Att ta en paus

matildadahlgren

Trådstartare
Det är så att jag till hösten förmodligen kommer flytta till en annan stad för att plugga och kommer därmed inte kunna ha kvar min häst, som jag har på foder tillsammans med min syster. Vi har precis skrivit på ett nytt kontrakt för ytterligare ett år med vår häst. Jag älskar den hästen mest av allt och jag ser även mig själv boendes på en gård med hästar osv i framtiden. Men just nu är jag så extremt omotiverad. Det känns på något sätt som att det här året bara blir slöseri med pengar på något vis eftersom jag vet att jag ändå kommer få vara utan hästar och ridning i fyra år sen. Jag vill absolut inte behöva göra mig av med min häst, men just nu är det inte kul. Hade jag inte haft egen häst nu så hade jag förmodligen tagit min paus från hästar nu direkt, men det som tar emot nu är att inte få ha kvar min älskade häst. Är så rädd att jag kommer ångra mitt beslut, samtidigt som det vore en sådan lättnad just nu. Jag har precis flyttat hemifrån och jobbar jämt känns det som. Att åka till stallet känns just nu bara som en syssla, något som måste göras. I alla fall i veckorna, på helgerna brukar det kännas lite bättre.

Men hur resonerar man? Hur tar man ett sånt tufft beslut? Tankar? Någon som tagit en längre paus/slutat med hästar?

Tacksam för svar!
 
Jag känner igen mig men jag hade ingen egen häst utan jag gick på ett ridgymnasium och tröttnade så brutalt på hästar och allt runtomkring. Så när jag tog studenten så slutade jag rida helt o hållet. Visst, jag träffade kompisar som hade hästar men det var kanske 1-2 ggr/år. Och det var såååååå skönt. Första året längtade jag inte tillbaka för 5 öre.

Men i våras, tre år efter min student så började det klia i hästnerven och jag bokade en provridning på en jättebra ridskola. Dem har nästan bara vuxna ryttare och dem flesta hästarna tävlar på LA nivå. Så där skulle jag inte behöva betala en massa pengar för att harva runt på en ridbana på en häst som hatade sitt liv.

Nu har jag ridit där i två-tre månader och det är så himla roligt! Jag utvecklas i raketfart och jag har nog aldrig ridit så här bra för att nu VILL jag faktiskt rida bra.
Jag läser hästbloggar så det stänker om ett och jag ska även börja jobba i ett stall till vintern på heltid :D

Så det är fullt möjligt att ta paus och sen börja igen och känna glädje och ett driv i det som jag gör!
 
Det är så att jag till hösten förmodligen kommer flytta till en annan stad för att plugga och kommer därmed inte kunna ha kvar min häst, som jag har på foder tillsammans med min syster. Vi har precis skrivit på ett nytt kontrakt för ytterligare ett år med vår häst. Jag älskar den hästen mest av allt och jag ser även mig själv boendes på en gård med hästar osv i framtiden. Men just nu är jag så extremt omotiverad. Det känns på något sätt som att det här året bara blir slöseri med pengar på något vis eftersom jag vet att jag ändå kommer få vara utan hästar och ridning i fyra år sen. Jag vill absolut inte behöva göra mig av med min häst, men just nu är det inte kul. Hade jag inte haft egen häst nu så hade jag förmodligen tagit min paus från hästar nu direkt, men det som tar emot nu är att inte få ha kvar min älskade häst. Är så rädd att jag kommer ångra mitt beslut, samtidigt som det vore en sådan lättnad just nu. Jag har precis flyttat hemifrån och jobbar jämt känns det som. Att åka till stallet känns just nu bara som en syssla, något som måste göras. I alla fall i veckorna, på helgerna brukar det kännas lite bättre.

Men hur resonerar man? Hur tar man ett sånt tufft beslut? Tankar? Någon som tagit en längre paus/slutat med hästar?

Tacksam för svar!

Jag har tagit ett antal påtvingade pauser, pga graviditeter, utlandsstudier, etc. De första veckorna brukar jag tycka det är skönt, man har massor av tid och slipper stressa till stallet. Efter nån månad börjar det bli väldigt drygt, och efter ett par månader har jag grav hästabstinens. Jag har med årens lopp insett att jag tycker om hästar lite för mycket för att vara utan dem. Däremot har jag aldrig haft egen häst, 4-5 dagar i veckan i stallet räcker för min del, ansvar sju dagar i veckan skulle bli alldeles för mycket.
 
Jag ledsnade efter studenten, på en vecka kunde det vara kul att åka till stallet 1-2 dagar men oftast var det mest jobbigt. Det som jag tyckte var jobbigast då var att inte ha tid till någonting mer än att vara i stallet och att vara på jobbet, så det var mest skönt när försäljningen var klar och jag visste att hästen skulle få det bra även framöver.
Det är ungefär 5 år sen vi sålde och sedan så har jag i perioder varit medryttare men det har inte varit samma sak för mig, jag fastnade lite för mycket för en av hästarna jag var medryttare på och det blev lite för jobbigt när han skulle säljas(jag fick erbjudande att köpa men med 3 år kvar på min utbildning så var det inte riktigt läge..). Och just nu har jag inte suttit på en häst på drygt 3 år och saknar det faktiskt inte, det jag kan sakna är att få krama lite på mitt halvblod som såldes 2011 men i övrigt så är jag rätt nöjd med att lägga min tid på andra saker :)

Däremot så ser jag det inte som omöjligt att jag i framtiden när plånbok tillåter det köper häst igen, men då kan det lika gärna bli en islandshäst eller kanske en quarter som jag kan testa rida lite western på :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 033
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Sassy
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 359
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp