Att ställa ut

Ajabaja

Trådstartare
Hej!
Jag har en fin raskatt som jag tänkte använda i avel och har hört att han behöver vara avelsgodkänd för det. Det kanske är olika regler för olika raser, men är det någon som kan förklara vad som ska göras för att få honom avelsgodkänd?

Sen tänkte jag att vi skulle ställa ut honom en gång och därför undrar jag lite hur det går till från och med att man kommit dit och anmält sig? Antar att man får ett nr och en bur tilldelad där man ska sätta katten. Har läst mig till de småsakerna att man behöver ha med mat, kattlåda + sand, något för katten att ligga på och en typ av gardin för att skärma av för katten. Katten ska även vara badad, klippta klor och rena öron. Sen då? Om man har två katter med sig; får de sitta i samma bur om man vill? Får man ta ut katten ur buren under dagen? Vem bär katten till domarbordet? Vem visar katten där? Hur håller de katten/tittar på katten? Något annat tips?

Vill gärna vara lite förberedd då han kan bli lite mammig och jag tänkte att han kanske behövde sällskap av hans kattmamma (som jag oxå tänkte ställa ut) eller av mig, och så har jag sett bilder på hur de blir lyfta ibland & tänkte att det kan vara bra att träna tonåringen på.

Tacksam om någon har ork att förklara för mig! Är vår första hankatt som vi haft i avel och han är så otroligt fin och rastypisk så jag vill inte göra något fel!

:bow::bow::bow:

Sv: Att ställa ut

Det är bara om han har reservstamtavla han måste bli avelsgodkänd, men det antar jag att din uppfödare sagt eftersom du frågar om just det. Det som krävs är en bedömning "Ex" i öppen klass (dvs äldre än 10 mån). Det är verkligen inget avancerat att få.

Jag ska posta ett par artiklar om första utställningsdagen så fort jag kommer till den andra datorn (om ingen annan hinner före, de används flitigt).

Vad är det för ras?

Ja, just det. Det är en jättebra idé att redan som liten träna på att bli lyft i konstiga positioner och av främmande människor. Hela utställningsgrejen är ju ganska onaturlig för katter, och ju mer av det de är vana vid desto bättre. Är det en "pälsras" så börja öva på att bada och föna direkt (både för att han ska tycka det är ok och för att du ska veta hur hans päls blir bäst).

Hej!
Vad menas med reservstamtavla?
Vi har fött upp honom själva, tredje ledet. Det var en som ringde som hade en hona som hon ville para med honom som sa att han var tvungen att vara godkänd, något om att det stod RX och inte LO framför stamtavlan tror jag. Han är en devon rex på 11 månader. Han har väldigt fin stam, men vi har aldrig ställt ut hans mamma eller mormor och sen finns det en "okänd" hane i stamtavlan på pappans sida, 4-5 led bort. Pappan är däremot utställd.

Tack så mycket för svaret!

Kolla i stamtavlan på registreringsnumret. Står det RX i det så måste ha ställas en gång och få EX-bedömning. Står det LO är det bara att köra på.
Ska han gå i SVERAK-avel måste han vara ID-märkt (tatuerad eller chippad kvittar), du måste ha intyg på att kulorna är nere och han inte har navelbråck.

Hej!
Okej! Varför står det RX då? Nyfiken!:D

Angående testiklarna, får man det intyget hos en veterinär, eller kan det får i samband med utställning?

Tack för svaren!:bow:

Du behöver gå till veterinären för att få ett intyg om godkänd testikelstatus. Tror inte att utställningsveterinärerna har tid att utfärda sådana intyg på utställningarna.

Hej!
Tack för alla svaren!
Såg precis att hans mamma är LO, trist att min kära mor har valt en sån hane till tre av våra kullar! Kan man bli av med RX i nästa led? Den tomma luckan kommer inte synas på stamtavlan på hans avkommor, kommer de ändå bli RX eller kan man få dem till LO? Lär ju bli en prisskillnad annars för de som vill para...

Då ska vi beställa tid hos veterinären! Sitter & anmäler till en utställning en bit bort, lite rädd att han ska börja markera så han ändå måste kastreras innan mars när den närmare utställningen var... Vi får hålla tummarna!

Tack så mycket!:bow::bump:

Kom på en sak till!

Tänkte att om jag ändå ska åka kan jag lika gärna ta med mammas två katter, måste jag stå som ägare på dem eller kan jag ta med dem & ställa ut dem bara jag har ägarbevis och sånt?

:bow::bow:

Om luckan inte längre syns i stammen blir det LO på ungarna, och nej, det är ingen prisskillnad på RX och LO-katter. Det kan tom vara befogat med ett högre pris på vissa RX-katter då det kan innebära väldigt användbara linjer i form av speciella importer eller noviser.

Han måste ju inte vara godkänd innan parningen, så blir han besvärlig och ni vågar chansa kan man para först, ställa sedan och kastrera såfort han fått sitt AG. En någorlunda rastypisk katt blir godkänd utan minsta tvekan.

Man får ta med vilka katter man vill till utställning, sålänge den som anmält äger dem och givetvis är med i en kattklubb. Jag har haft med kompisars katter till tex Norge när de inte lyckats få ledigt från jobbet.

RX-stamtavla får man som sagt om det finns ett "främmande/okänt" inslag i stamtavlan. När det gäller devon rex handlar det oftast om inparningar av andra raser. När det "rasfrämmande" (låter lite Hitler jag vet) inslaget inte längre syns på stamtavlan fås en LO-stamtavla. Kan ta min uppfödning med denna stamtavla som exempel. Hon fick RX-stamtavla pga. devon/europé-korsningen Hildur som ligger 4 generationer bak.

Om denna hona hade parats med en hane med LO-stamtavla (eller med ett främmande inslag som närmast 4 generationer bak) hade avkommorna fått LO-stamtavla.

Prismässigt råder igen skillnad mellan devons med RX-stamtavlor jämfört med sådana som har LO-stamtavlor. Det ena är inte bättre än det andra. Jag har inte hört talats om att någon tagit mer betalt för att få para med en LO-hane jämfört med en RX-hane. Inte heller sätter man någon prisskillnad när katterna säljs. Jag har i princip bara använt RX-katter i min avel (faktiskt bara en med LO-stamtavla) och när det gäller devon rex är det inget ovanligt. Det har ju varit väldigt vanligt med utparningar så RX-stamtavlor är väldigt vanliga.

Om man ska vara väldigt korrekt är det katternas ägare som ska ställa ut dem, men det är ganska vanligt att folk skickar sina katter på utställningar med goda vänner. Såvida det inte har hänt något nytt så kontrolleras inte vem som äger katten på SVERAKs utställningar och därmed går det alltså alldeles utmärkt att ställa ut andras katter.

Okej!
Kände att det bara blev så krångligt just pga att han hade RX i stamtavlan.. Har haft några som ringt på honom, men tappat intresset just därför, så då blev det lite panik nu när jag förstod att han måste ställas ut för att de ska vara intresserade. Alla utställningar är ju en bit bort i både tid och plats och han har varit på & klättrat på vår kastrerade hane i säkert 4-5 månader. Dock är han mycket duktig med vart man får klösa och sådana saker, bara han inte börjar kissa så får han gå så länge hans kompis står ut med honom! :crazy:

Jag är egentligen inte så intresserad av utställningar och sånt, men i o med hans fina stam och att han är så otroligt bra rastypiskt och med så fin päls tycker jag att det vore synd att inte använda honom i avel. Har lite ånger efter att vi kastrerade hans morbror som vi senare insett hade många kvalitéer! Lutar nog lite åt att han får följa med som sällskap och ställas ut bland kastraterna. Om vi nu får ner honom lite i vikt och lyckas få ren hans numer gula päls!

Tack för alla svar! Jag har lärt mig jättemycket!:bow::bump:

Det går att fixa ett avelsgodkännande på hemmaplan också. Hur lätt/svårt det är beror på hur man bor. När jag bodde i Lund kunde jag utan några större problem få hem två domare som avelsgodkände min dåvarande avelshane på hemmaplan. Det är alltså ett alternativ till att ställa ut. Jag tog hem domare för bedömning eftersom jag köpte hanen som vuxen och han hade inte ställts ut någonting tidigare så han var inte van utställningar helt enkelt.

Okej!
Det var ju en bra lösning!
Vad kostade det & vart kan jag vända mig för att hitta domarna?

Tack igen! :)

Okej!
Kände att det bara blev så krångligt just pga att han hade RX i stamtavlan.. Har haft några som ringt på honom, men tappat intresset just därför, så då blev det lite panik nu när jag förstod att han måste ställas ut för att de ska vara intresserade. Alla utställningar är ju en bit bort i både tid och plats och han har varit på & klättrat på vår kastrerade hane i säkert 4-5 månader. Dock är han mycket duktig med vart man får klösa och sådana saker, bara han inte börjar kissa så får han gå så länge hans kompis står ut med honom! :crazy:

Jag är egentligen inte så intresserad av utställningar och sånt, men i o med hans fina stam och att han är så otroligt bra rastypiskt och med så fin päls tycker jag att det vore synd att inte använda honom i avel. Har lite ånger efter att vi kastrerade hans morbror som vi senare insett hade många kvalitéer! Lutar nog lite åt att han får följa med som sällskap och ställas ut bland kastraterna. Om vi nu får ner honom lite i vikt och lyckas få ren hans numer gula päls!

Tack för alla svar! Jag har lärt mig jättemycket!:bow::bump:

Backat ur parningar för att han var RX? Ganska löjligt i mina ögon.
Hoppas det går bra med allt iaf!

Jag har en hane som har RX-stamtavla och som ska avelsgodkännas i början av nästa år (dom måste ju fyllt 10 månader). Jag ska ta hem två domare på hembedömning, det kostar 150:-/domare + ev. reseersättning, beroende på hur långt dom måste åka. Domarlista kan du hitta på FIFE's hemsida, det finns även länk från SVERAK's hemsida.

Ang. priset så var min RX-hane dubbelt så dyr som mina "renrasiga" katter, så parningsavgiften ska deffenitivt inte vara lägre. Dom som backat för att din hane har en RX-stamtavla är nog dom som håller på med uppfödning mest "för skoj skull", då kan det te sig besvärligt att man måste avelsgodkänna katterna innan dom får användas, eller så vet dom inte vad det innebär med RX och tror att det är något konstigt eller lurigt.

Hej!
Tack! Då ska jag kolla om jag hittar domare som kanske har lust att komma redan nu i december. Han är 11 månader nu så det vore bra att ha honom avelsgodkänd redan innan årsskiftet helst i och med att han har varit på vår andra katt så mycket..

Det är trist att de har backat, har mest fått frågor om han hade rx eller lo och om han var utställd och sen har jag inte hört så mycket ifrån dem. Mest synd är det att missa honom då de själva även lovordat honom för hur fin han är. Men av den anledningen så kanske jag till och med kommer tycka att det är kul att ställa ut honom.

Tack för alla svar! Nu vet jag vad de pratar om när de ringer i alla fall! Och så fick jag "rumpan ur vagnen" och fick honom anmäld till en utställning!:D

Ännu en fråga!

Hej!
Tänkte bara kolla om det är så att man får en bekräftelse om att man har kommit med på utställningen? Kommer den via mail eller brev i så fall?
Om inte: Hur vet man då att man kommit med? (anmälde till en dag, men skrev att vi även kunde andra dagen.)

För övrigt har vi faktiskt fått lite svar på honom så det är jättekul!:D

:bow::bow:

Sv: Ännu en fråga!

Bekräftelsen kommer runt 2 v innan utställningen. Men har ni inte hört nått inom 3-4 v efter anmälningstiden gått ut så borde ni ha kommit med.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 170
Senast: WildHorse
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 303
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama