Att skicka in höanalys

Ingela_S

Trådstartare
Skickade in min senaste höanalys för två år sedan och kommer inte riktigt ihåg hur mycket det var man skulle skicka in...? :o Jag har ett svagt minne av att jag tog prover från 10 balar, klippte det i 5 cm-bitar, blandade väl och vägde upp 200 g och skickade in. Kan det stämma...? Går det att göra likadant med hösilage i så fall? Hittar inget om mängder på labbens hemsidor. Hur mycket skickar ni andra in?

Sv: Att skicka in höanalys

På analycens sida står visserligen bara ensilage i plan och tornsilos..men det torde var densamma i mängd. 1-2 liter står det där. När jag skickade in ensilage för analys till just analycen, så knökade jag bara påsen full. Funkade det med.

Skickade in min senaste höanalys för två år sedan och kommer inte riktigt ihåg hur mycket det var man skulle skicka in...? :o Jag har ett svagt minne av att jag tog prover från 10 balar, klippte det i 5 cm-bitar, blandade väl och vägde upp 200 g och skickade in. Kan det stämma...? Går det att göra likadant med hösilage i så fall? Hittar inget om mängder på labbens hemsidor. Hur mycket skickar ni andra in?
Jag har för mig att det var 2 liter, och om man klipper höet till 6-cmbitar så får man rabatt.

Hur stor påse hade du då? 2 liter låter mycket, så mycket tror jag inte jag skickade förra gången. 1 liter låter mer troligt. (Skickade till Agrilab då, om det gör nån sklillnad.)

Man får embalage av Analycen. Dessa använde jag. Knökade så fullt så hela embalaget buktade fint. Såg ut som en jäst bulle ;)

Analycens emablage kanske rymmer 2 liter om man klipper ned det, men jag har faktiskt ingen aning. Ganska stor påse tyckte jag det var..så kanske 1 liter fick jag med om jag gissar. ensilage är ju rätt tacskamt att packa då det är blötare och mycket mer lätthanterligt att packa än hö.

Senast ändrad:

Okej, tack så mycket!

Fick en analys av bonden idag, men han har bara gjort på Mj och smrp. "Klarar" man sig utan att veta mineralinnehållet..? Kan man lägga till ett mineralfoder i foderstaten utan att veta hur mycket hösilaget bidrar, eller blir det konstigt för hästen då?

Senast ändrad:

Jag hade också bara MJ och smrp från producenten så jag fick skicka in för mineralanalys själv. Det kostar inte så mycket, är billigare än den på MJ och smrp.

Jag tycker definitivt att du ska göra den analysen. Min erfarenhet är att det kan variera mycket och det kan bli en heltokig Ca/P kvot om man inte vet vad som finns i grovfodret. Ger man mycket grovfoder kan det också täcka hela behovet och då är kostnaden för analysen snabbt intjänad iform av att man inte behöver köpa något mineralfoder! Jag behöver kalk och selen i år och det är mycket billigare än om jag skulle ge ett komplett mineralfoder till alla hästarna.

*tar sista*

Jag hänger på denna tråd med en annan fråga om analys...
Vi har storbalar men jag har för mig att man kan ta prov från en och lägga i frysen och sen gör man samma sak med restrerande balar? Efter sista provet så klipper man och skickar in.

Eller minns jag helt fel?

Du minns helt rätt, det går bra att frysa in tussar från olika balar. Ett undantag är dock om man ska ha en hygienisk analys också, då kan man inte frysa.

Okej, jag ska kolla upp vad det kostar med mineralanalys. Det verkar som om hästen skulle klara sig utan kraftfoder alls i alla fall (enl. mina beräkningar på Hippocampus, första gången jag räknar så jag ska be en kompis att dubbelkolla.), så det hade ju varit skönt att slippa mineralfoder också.

Corax: det hoppas jag att man kan göra, för det är så jag har gjort. :angel: Vi har hösilage i stallet och en bal räcker i 4-5 dagar. Har tagit prover från 7 balar och lagt i frysen så länge.

Okej, jag ska kolla upp vad det kostar med mineralanalys. Det verkar som om hästen skulle klara sig utan kraftfoder alls i alla fall (enl. mina beräkningar på Hippocampus, första gången jag räknar så jag ska be en kompis att dubbelkolla.), så det hade ju varit skönt att slippa mineralfoder också.

Corax: det hoppas jag att man kan göra, för det är så jag har gjort. :angel: Vi har hösilage i stallet och en bal räcker i 4-5 dagar. Har tagit prover från 7 balar och lagt i frysen så länge.

Men sen när man har tagit ifrån alla balarna är ju det slut eller?:confused: Ifrån hur många balar ska man ta ifrån?

Man kan ju inte ta ifrån alla, då tar ju hösilaget slut innan man hinner få analysen. Jag tog prover från 9 balar och skickade sen in för analys. Vet inte riktigt hur många som rekommenderas...?

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 258
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Ska flytta hästen här i julimånad till ett stall där man själv köper in foder, strö och grovfoder. Grovfoder har jag aldrig själv köpt...
Svar
3
· Visningar
722
Senast: MalanMjöl
·
Hundhälsa Som rubriken säger, hjälp mig och min problem hund! :D Jag tycks inte hitta NÅGOT foder som inte går att matcha kriterierna. Bryr mig...
2
Svar
30
· Visningar
6 441
Senast: fijja
·
Hästvård Har försökt söka men hittar inte riktigt svar på min fråga eller snarare lite olika svar:crazy: Räknar som en idiot på alternativet...
2
Svar
28
· Visningar
7 574
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka