Att stå still när jag sitter upp.....

FannyN

Trådstartare
det skulle vara jättekul om min häst kunde. :idea:
Finns det någon som har något tips på hur man tränar det?
Han är en nyinriden isis.Han står oftast stilla när jag väl fått in foten i stigbygeln,men innan dess är han otroligt fladdrig.
Jag ger honom tid men det hjälper inte,han går både framåt och bakåt beroende var jag befinner mig och böjer jag halsen lite åt mig så snurrar han runt.sen när jag satt mig så går han iväg med raska steg.....på en gång...han har dock alltid stått still sekunden när jag liksom sätter mig....
Hoppas på hjälp!!! :bow:

Sv: Att stå still när jag sitter upp.....

öva öva öva och massa beröm.

* går hästen fram backa den, backar hästen ta fram den, den ska stå där du har valt att den ska stå

* Du kan göra även det jobbigt att inte stå stilla börjar han röra på sig så fortsätter du förflytta honom på en liten cirkel antalet varv beroende på hästen, när du känner att det är DU som driver fram honom och inte hästen som går så stannar du. beröm när han stannar, börjar han röra på sig får han förflytta sig runt på en liten cirkel igen tills det är du som driver och inte han som går, sen stanna igen. De flesta hästar inser rätt snabbt att det är lättare och bekvämare att stå stilla än att snurra på en liten cirkel.

när hästen går fram när du suttit upp kan du snabbt backa den 2-3 steg, stanna går den fram utan din signal backa igen, stanna, går den fram så backa osv. Tills den tycker att det är lättare att stå stilla än att gå fram. beröm när hästen står stilla.

Min pålle kunde inte heller stå stilla förut, numera står han som ett ljus, även om jag sitter och pratar med en kompis. Det jag gjorde var att först lära honom att stå stilla och böja halsen från marken, åt båda sidorna. När det var ordentligt befäst så gjorde jag helt enkelt samma sak när jag skulle hoppa upp. Hade högertygeln lite kortare och började han gå så böjde jag halsen på honom tills han stod stilla. Böjde varje gång han gick innan jag ville. Eftergift så fort han böjt och stått stilla. Funkar super!

FannyN skrev:
det skulle vara jättekul om min häst kunde. :idea:
Finns det någon som har något tips på hur man tränar det?
Han är en nyinriden isis.Han står oftast stilla när jag väl fått in foten i stigbygeln,men innan dess är han otroligt fladdrig.
Jag ger honom tid men det hjälper inte,han går både framåt och bakåt beroende var jag befinner mig och böjer jag halsen lite åt mig så snurrar han runt.sen när jag satt mig så går han iväg med raska steg.....på en gång...han har dock alltid stått still sekunden när jag liksom sätter mig....
Hoppas på hjälp!!! :bow:

det finns en miljon trådar på buke som handlar om just detta. gör en sökning på "uppsittning" så hittar du säkert några råd i gamla trådar!

och mitt tips: använd uppsittningspall!

Hmm.
Det enda jag hört är att du ska gå och flytta honom så mycket du kan innan du sitter upp ( för hand ) alltså peka på bakdelen så han flyttar osv osv .
Håller på och tränar det på min nu vilket fungerar super ;)

Lycka till så mycket !

Senast ändrad av en moderator:

Hur har du tänkt dig att pall ska hjälpa när problemet är att hästen inte står still förrän hon fått in foten i stigbygeln? :confused:

Uppsittnings momentet är otroligt störande, då framför allt för en unghäst som är ovan och oftast mindre balanserad/musklad. obehaget gör att dom flyttar på sig, tar man bort obehagsmomentet finns det större chans att dom står stilla =)

Pallen är väl mer till för att underlätta trycket medans hon sitter upp..
Problemet att han inte står still kan ju sitta i att han tycker tyngden är obehaglig och därför flyttar på sig.
Med pall är det ju både smidigare och lättare att komma upp.. :)

Hjartagna skrev:
Hur har du tänkt dig att pall ska hjälpa när problemet är att hästen inte står still förrän hon fått in foten i stigbygeln? :confused:

antagligen hoppar hästen runt för att den tycker att det är jobbigt när hon sitter upp.
en pall underlättar oerhört!!!!
och jag pratar av egen erfarenhet. våran gamla häst var omöjlig att sitta upp på. hon började gå undan och backa så fort man närmade sig stigbygeln.
med pallan funkar det kanon!!!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 461
Senast: Woffe
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
Träning En häst som inte står still vid uppsittning, utan börjar gå iväg så fort man sätter foten i stigbygeln, ibland redan när man bara lyfter...
Svar
8
· Visningar
7 495
Senast: Jojo
·
Träning Mitt sto står inte still vid uppsittning och det blir bara värre och värre. Jag har försökt träna bort detta med olika tips som jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka