ändra ett beteende, men fortfarande det vanligaste.
Hitta en bra tränare, mitt tips.

Jag har själv en unghäst som jag skulle ta in för träning idag precis efter att de blivit utsläppta i hagen. Han ville verkligen inte låta sig fångas och fjompade runt mig i en trav jag aldrig lär se röken av på tävlingsbanan. Bara att gå hämta en hink med havre och börja med att motivera, först hans hagkompisar att jag var supertrevlig och sist min egen. Fick in honom efter en stund, inget mer med det.
 
Jag har haft hästar som har haft respekt för mig och aldrig sprungit på mig eller knuffat undan mig för att komma dit de vill. Så jag har varit nöjd med tillvaron som den är och aldrig känt att jag har problem med hanteringen av mina hästar och då inte heller funderat över vem som leder vem.
Nu har jag en häst på 6 år som är väldigt trotsig och gärna vill bestämma. Jag har känt nu att här måste jag sätta ner foten och verkligen bestämma och leda för att detta inte ska gå tokfel. Hästen testar verkligen allt innan den ger sig. Exempel är att slappnar man av en sekund så känner hästen det direkt och byter riktning eller vänder tvärt. Testar gärna att stanna och vägra gå. Vid markträning vill hästen gärna springa på eller förbi och har ingen respekt alls, vilket jag såklart inte tolererar.
MEN i slutet av varje träning så går det jättebra, hästen har säkerhetsavstånd och går inte på vid markträning följer med bra avstånd i både skritt och trav och backning och är en annan häst än vid träningens början.
Såhär är det varje gång. Likadant vid ridningen så ska det testas i början men finner sig sedan i att göra som jag vill. Jag har ingen större vana vid att hantera yngre hästar men undrar om detta är vanligt.
Känner mig trött på att behöva träna bort detta vid varje träningstillfälle och att nästa dag så är allt bortglömt och allt ska testas på nytt. Jag varierar väldigt mycket med vad vi gör men det spelar ingen roll för allt ska testas- varje gång!
Min man kan hantera henne utan problem varje gång jag har ridit eller marktränat henne och han är lite hästrädd. Han kan leda henne, springa med henne och rida henne, inga problem.. Men tar han henne i början under hennes testningsfas så blir han livrädd och det funkar inte alls. Tycker detta är såå konstigt då det mest logiska för mig hade varit att hon testar honom även efter att jag ridit henne eftersom hon borde känna hans osäkerhet.
Jag själv är ganska oerfaren och har inte haft denna hästen länge. Men känner att jag är lite undrande till hennes beteende. Jag känner ju att hon inte litar på mig, det är det jag försöker jobba fram.
Kan tillägga att hon kommer från en flock där hon var medel i rang och hade ledarsto som tillrättavisade henne. Hos oss tog hon över ledarskapet i hagen vilket jag funderar på kan ha med saken att göra. Känns lite som en tonåring som tagit överhanden och det är allmänt oroligt i flocken sedan hon kom.
Håller med @Blandrastik att tränare verkar klokt att koppla in. Att träna innebär ju att man gör något som förbättrar saker och ting, det kan gå långsamt men ska ju ändå gå framåt, men det du beskriver är ju snarare att ni går I cirklar om du måste börja om varje pass så det vete sjutton om du egentligen tränar henne.

För mig later det som om att hasten kanske inte trivs så bra. Är hon verkligen ledare I hagen eller stökar hon bara runt med de andra? Jag är inte jättevan vid unghästar men 6 år är ju inte så ungt. Så visst är det dags att ge henne ett konkret arbete. I din sits skulle jag jobba med henne själv, göra saker som hon gjort tidigare, och se till att hon får ordentligt med motion. Du kan ju också kontakta tidigare ägaren för att få lite vägledning.

F
 
En ledarhäst är inte den som härjar med de andra utan den som de andra litar på och följer. Om de behöver säga ifrån räcker det med en snörpning på mungipan eller möjligtvis en liten bakåtvinkling på ett öra.
 
Ts : fast inget är ju konstigt hur hästen beter sig ? Både du och sambon är osäkra ?
Hästarna har ingen utstuderad plan tankemässigt . De beter sig utifrån hur människorna beter sig och signalerar . Inget annat .

Ta hjälp av någon kunnig om du känner att du inte reder ut det//förstår hur hästen "tänker" .
Jag tror inget stort problem finns egentligen utifrån din beskrivning . En bra trygg människa kan visa dig lätt var det felar . Det blir ett problem bara om människorna som hanterar hästarna gör det till ett problem .
 
För vilken gång i ordningen:
DET EXISTERAR INGEN DOMINANS ELLER RANGORDNING MELLAN ARTER! Punkt j*vla slut!
En elefant kan inte dominera en giraff. Den kan möjligen sätta sig på giraffen så är det slutgiraffat vad vet jag, men dominansförhållande håller sig alltid inom arten.
Du beskriver en olydig och dåligt tränad häst, receptet för att ändra på det är att träna mera och bättre, kanske ta hjälp för att snabbare nå de förändringar du vill ha.
Du kan ju börja med frågan: "Varför ska hästen göra som jag säger?" Är det för att du, som jag, vill ha ett samarbete där hästen väljer att göra som du säger. Helt enkelt för att jag har motiverat den att det lönar sig att göra som jag säger.
Eller så kan du välja att hästen ska göra som du säger annars.... och vad för konsekvens du nu väljer. Det är vetenskapligt bevisat inte det säkraste kortet för att ändra ett beteende, men fortfarande det vanligaste.
Hitta en bra tränare, mitt tips.

Jag har själv en unghäst som jag skulle ta in för träning idag precis efter att de blivit utsläppta i hagen. Han ville verkligen inte låta sig fångas och fjompade runt mig i en trav jag aldrig lär se röken av på tävlingsbanan. Bara att gå hämta en hink med havre och börja med att motivera, först hans hagkompisar att jag var supertrevlig och sist min egen. Fick in honom efter en stund, inget mer med det.
Klokt men minus godiset ... ;) det är ju även det en lösning som egentligen för hästen inte har något att göra med att egentligen motivera något i grunden . Däremot löser man ju "problemet" lite halvsmidigt där och då för sin egen del .
 
Jag har ett sto. När hon var i 5-6 års åldern testa hon mig duktigt. Varenda gång varenda grej skulle testas. De var som trotsåldern hos barn. Allt skulle testas. Jag var konsekvent med all hantering samma sak varenda gång vi arbeta. efter ca ½ år så släppte det.
Mitt sto är ingen ledare, men blir hon en ledare i hagen, alltså att de kommer någon häst som är mycket lägre i rang då går hon på mig också och tycker att hon kan bestämma över mig med. Det kan bli farligt.
Kanske det är något sådant hos din häst? Hon klarar inte av att vara ranghög.
Ta hjälp av någon som kan kanske vara din spegel i kroppsspråket för dig. Man kanske tycker att man känner sig stor och stark men kroppspråket visar något helt annat och det kan bli helt fel.
 
Blandrastik har skrivit bra.

Särskilt med ston gäller det också att vara konsekvent och tydlig med vad man vill (tycker jag som mest haft ston). Inget velande och duttande utan "raka rör". Det brukar bli bra.
Har själv ett ungt sto hemma som är helt ljuvlig att umgås med men som helt klart börjat komma in i någon sorts trotsålder. T.ex. ett h-e vissa dagar att få in från hagen. Men det ska nog lösa sig, i värsta fall åker grimman på...:devil:
 
Denna hästen kommer snart inte att stå kvar här utom kommer att förflyttas till en tränare, inser själv mina begränsningar. Var bara intresserad av att höra vad det kunde bero på och om fler hade erfarit samma. Hade en NHtränare här för nån vecka sedan, hon menade på att hon beter sig som en uppkäftig tonåring och att man tydligt ser det i hagbeteendet.
Hon är ingen ledare i flocken där de andra lyder hennes minsta vink, däremot vägrar hon flytta sig för någon annan häst och det är hon som bestämmer över maten, står först i kö på att få komma in i stallet osv.
 
Jag har haft en del sådana problem med min egenuppfödda unghäst. Hon trotsade och testade. Jag har fått bort en 90% av det genom att tänka på mitt eget kroppsspråk. Har insett var jag måste ha min position vid t ex longering. Står jag framför bogen krånglar hon, står jag vid skänkelläget går hon som en klocka.
Hon har buffat på mig med huvudet så jag har hållit på att bli tokig. Bestämde mig för att sluta gulla med henne och då slutade hon att buffas, hon ville ju gulla tillbaka.

Att det går bra för din man kan vara för att hästen inte känner några krav från honom.
 
För vilken gång i ordningen:
DET EXISTERAR INGEN DOMINANS ELLER RANGORDNING MELLAN ARTER! Punkt j*vla slut!
En elefant kan inte dominera en giraff. Den kan möjligen sätta sig på giraffen så är det slutgiraffat vad vet jag, men dominansförhållande håller sig alltid inom arten.
Du beskriver en olydig och dåligt tränad häst, receptet för att ändra på det är att träna mera och bättre, kanske ta hjälp för att snabbare nå de förändringar du vill ha.
Du kan ju börja med frågan: "Varför ska hästen göra som jag säger?" Är det för att du, som jag, vill ha ett samarbete där hästen väljer att göra som du säger. Helt enkelt för att jag har motiverat den att det lönar sig att göra som jag säger.
Eller så kan du välja att hästen ska göra som du säger annars.... och vad för konsekvens du nu väljer. Det är vetenskapligt bevisat inte det säkraste kortet för att ändra ett beteende, men fortfarande det vanligaste.
Hitta en bra tränare, mitt tips.

Jag har själv en unghäst som jag skulle ta in för träning idag precis efter att de blivit utsläppta i hagen. Han ville verkligen inte låta sig fångas och fjompade runt mig i en trav jag aldrig lär se röken av på tävlingsbanan. Bara att gå hämta en hink med havre och börja med att motivera, först hans hagkompisar att jag var supertrevlig och sist min egen. Fick in honom efter en stund, inget mer med det.

Bästa jag läst på länge!! Så sant och vilket humor, "slutgiraffat", jag dör :laugh:

Jag förstår inte att det är så vanligt med de här förlegade klyschorna fortfarande (trotsig, testa, rang, tonåring), hela trådstarten är en misshandel av "kommunikativa" termer.

Till TS: Läs en bok om etologi, skaffa en tränare och lär dig hantera din häst på ett konstruktivt och vettigt sätt. Lättare sagt än gjort, ja, det krävs oftast massor av kunskap för att göra en samarbetsvillig och duktig ridhäst av en unghäst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 501
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp