Att spola av....

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Lolydodia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 117
L

Lolydodia

hästens ben efter ridturen får man höra är bra för att de behöver kylas ner. Men varför egentligen? Hur påverkar det hästens ben inuti?

Sv: Att spola av....

Av kyla, det trodde jag värme/rörelse fick igång?

Kallt vatten drar ihop de små ytliga blodkärlen villket ska förhindra småblödningar och svullnader.

Värme öppnar upp och ger större genomströmmning villket är bra för äldre skador

Kallt vatten drar ihop de små ytliga blodkärlen villket ska förhindra småblödningar och svullnader.

Värme öppnar upp och ger större genomströmmning villket är bra för äldre skador

Tack Leoni för att du finns!:banana:

Shit... ibland hoppas man att folk inte bara gör saker för att de hört att det skulle vara bra....

Kyla varkar sammandragande på kärlen. Värme är kärlvidgande.

hästens ben efter ridturen får man höra är bra för att de behöver kylas ner. Men varför egentligen? Hur påverkar det hästens ben inuti?

Som sas så drar kyla ihop blodkärlen och stoppar eventuella små bristingar i musklen (senor) om hästen har ansträngts. Att bara spola av gör dock ingen nytta. Spolningen måste fortgå under 15-20 minuter för att det skall göra någon nytta. Detta är den bästa metoden att kyla. I en del travstall har man speciella spolslangar som gör att vattnet samtidigt kan rinna nerför alla fyra ben och hästen får stå så i duschspiltan kopplad till detta. Själv har jag använt till hästen Apotekets kyl/värmegelédynor, som jag haft i frysen. Två på varje ben (ut och insida). Det finns även speciella att köpa till hästben. Eller så sätter jag på kylbalsam som verkar i 20-30 minuter.

Efter kylningen vill man sedan ha i gång blodcirkulationen igen för att få igång läkningsprocessen. Det kan man få genom att hästen rör på sig. Så att gå ut i hagen direkt efter är bra. Skall hästen stå inne så är det bra med stallbandage - gärna med Back on Track.

Jag anser dock inte att någon kylning, följd av värme, behövs för de flesta hästar, fast det gör heller ingen skada. Kyla/värme är snarare något för den elittränade hästen. Vanliga ridhästar, liksom du och jag, klarar oss bra utan. Fast lite stretching och massage då och då gör oss alla gott.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har försökt att leta mig fram, men alla jag hittat har också träning av ben inblandat, om vartannat. Då jag sitter med ena benet...
Svar
5
· Visningar
321
Senast: Rie
·
Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 470
Senast: Edla
·
Foder & Strö Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈 Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna...
Svar
9
· Visningar
529
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 949
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka