Att starta en seminstation?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare maria_b
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 3 719

maria_b

Trådstartare
Visste inte var jag skulle lägga tråden men tyckte den passade bra här eftersom alla avelsmänniskor håller till här...

Jag tänkte höra med er vad ni tycker man bör ha för erfarenheter/meriter för att starta en seminstation. Jag tänkte då stuteri/seminstation i lite större skala(inte direkt Flyinge men som många andra kända stuterier) för främst halvblod, där man alltså har detta som heltidsyrke och kanske har någon/några hingstar stationerade. Frågan är givetvis svår men jag vill gärna ändå att ni hjälper mig att brainstorma kring detta..

* Är det nästan ett måste att ha gått hippologen?
* Hur mkt bör man ha praktiserat på seminstation tidigare?
* Hur stor kunskap krävs kring stamtavlor, hingstars meriter mm í allmänhet?
*Hur god kompetens bör man ha i hästens exteriör mm?
*Hur går det till rent ekonomiskt att starta en seminstation? Utgifter/inkomster mm?? Vad krävs för kunskaper inom ekonomi o företagande?
*Bör man vara en etablerad station innan det är möjligt att låna in hingstar stående på hemmaplan??
*Hur fördelas arbetet på stationen? Det krävs ju tillgång till en veterinär som fixar inseminering/UL, men behövs även en ekonomiansvarig, stallskötare, o någon som sköter kontakter för leverans av spema mm, eller gör man det mesta själv då det kostar för mkt att ha folk??
*Hur lång tid kan det tänkas ta från att man startar lite smått till att man etableras och får inkomst på verksamheten om allt flyter på??

Snälla, hjälp mig klura över allt ni kommer på, jag vet inte var jag ska börja;)

Sv: Att starta en seminstation?

Vi har i år startat seminstation och kan väl dela med mig av det vi lärt oss hittils.

Ska först tillägga att vi enbart seminerar ston som är inackorderade hos oss och at vi inte har tapp-hingst.

Problem nr 1:
Att bli antagen på Flyinges seminassistentkurs.
(jag kom in direkt men vet att det finns dom som ansökt i flera år och fått avslag)

Problem nr 2:
Att få tag på en BRA veterinär som är behörig för seminverksamhet.
(även där har vi haft tur)

Vet intet hur det är på halvblodssidan eftersom vi håller på med enbart travston.
Jag som seminerar behöver inte vara speciellt kunnig på stammar.
Det är ju stoägarna som bestämmer vilka hingstar som ska användas.

När det gäller utbildning så är det bra att ha ordentligt på fötterna.
Det är ju som sagt andras hästar man håller på med.
Vi har enbart erfarenhet då vi har i alla tider haft hingst på naturlig betäckning.
Gården har hållit på med avel i fem generationer.

Kostnad för vår del var att fixa labbutrustning. Microskåp m.m.
Det mesta hitar man på Swevet till exempel.
Seminspilta är ett krav. Sådan hade vi sedan tidigare men vi fick flytta den för att få tillgång till vatten och avlopp.

När det gäller inkomst så har vi inte räknat på det eftersom vi precis har startat upp verksamheten.
Kan väl säga att det är mycket jobb men så oerhört inspirerande. :D

Arbetsfördelningen hos oss är så här:
Veterinär kommer måndag, onsdag, fredag och ev någon dag extra om det är nåt krångel.

Det är också dom dagarna som man ringer hingsthållarna för att beställa sperma.
Lådorna kommer då tisdagar, torsdagar och lördagar.
Jag seminerar direkt på morgonen.
Förutom jag själv så är det min gubbe och min svärfar som arbetar med verksamheten. Sedan har vi en jätteduktig stalltjej som kommer om det behövs.
Hela pappersexercisen, kundkontakt, fakturering är det jag själv som fixar.

Jag tror, att det allra viktigaste med en seminstation är nogrannhet, hundra koll på fölstona, BRA VETERINÄR.

För det spelar ju ingen roll hur insatt man är i hingststammar femtio led bakåt, eller att man har fullständig kunskap om premieringar och exteriör om det andra inte fungerar.
Har man 20 seminston och enbart 7 blir dräktiga så är det inte bra.
För kunden som kommer med stoet har enbart en sak i huvudet.
Märra ska bli dräktig till så låg kostnad som möjligt.
Men kunden vill också att stoet och fölet sköts om efter bästa sätt.

Om en station tar 50 kronor per dygn och kunden sedan får hämta en tom märr som ser ut som ett spjälstaket så kommer kunden att åka någon annans stans därefter.
Kunden betalar gärna 80-90 kronor per dygn för att få BRA service.

Vidare får du ju tänka på smittorisker när det kommer och går hästar i ett kör.
Gärna mindre separata stallar.
Även hagar i anslutning till seminverksamheten.
Att hämta en vrång märr 8 kilometer ut i geografin i spöregn kan gå ett par tre gånger..sen är det inte så kul längre.

Detta var lite om vår erfarenhet.
Hoppas dom med tapp-hingstar bidrar lite här.
Det kommer ju till fantom, vagina och massor med mera i utrustning.

Fast jag tror att det är bäst att börja i liten skala och se hur det fungerar.

AM

Senast ändrad:

Glömde skriva att jag åkte runt och tittade hur andra stationer hade för rutiner och hur deras utrustning såg ut.
Man får många tips av dom som hållit på i flera år.

Att man kan göra si eller så för att det fungerar bättre än...osv

AM

Senast ändrad:

Tack för ett utförligt svar!!

Den där seminassistentkursen, vad är det för något o var hittar jag info om den? Den måste man alltså ha för att bli "behörig" inom yrken? Är det alltså du själv som inseminerar stona? Jag som alltid trott att det var veterinären:eek:
Vad för erfarenhet bör man ha utanför "hästvärlden", dvs bör man ha gått "starta-eget kurs" eller läst ekonomi, tex... Hur mkt upplever du själv att du bör kunna för att klara av att driva seminstationen bortsett från själva hästeriet, dvs pappersarbete, marknadsföring mm.

Jo jag tror också att det är bra att börja i mindre skala, men frågan är HUR liten för att man måste väl ändå ha tillräckligt mkt för att kunna få en inkomst man kan leva på, annars så går man väl i konkurs? Eller måste man räkna med att ha en partner som försörjer oss båda de första åren eller hur funkar det med bidrag mm? Du har ju iof. fördelen att eran station levt i generationer men ska man starta eget så lär det ju till en början kosta att köpa gård som håller kraven. Men till en början är det nog smartast att inte ha någon hingst stationerad (om man av nån händelse inte skulle få fram en egen godkänd förstås:D) för jag antar också att godkända halvblodshingststar inte lämnas ut hej vilt till stationer som inte skapat sig ett namn än.

Vill du berätta mer om utrustningen o ungefär vad sån kan kosta o om du fått nått bidrag? PM:a om du inte vill ta det här. Jag förstår att noggrannhet o kvalitet är det viktigaste, det vinner i mängden.

M;en hur populärt är det egentligen att åka runt till de stora seminstationerna o säga "Hej, jag tänkte starta en seminstation så jag undrar om jag kan få vara med här ett tag o inspireras av eran verksaamhet:angel:" haha. Självklart inte ordagrannt så menat, men ses man inte som konkurrenter o då borde de väl inte dela med sig av sitt? Eller är det större efterfrågan än tillgång på seminstationer så de istället står med öppen famn när man kommer för att de har överbelastat?

Sen så undrar jag vad man gör höst/vinterhalvåret då det inte är säsong? Ska vårens inkomster täcka för hela året eller måste man extraknäcka? Jag hade väl om jag nu iframtiden får dennna dröm i uppfyllelse tänkt att även ha lite ston i avel o sälja avkommor. Sedan antar jag att man ska visa sig på unghästvisningar, bruksprov mm men detta kan väl snarare räknas till utgifter än inkomster?

Mvh Maria

Tycker att Nafayette gett dig många bra svar.
Själv gick jag semin kursen samtidigt som henne...hej förresten.

Jag tillhör väl dom som först sökte semin tillstånd för att få seminera mina egna ston hemma för att kunna spara in nån krona på att slippa åka iväg med alla egna. Spara både i tid och pengar.

Jag gick semin kursen på Flyinge förra året (hade sökt en gång tidigare) Vilket min veterinär ( en bra och pålitlig sådan är ett måste för en sådan här verksamhet - hon är guld värd) tyckte var ett krav att jag skulle gå för annars tar semin stona lite för mkt tid för hennes övriga verksamhet.

Hon finns här mån , ons, fre + som sagt lite mer vid "krångel". Det är samma dag som JAG beställer semin, för att sedan seminera tidig morgon efter.

I år är vi för första gången mottagar station ASVH. (TAI)

Jag är ensam företagare som sköter ALLT (med viss hjälp av sambo + praktikanter emellanåt )
Det är mkt pappers arbete, många telefon samtal. Hämtning av semin lådor,seminering, ännu mera pappers arbete. Koll i mikroskåp mm mm.
Man lägger ner mkt tid...

Men det är otroligt kul när man har fått ett sto dräktigt!!!

Jag lever inte enbart av denna verksamhet men det är ett otroligt bra komplement till övrig sådan.

Sen får vi ju inte glömma att det är lite sässongs betonat...ha ha

//Tina

]Får man fråga vad du lever på mer? Något som har med hästar o göra eller ett helt annat typ av arbete? Hur försörjer du dig vinterhalvåret?¨På¨intäkterna ifrån våren eller genom annat arbete?? Låter det som en bra idé att bedriva egen uppfödning o försäljning av unghästar samtidigt eller tar man på sig alldelses för mkt då? Jag menar ifrån en början, skulle man sedan bli en "stor" seminstation så lär det väl vara lättare då det är en förutsättning att ha någon anställd.

Om man ska tänka sig att köpa en hästgård med förutsättningar för att kunna bli en större seminstation, vilka förutsättningar krävs då?? Hur mkt mark kan tänkas behövas o ska man ta eget hö för att det ska gå ihop rent ekonomiskt? Jag gissar att bra ytor för hagar är bland det viktigaste och man vill ju inte ha en seminstation som ser ut som en lervälling. Hur många boxar kan tänkas behövas tro? Fördelen är ju att man kan ha mkt uteboxar samt att ens egna avelsston kan gå på lösdrift, eller?

Vi har ju redan egen gård (eller rättare sagt så är det mina föräldrar som äger den) men den är mer ridanpassad med rasthagar, 13boxplatser endast 13ha mark varav 2ha ligger nån kilometer bort i ett villaområde o därmed inte går att nyttja som hagar. Har ridhus o paddock o det är ju knappast prioritet ett på en seminstation. (Samtidigt så är det ju bra när jag rider mina egna hästar).. Väldigt dåligt med bra bete o så. Gården ligger perfekt till o lättillgängligt men problemet är som sagt att det inte finns tillräckligt med ytor för att ha avelsston med föl samt att hagarna inte är optimala för unghästar (platta utan träd o blir leriga vinterhalvåret). Dessutom så är gården ganska dyr med tanke på ridhuset mm så det känns som att intäckterna på verksamheten inte skulle betala utgifterna om man börjar i liten skala vilket är ett krav

Där jag hade ett sto iår, hade de bara små rasthagar. Hon stannade i ca en vecka. Om man vill ha kvar till 16d-kollen, kanske man vill kunna erbjuda gräshagar? Risken finns ju att de kan blir kvar ett tag. Men för ston som kommer och åker hem räcker ju rasthagar:)

Ofta är det ju just så det fungerar: Att det runt stallet finns ett antal små rasthagar, och där går de ston som för tillfället är under kontroll/semin. De som ska gå kvar i väntan på dräktighetsundersökning, är ofta på bete en bit längre bort.

Problemet är bara att det här inte finns något sånt bete som jag ser som lämpligt fölbete. Visst, vi har ett par hektar platt gräshage utan träd, men det är väl det enda. Sen så har vi en 70väg utanför oss så även om man skulle lyckas arrendera nån beteshag längre bort så måste man ändå transportera hästarna för att komma dit.

Om vi börjar med den ekonomiska biten:

Avgift för att gå seminkursen ligger på 13-14 tusen exkl moms.
Microskåp från 10 tusen och uppåt.
Förbrukningsmaterial med rektalhandskar, seminkatetrar m.m. hmm..säg 2000 till att börja med.
(liten verksamhet)

Seminspilta från 5000 och uppåt.
Sedan måste du bygga ett rum som du kan ha som "labb" i anslutning till seminspiltan.
Du kan alltså inte ha microskåpet 500 meter bort från spiltan. Nä.

För dom som har tapphingstar tillkommer då fantomen, vaginan värmeskåp och mer. Vet ej vad sånt kostar..
Lilla Heda?? Du vet?? Hej förresten. :)

Vidare så är gården inriktad på avelsston. Inackorderingar och lösdriftsungar.
Och så har vi sedvanligt lantbruk där vi odlar havre, korn vete.
Gårdens inackorderade hästar äter hemmaproducerad havre, hösilage och hö. Hemifrån kommer även halmen.
Att handla in sånt skulle göra att inackorderingspriset blir skyhögt.
Räkna inte med att seminperioden ska bära verksamheten resten av året. Du måste komplettera med annan inkomst.

Jag tror inte du behöver fundera på vad andra skulle tycka om du vill se hur en seminstation fungerar.
Själv kände jag mig i alla fall välkommen till dom stationerna jag var på.
En åkte jag till före kursen för att få en vägledning om vad jag gett mig in i. Där fick jag se hur det gick till från tappning till skick.
Och den rundturen var välbehövlig.

Efter kursen så åkte jag till ett par andra ställen för att se semineringsdelen och mottagning.

Angående hagar så tycker jag nog att bete också är ett krav.
Vi har gjort så att vi har helt enkelt lagt om marken närmast gården och gjort ett par beteshagar.
Där går seminstona fram till dag 42. Sedan slussas dom ut på övriga beten.
Vi tar in flickorna kvällen innan veterinär kommer och kvällen innan seminering sker.
Vi har 100 meter från beteshagen och stallarna.
Så några små grushagar går dom inte i.
(men vi har byggt upp hela vår verksamhet till enbart dom som står hemma och då kan vi ha mer plats för flickorna)

Tar man in hästar utifrån sommartid så bör dom ha betestillgång.

AM

Hos mig är det så att jag har många små rast hagar runt stallen. för när man håller på med stona under brunsten vill man ha dom NÄRA för att spara tid och verkligen kunna ha full koll på dom.

Har lite gräs hagar hemma runt stallen också för ston m föl som stannar lite längre.
Ston utan föl som stannar tom 17 dygn går iväg längre hemifrån på bete.
Sen finns det ju säkert dom stationer som inte allas erbjuder bete.
som stoägare frågar man ju och åker till den station som passar en själv bäst.
vi har fått några ston som ägare ej vill ha i hage med andra ston och just för att jag har mindre rast padockar har jag kunnat erbjuda den tjänsten också.

Vad man lever på övriga året...
Här hos mig har jag ju mina egna avels ston som producerar föl som säljs. Köper också in och utbildar lite hästar..
Här finns inackoreringar (som upptar dom platser jag har till främmande ston sommartid)
Jag har en lektions verksamhet och sommartid även tränings läger .
Är en aktör i ett ridleds projekt (jag hyr ut hästar och hos mig kan man bo, äta och stalla upp sin häst när man är ute på tur...)

Alla dessa bitar passar mig och min verksamhet mkt väl och gör att stall/ridhus/ridbanor och boende för gäster utnyttjas optimalt....

Har man semester - svar NEJ

//TINA

Glömde...

Det kostar ju en hel del att gå semin utbildning och all utrustning är dyr i början.

själva är vi bara mottagar station...ännu så länge

Har dock hand om hingst på naturlig betäckning också...

//Tina

Okej, så som du spenderar övrig tid med egna uppfödningar, tillridningar mm är något som skulle passa mig också!! Det är ju svårt att söka andra vanliga jobb o i intervjuen säga att "en liten detalj är att jag bara kan jobba vinterhalvåret för jag har seminstation på våren o sommarn":angel: haha...

Vet du ungefär hur lång tid den där utbildningen är? två veckor? två år? Jag hittar ingenstans info om den för när jag går in på flyinges hemsida så kan inte sidan visas när jag vill se på deras utbildningar..

Visst blir det dyra inköp, men det kostar ju alltid o starta eget. Frågan är bara hur lätt det är att få lån o bidrag med tanke på att själva gården i sig blir en jäkla stor utgift, det lär ju ta ett tag innan intäckterna kommer.:crazy:

Fördelen med vår befintliga gård är att den är lättillgänglig, perfekt om jag vill ha hästar till försäljning vinterhalvåret eftersom vi har ridhus o pqaddock, flygplatsen ligger 5min härifrån (sen så vet jag inte vilka länder som planen går ifrån då den inte är så stor), de tär nära till centrum, ca 15min till tågstation.

Nackdelen är att vi inte har några bra beteshagar o det finns ingen mark att köpa, det ligger en 70väg brevid så jag tror inte man vågar gå med fölen lösa, det finns alldeles för lite mark för att kunna expandera och vi har inte så vi kan ta eget hö (jo men bara typ 5ton vilket är i princip ingenting), vi har ingen egen havre eller halm. Så allt detta blir dyrt! Finns ingenstans vi skulle kunna sätta upp en lösdrift heller vilket nästan känns spom en förutsättning om man ska ha egen uppfödning också. Dessutom så är gården lite väl dyr att börja med.

Tror det är bättre att köpa riktigt bra mark nån stans där det finns hus o loge, o sedan bygga upp verksamheten i takt med att man expanderar. En klar fördel är ju att partnen ska ha tillräcklig inkomst för at tkunna försörja tills man kommer igång, tror det är dags att börja spela på triss:eek:

Liknande trådar

V
Avel Jag erkänner, det är ett hårt jobb att försöka skaffa sig god kunskap inom avel! Så mycket att lära!! Ni som varit verksamma inom...
Svar
1
· Visningar
724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka