Att sura bakom ryggen.

black_darling

Trådstartare
Min kansiga unghäst får mej att tänka massor! Hon är en personlighet utan dess like, surar ganska ofta och mycket under brunst men är samtidigt possitiv till arbete.

Har haft henne i min ägo sedan hon va 8 månader, är nu 2½. Har tränat mycket NH/markarbete med henne och det känns som att jag vet vart jag har henne.
Hon kommer fram till mej i hagen, oftast i trav, tvärnitar och hälsar vänligt på mig.

Nu till min fråga. När hon följer mej till grinden (lös givetvis, ingen grimma) så går hon och småsurar bakom mej. Tror hon försöker driva mej frammåt eller nåt. Brukar stanna å backa henne men hon fortsätter när vi går frammåt igen. Men samtidigt följer hon ju med helt frivilligt! Höga hästar driver ju hästar av låg rang. Kan det vara det hon försöker? Och det blir ju i så fall fel eftesom jag fortsätter frammåt, alltså driver hon mej, eller? :confused:
 
Sv: Att sura bakom ryggen.

Följer hon dig även om du byter riktning då? Om du slingrar omkring en del? Jag tänker mig att en häst som driver har ett mål, typ att du ska gå bort från nått. Jag kan inte tänka mig att hon skulle driva dig under en längre stund, så brukar de ju inte göra mot varann?

Är det andra hästar i närheten när hon gör så? Jag kan se på vår lilla flock att om jag har en ranglåg häst hos mig eller som följer mig och en ranghögre närmar sig så brukar örona åka bak. Vår NH-tränare säger att det är osäkerhet/underlägsenhet. Kanske är ditt sto rädd att du eller någon annan ska säga till henne att hon inte får vara hos dig?

Om du stannar, bara står still med ryggen emot henne, vad händer då? Kanske "surar" hon för att du går ifrån henne och hon helst skulle vilja att du stannar så hon får prata med dig? Kanske tolkar hon ditt gående som ett tecken på att hon snart inte får vara med dig längre?

Bara lite tankar som nyligt har väckts hos oss och som gett oss ett helt annat klimat i hagen :love:
 
Sv: Att sura bakom ryggen.

Nä, om jag står stilla så står hon bara där... om jag går i cirklar så följer hon efter... hon är verkligen en klurig häst :)
Det är ju sant som du skrev att om dom driver har dom ett mål.
Hon har alltid varit lägs i rang eftersom hon varit yngst, men sen det kom in två ston till (en 6 månader och ett 9 års+dräktig) har hon fått mera makt. Hon bossar över dom två nya men försöker även ed ledarstoet i bland. Här om dan så kikade min mot ledarstoet å skrek :confused: Hon är ju bara 2½, ska hon hålla på såhär? Kan det vara hormonerna kanske? Hon brunstar konstant, mer eller mindre.
 
Sv: Att sura bakom ryggen.

Då gissar jag att hon "surar" betyder att hon är orolig eftersom hon vill att du ska stå still. Dessutom oroar sig sig nog för att de andra ska komma fram.
Hormoner är ju jobbigt, antar att det kan gå i vågor... Vid något tillfälle i somras gick vårt sto och luktade på sina egna bajsar och småskrek som typ en hingst :confused: :crazy:
Något som jag har märkt ökar lugnet i hagen när jag är där, är att jag tar bort de andra hästarna som kommer fram till den jag pratar med. Samma om de surar mot varandra och vill flytta på varann. Då flyttar jag lugnt och mjukt på den som vill flytta andra.
Då blir hästen som är med mig lugnare och de andra fattar också att det är jag som bestämmer. För så gör ju en ledare, förhindrar bråk tex.
Vår NH-tränare sa att det kan finnas två orsaker till att hästen jag pratar med surar mot en annalkande häst:
1. "Min" häst vill försvara sig mot den som kommer
2. "min" häst vill försvara mig mot den som kommer

Om jag då visar att "om du är med mig skyddar jag dig" och "jag behöver inte skyddas av dig" så blir både "min" häst och den som vill komma fram mycket lugnare.

Om jag var du skulle jag vara nöjd med min häst, och inte backa henne när hon följer dig, hon visar ju sin respekt :idea:
 
Sv: Att sura bakom ryggen.

Tack för svaret! Men det är aldrig några hästar som följer efter, utan det är ganska tydligt att det är mej hon "surar" mot. Men i dag gickt det mkt bättre. Hon kom i galopp mot mej, nitade och hälsade vänligt. sen gick vi och hon surade inte alls så som hon gjort tidigare.
Hon är en dam som är duktig på att visa när det är nåt som är fel. Har börjat koppla ihop suret med hur hon växer. Växtvärk?
I övrigt va hon mkt trevlig att rida i dag oxå, lika trevlig som i hagen :)
 

Liknande trådar

Hästhantering En svamlig tråd, men jag måste ventilera lite då jag börjar ge upp hoppet och se sklat som sista utvägen. Jag googlade lite på ev...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 233
Senast: sirpa40
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 750
Senast: Qosack
·
B
Hästhantering Nu när det har gått så himla bra med min 5åriga foderhäst så har det stannat..vi kommer ingenstans, känns som vi bara går bakåt ? kan...
Svar
5
· Visningar
1 521
Senast: Bella_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp