R
Ridponnyfjanten
vad har ni att säga om det? synpunkter/erfarenheter?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
carinah skrev:Mitt sto blev sprutat på hingstation för 4 år sen ( hon var då 3 år). Hade alltid regelbundna bra brunster i 3 veckors intervaller som jag följde hela våren. Körde ner henne till station dagen före väntad brunst i juli.
Ringer dagen efter på kvinnans mobil för att höra om min häst, hon talar då om att hon är på möte i skåne och att hennes man kollar hästarna hemma. Ringer då hemtelefonen och han svarar ( ovetande att jag talat med hans fru) att frugan har ansvaret för hästarna.
Ringer dagligen och får efter en vecka tag på kvinnan som säger att de precis sprutat mitt sto....
Hon var ju borta när stoet stod i högbrunst.
När jag sen skulle hämta hästen kom en ung tjej ut och lämnade över faktura + betäckningsrapport, ägarna till stationen höll sig borta. De tog mer betalt per dag än vad som var sagt, de var moms på moms på stoavgiften mm mm.
Jag tog reda på alla som betäckt med hingsten året innan och frågade vad de tyckte om stationen och alla utom en hade negativ erfarenhet. Alla hade fått räkningen av nån yngre stalltjej, en hade de tom lovat att vara hemma när de skulle hämta stoet. Men de va de inte. Ringde avelsföreningen och talade om vad jag tyckte om stationen, då fick jag höra att hingsten under sina första år i aveln hade jättedålig dräktighet. Så föreningen krävde spermatest på honom. Spermakvaliten var jättebra visade det sig och att avelsföreningen då misstänkte att ponnyhingsten och stona till honom kom i andra hand efter halvblodshingstarna. Vilken var känslan jag också fick när hon reste bort och mitt sto stog i högbrunst.
Usch för oseriösa hingsstationer. Vilket jag absolut inte trodde om denna då de har bra avelshingstar och hon dessutom satt i styrelsen inom asvh.