Att ställa ut

Ytterligarer lite frågor/tips!

Hej igen! Chansar på att någon ser det här så jag slipper starta en ny tråd, det handlar ju fortfarande om utställningen vi ska på!

Skulle bli glad av lite enkla tips! Först & främst ska jag välja färg på bur tyget till katterna. De ska sitta alla i samma bur. Det är en svartsmoke med gula ögon och en maskad, i dagsläget är hon rätt ljus över kroppen & riktigt mörk i ansikte, ben & svans. Den svarta är en hane. Sen tar vi troligtvis med en av de vita katterna, vet inte om det blir en hona eller en hane än. Men tips på färg? Funderar på klarblått som matchar den maskade honans ögon eller starkt röd som den svarta passar så bra i.

Så till schampoonering! Något tips på bra schampoo och tid inför utställningen? De är devon rexar med ganska mycket päls. De vita blir badade dagen innan för att vara vita annars ser de gula ut. Men de andra två?

Inga riktiga frågor, bara lite nervöst jagande efter tips! ;)

:bow::bow::bump:

Sv: Att ställa ut

Färg på burskynke är högst personligt. Är det katter av olika färg skulle jag gå på något rätt så neutralt. Jag använder numera bara "naturvita" burskynken. Funkar bra både till vitt och andra färger.

Vilket schampo som funkar bra är individuellt. Jag tycker att PCLs serie är bra. Använder PCLs vitschampo till min vita hona och så "lokalbehandlar" jag missfärgningar på tassar och i ansiktet med uppblött maizenastärkelse. Prova dig fram med badningen. Vissa rexar får katastrofala pälsar dagen efter en schamponering!

Mina devons pälsar brukar komma bäst till sin rätt om jag badar dem 3-4 dagar före utställningen. Maizenabehandlingen kan man dock göra varje dag ända fram till utställningsdagen.

Tack så mycket!:bow::)
I de nervösa tiderna så är det skönt med extra tips!
Funderade lite på typ av tyg, ska ju vara bekvämt för de små som ska sitta där hela dagen.

Sen det där med vita katter; hur fungerar den där stärkelsen när du tvättar ansiktet? Kastraten är så extremt smutsig runt munnen, kinderna & ögonen och jag vill ju inte att han ska få något som svider i ögonen, men smutsen sitter ju som berg! Vart kan man köpa det?

Tack än en gång!:bump::bow:

Du köper bara vanlig Maizena-stärkelse i mataffären och så blandar du ut den med ljummet vatten. Sörjan gnider du in på gula missfärgningar och när den torkat borstar du bara bort den. Detta svider inte i ögonen. En del använder baby-puder istället men jag tycker Maizena är bättre.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 170
Senast: WildHorse
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 303
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama