Att springa med hund

Singoalla

Trådstartare
December är här vilket innebär starten på marathon-programmet för oss som ska springa i maj! :love: Jag har precis lagt upp ett träningsprogram från nu till slutet av maj med hjälp av marathon.se och insett att 2-3 pass i veckan hamnar under milen, vilket är bra då jag tänkte ta med lille Bruce. Vi har börjat springa tillsammans upp till 7 km och han tycker det är superkul! Men då dök det upp lite frågor:

1. Vilket täcke bör man ha nu på vintern? Jag har koftor till Bruce och ett Hurtta vintertäcke som är vattentätt och fleecefodrat. Jag vet inte hur varm en hund blir när de springer? :o De svettas ju i alla fall inte under täcket som hästar gör. Hade ni tagit vintertäcket eller något lättare på en dvärgpinscher?

2. Hur långt skulle ni springa med en lillpinne som längst? Det är ett långpass i veckan som kommer vara 17-30 km och då tänker jag att det är på tok för långt. Men de andra passen ligger vanligtvis på 5-10 km. En del är 11-12 km. Bruce skulle i så fall hänga med nu från början och givetvis få "träna upp sig" på kortare pass. Men skulle ni ta med honom på 11-12 km eller är 10 smärtgränsen?

3. Ni som springer med era hundar, vad har ni för koppel? Jag brukar ha sele och vanliga flexikopplet och det har funkat bra, men har sett att många sätter fast kopplet runt midjan?

MVH Taggad marathonlöpare och förhoppningsvis lika taggad hund

Jag brukar ha fleeceoverall på min något överhåriga nakenhund nu när det är runt nollan. Sen tar jag tjockare när det är kallare. Jag tycker overallen sitter lite bättre när vi ska ut och härja. Så kolla efter en fleeceoverall kanske och klä på mer sen om det behövs.

Min erfarenhet är att de uppskattar att springa, den där tempohöjningen är precis vad många hundar behöver och vill ha :)

Angående kläder vette tusan, har sett ett softshelltäcke på Hööks med bra reflexer som jag tror skulle passa bra vid spring.

Däremot vill jag varna för att spring på asfalt inte är bästis med hundens trampdynor, nu under vintern kan det även vara saltat - vilket inte alls är bra för tassarna.

Spring gärna, men variera gärna underlaget :) Sträckan är inget större bekymmer, men jag hade undvikit asfalt. (Bra tips till en maratonlöpare, hahaha. :D)

Billy har sele+flexi när vi cyklar (och springer, för den delen). Jag har ett midjebälte också, men då är bättre med ett betydligt kortare koppel, gärna expander/elastiskt. Flexi och midjebälte var inte någon bra kombo.

Jag har en liten pälshund som har tunn päls och hålls nerklippt. När han ska röra på sig, speciellt i högre tempo så har han faktiskt inga kläder. Men om du märker att han fryser så skulle jag klä på så pass mycket så att han inte fryser, helt enkelt :)

Angående längden så sprang jag utan problem 12 km med två småhundar. De följer även med när jag rider betydligt längre än så. Och när jag cyklar. Så jag skulle säga att du kan ta med honom på alla sträckor sålänge han får träna upp sig med dig och du inte märker att han blir FÖR trött. Nöjdtrött är bara bra enligt mig, när hundarna sover tungt och nöjt :)

Min erfarenhet är att de uppskattar att springa, den där tempohöjningen är precis vad många hundar behöver och vill ha :)

Angående kläder vette tusan, har sett ett softshelltäcke på Hööks med bra reflexer som jag tror skulle passa bra vid spring.

Däremot vill jag varna för att spring på asfalt inte är bästis med hundens trampdynor, nu under vintern kan det även vara saltat - vilket inte alls är bra för tassarna.

Spring gärna, men variera gärna underlaget :) Sträckan är inget större bekymmer, men jag hade undvikit asfalt. (Bra tips till en maratonlöpare, hahaha. :D)

Billy har sele+flexi när vi cyklar (och springer, för den delen). Jag har ett midjebälte också, men då är bättre med ett betydligt kortare koppel, gärna expander/elastiskt. Flexi och midjebälte var inte någon bra kombo.

Haha, ja det är svårt att undvika asfalt här inne i stan :D Men faktum är att upp till 9 km så kan jag springa nästan helt utan anfalt. Promenadvägarna runt vår lilla ö Kungsholmen är nämligen mestadels grusvägar och träbroar/bryggor. Lite asfalt men kanske 10 % av rundan runt ön. Så det är lyx (för mina knän också).

Jag tycker sele + flexi funkar bra. Har funderat på att sätta runt midjan, men eftersom det är mycket folk där vi springer så måste jag ibland hålla in honom till kanten eller intill mig, och då måste jag ju ändå använda händerna. Dessutom gillar jag att han får springa lite fritt, ibland stannar han till och nosar och hinner ändå springa ikapp innan linan tar slut. Det tycker han är kul, att få kuta lite :D

Jag brukar ha fleeceoverall på min något överhåriga nakenhund nu när det är runt nollan. Sen tar jag tjockare när det är kallare. Jag tycker overallen sitter lite bättre när vi ska ut och härja. Så kolla efter en fleeceoverall kanske och klä på mer sen om det behövs.

Bruce är tyvärr inte så bekväm i overall :( Jag ska testa lite mer nu när det blir kallare då jackan han har nu inte täcker benen något. Men han blir verkligen stel som en pinne :p Just nu har han denna nedan. En av få jackor som jag testat som han faktiskt rör sig helt obehindrat i.

930296.jpg

Jag har långhårschihuahua jag springer med. Jag brukar dock inte springa vid mer än -5-10 då jag själv tycker det blir jobbigt med andningen. Beror mkt på hur underlaget blir även.

1. Vi brukar köra utan täcke oftast. Men min hund hatar täcken med. Jag upplever det som att så länge min hund hålls i rörelse fryser han inte utan stör sig mer på täcken. Jag har dock problem med att få/inga täcken sitter felfritt så jag förstår samtidigt att han stör sig på dem.

2. Målet är typ jämnt 1mil, men vi brukar nästan aldrig orka komma upp i kondition för det utan springer för det mesta 7km med variation på kortare sträckor (ofast 3 eller 5m). Min hund har någon sorts supergrundkondition och orkar alltid mer än mig... Men jag brukar falla ur i kondition periodsvis och är bara noggrann med att ha med honom när jag startar på nytt så att han får samma chans att bygga upp som jag.

3. Jag har sele och flexikoppel. Kan vara störsamt med flexikopplet så att jag funderar på handlösa lösningar, men jag springer delvis på trottoar och mkt på motionsspår där det är andra, det har helt enkelt känts lättare att ha det i handen för att kunna hålla bättre kontroll på vart han är.
Jag tycker om att min lilla hund i flexikopplet kan hamna lite bakom och ta det lugnare när han känner för det och komma ikapp mer eller springa fortare när han orkar, absolut när jag gör mer än joggar. Jag skulle känna mig lite oschysst mot honom om jag tvingade honom att ligga i stadigt tempo med mig så som jag gör när jag springer med stor hund.

Jag har en liten pälshund som har tunn päls och hålls nerklippt. När han ska röra på sig, speciellt i högre tempo så har han faktiskt inga kläder. Men om du märker att han fryser så skulle jag klä på så pass mycket så att han inte fryser, helt enkelt :)

Angående längden så sprang jag utan problem 12 km med två småhundar. De följer även med när jag rider betydligt längre än så. Och när jag cyklar. Så jag skulle säga att du kan ta med honom på alla sträckor sålänge han får träna upp sig med dig och du inte märker att han blir FÖR trött. Nöjdtrött är bara bra enligt mig, när hundarna sover tungt och nöjt :)

Ja Bruce är himla frusen av sig :D Han kryper ihop till en liten boll och slickar marken när det blåser på honom :D Jag får nog testa mig fram som du säger. Om jag har vintertäcket på honom och springer, hur märker jag om han blir för varm? På samma sätt som när han blir varm på sommaren och flåsar häftigt antar jag?

Kul då kanske han kan springa längre då! Vi kommer början med 7 km rundor nu fram till nyår med någon enstaka 10 km. Sen är det 7, 8 eller 10 km i januari. Sen är det först i februari som några pass börjar bli 11-12. Förutom söndags-långisarna då men dom tar jag gärna själv, dels för att dom är låååånga men också för att det är dom jag kommer ta tid på.

Jag hade inte haft något på hunden när den springer om den inte verkar frysa. Milla springer som en tok de första kilometrarna och får därför inte följa med på längre än 5km. Spookie joggar med i mitt tempo så han hänger på upp till milen.
Jag har canicrossele, midjebälte och expanderlina.

310273_271353702903410_256272860_n.jpg

10686870_10152403494163528_13409493440528611_n.jpg

Haha, ja det är svårt att undvika asfalt här inne i stan :D Men faktum är att upp till 9 km så kan jag springa nästan helt utan anfalt. Promenadvägarna runt vår lilla ö Kungsholmen är nämligen mestadels grusvägar och träbroar/bryggor. Lite asfalt men kanske 10 % av rundan runt ön. Så det är lyx (för mina knän också).

Jag tycker sele + flexi funkar bra. Har funderat på att sätta runt midjan, men eftersom det är mycket folk där vi springer så måste jag ibland hålla in honom till kanten eller intill mig, och då måste jag ju ändå använda händerna. Dessutom gillar jag att han får springa lite fritt, ibland stannar han till och nosar och hinner ändå springa ikapp innan linan tar slut. Det tycker han är kul, att få kuta lite :D

Bruce är tyvärr inte så bekväm i overall :( Jag ska testa lite mer nu när det blir kallare då jackan han har nu inte täcker benen något. Men han blir verkligen stel som en pinne :p Just nu har han denna nedan. En av få jackor som jag testat som han faktiskt rör sig helt obehindrat i.

930296.jpg
Aha vad dumt. Overall tycker jag är överlägset när de ska röra sig mycket. Min är dock måttbeställd så den sitter ju som en smäck. Sitter de lite halvdant så det stramar här och där blir det förstås inte bra. Men du får ju titta på din kille och se hur han verkar. Är ju inte bra att bli för varm heller, eller att inte ha nåt mer att ta till sen när det är kallare. Dock tycker jag tassarna är värst när det är riktigt kallt. Det brukar vara de som är problemet. Så min lillskit har ett par strumpor i tjockt softshellmaterial att ha när det är snö. Funkar bra så länge den inte är massa slask ute

Jag hade inte haft något på hunden när den springer om den inte verkar frysa. Milla springer som en tok de första kilometrarna och får därför inte följa med på längre än 5km. Spookie joggar med i mitt tempo så han hänger på upp till milen.
Jag har canicrossele, midjebälte och expanderlina.

310273_271353702903410_256272860_n.jpg

10686870_10152403494163528_13409493440528611_n.jpg

Stiligt! Bruce fryser som oftast, men mest när det blåser faktiskt så man kanske kan hålla koll på vädret. Alternativt skaffa ett regntäcke som inte är fodrat, som skyddar mot vinden bara. Jag får testa runt lite!

Bruce joggar också i mitt tempo så det är skönt. I början brukar han springa mer "fritt", stanna till och kuta ikapp och springa lite fram och tillbaka. Men efter några km blir han lite tröttare och joggar på bredvid mig :)

Aha vad dumt. Overall tycker jag är överlägset när de ska röra sig mycket. Min är dock måttbeställd så den sitter ju som en smäck. Sitter de lite halvdant så det stramar här och där blir det förstås inte bra. Men du får ju titta på din kille och se hur han verkar. Är ju inte bra att bli för varm heller, eller att inte ha nåt mer att ta till sen när det är kallare. Dock tycker jag tassarna är värst när det är riktigt kallt. Det brukar vara de som är problemet. Så min lillskit har ett par strumpor i tjockt softshellmaterial att ha när det är snö. Funkar bra så länge den inte är massa slask ute

Ja det där med tassarna har jag hört mycket om.. Förra vintern var ju Bruce pytteliten valp så då gick vi mest ut och kissade och sen in igen. Men denna vintern är det ju annorlunda. Jag hörde om någon som smörjde in tassarna med vaselin, för att det inte skulle fastna klumpar med snö (hennes hade längre päls mellan trampdynorna) men också skydda mot salt osv. Vet inte om det kan ha hjälp nåt?

Ja det där med tassarna har jag hört mycket om.. Förra vintern var ju Bruce pytteliten valp så då gick vi mest ut och kissade och sen in igen. Men denna vintern är det ju annorlunda. Jag hörde om någon som smörjde in tassarna med vaselin, för att det inte skulle fastna klumpar med snö (hennes hade längre päls mellan trampdynorna) men också skydda mot salt osv. Vet inte om det kan ha hjälp nåt?

Jag klipper håret mellan trampdynorna just för att slippa klumpar. T.o.m. min stora hund får problem om han får klumpar. Min lille blir mest kall om tassarna så hon hoppar på tre ben. Jag bor på landet så har inte problem med salt där vi går. Kan tänka mig det kanske blir jobbigt i stan. Men håll koll på tassarna bara. Finns ju bra skor att köpa till dom om det skulle behövas.

Jag sköljer tassarna med vatten efter att ha varit ute där det är saltat. Smörjer extra med fett efter för att motverka uttorkning.

Jag tänker att pinnar är tuffa hundar, med typ lika tunn päls som mina dogs. Och en människa springer inte särskilt fort ändå.

Så inget täcke (jo, ta en reflexväst) och spring på. Jag tror säkert att han kan följa med på dina långrundor efter ett tag också. Vi kör midjebälte när vi springer.

Jag rider 1-2 mil i högt tempo med mina hundar, inga täcken och de hänger på utan bekymmer.

Jag tänker att pinnar är tuffa hundar, med typ lika tunn päls som mina dogs. Och en människa springer inte särskilt fort ändå.

Så inget täcke (jo, ta en reflexväst) och spring på. Jag tror säkert att han kan följa med på dina långrundor efter ett tag också. Vi kör midjebälte när vi springer.

Jag rider 1-2 mil i högt tempo med mina hundar, inga täcken och de hänger på utan bekymmer.

Kul att höra att ni tror att han orkar längre än 1 mil! Ser verkligen fram emot att komma igång med träningen med honom! Efter en låång höst där jag knappt hunnit nåt alls så har jag väldigt dåligt samvete, och jag ser på honom att han verkligen har mycket energi över.

Det viktiga när man smörjer tassarna vintertid är att det man smörjer med är vattenfritt som t ex vaselin, försvarets hudsalva eller konsistensfett. Om man smörjer innan man går ut så skyddar det en stund mot t ex salt. Man kan även fylla på med mer salva under promenadens gång.

Om man är en grupp som är ute o går långrunda ca 1 mil och hundarna springer lösa så springer de fram o tillbaks så det blir säkert runt 2-3 mil de springer under en sådan runda.

Det viktiga när man smörjer tassarna vintertid är att det man smörjer med är vattenfritt som t ex vaselin, försvarets hudsalva eller konsistensfett. Om man smörjer innan man går ut så skyddar det en stund mot t ex salt. Man kan även fylla på med mer salva under promenadens gång.

Om man är en grupp som är ute o går långrunda ca 1 mil och hundarna springer lösa så springer de fram o tillbaks så det blir säkert runt 2-3 mil de springer under en sådan runda.

Bruce har ju kastrerats för 11 dagar sedan och ska ta bor sina stygn i morgon. Har extra stygn i ljumsken eftersom han var kryptokid. Tror ni han kan springa 8 km med mig ikväll, eller hade ni väntat tills stygnen är borta?

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 700
Senast: Nominous
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 391
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 903
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar