Att skaffa katt

Zody

Trådstartare
Jag och pojkvännen funderar starkt på att skaffa katt nu till sommaren, och självklart har jag tusen frågor, trots att jag är uppväxt med katter omkring mig.
Troligtvis blir det en liten bondkatt, ev. två. De kommer endast att vara innekatter, med ev. utevistelse på balkongen och i svärföräldrarnas trädgård.
Vad behöver vi tänka på, förutom det självklara som vaccinationer och liknande?
* Hur får man dem rumsrena på ett enkelt och smidigt sätt ur kattens synvinkel, om de inte redan är det när vi får hem dem?
* Bör man spendera mycket tid tillsammans (dvs två hela semesterveckor) med dem första tiden hemma, eller bör man lämna dem ensamma? (Nu menar jag alltså inte att vi kommer åka iväg och lämna dem vind för våg, utan mer ett par timmar då vi kanske åker iväg och badar och liknande). De kommer trots allt vara ensamma en viss tid under veckorna, jag jobbar ju 8-17 och pojkvännen jobbar natt. Det kommer alltså alltid vara någon hemma, men i och med att pojkvännen sover dagtid kan han inte alltid ha koll på dem, speciellt inte i början.
* Hur introducerar vi dem lättast för svärföräldrarnas hund? (världens snällaste golden som är van vid katter sedan tidigare)
* Vilket foder är att rekomendera under deras första tid? Förhoppningsvis får vi ju med foder från uppfödaren så det inte blir ett tvärt foderbyte, men bör man fortsätta med det fodret (samma märke eller likande) i fortsättningen, eller går det bra att introducera dem för någon ny mat, med provsmakning och liknande?
* Hur lär man dem lättast att klösa på klösbrädan eller liknande, och inte på möbler, tapeter och gardiner?

Kom massor av tips och råd :bow:
 
Sv: Att skaffa katt

*puttar upp lite smått, ingen som kan komma med lite tips och kloka ord?*
 
Sv: Att skaffa katt

Förutsatt att ni väntar med att hämta dem tills de är minst 12 veckor så är de rumsrena från början. Om det inte redan är gjort så ska de vaccineras (och gärna id-märkas och försäkras också).
Åka bort ett par timmar är ju lugnt, så länge de inte behöver vara ensamma hela arbetsdagar. Två är bättre än en, eftersom en liten katt behöver många timmars lek och stimulans varje dag.

Foderbyte är bäst att göra succesivt över några dagar. Jag skulle inte byta förrän de är hemmastadda, så att det inte blir för stora förändringar på en gång.

Lycka till!
 
Sv: Att skaffa katt

Köp bara katter som är rumsrena. Man kan börja med när man kommer hem att sätta dom i lådan. Alltså när du tar ur dem ut buren hemma första gången, så sätt dom i lådan så dom får börja därifrån. Dock kan man få räkna med nån olycka i början, det är ett rätt rejält stressmoment för en liten unge att flytta till nytt hem och bli av med mamma på samma gång. Ett bra sätt kan vara att ta 2 ur samma kull, då känner dom ju varandra. Förslagsvis 2 av samma kön så slipper du hänga på låset gällande kastrering.
Det är alltid bäst att tillbringa mycket tid med dom i början, så dom känner sig trygga vid er från början.
Har ni båda heltidsjobb så är det nästan alltid bäst att ha minst 2 så dom har sällskap av varandra.
Jag skulle nog försöka hålla mig hemma första dygnen iaf, med så lite åka bort som möjligt. Beroende lite på hur dom verkar ta flytten.
Jag skulle nog vänta med hunden tills katterna är trygga i sitt nya hem, dvs några veckor eller så beroende på. Inte för länge dock. Där kan man ju försöka hitta ungar som är hundvana från början. Syrran släppte bara ihop sina (katten hade bott där i 2 år tror jag) och det gick bra. Kanske att man bör klippa klorna på katterna först, dom kan göra rejäla skador om hunden blir för närgången.
Det bästa är ett kattungefoder. Dom behöver mycket fett under uppväxten. Royal Canin har ett som heter Kitten som jag har använt. Fri tillgång på torrfoder har vi kört här, om man inte vill göra som Sol här på forumet, laga egen mat.
Med torrfoder kan du byta, men låt övergången ta nån vecka, så att du blandar i me roch mer av det nya fodret. Får du inte med foder, så fråga vilket dom ger så du kan köpa likadant.

Se till att ni har klösbrädor och klöspelare lätt-tillgängliga. Ett tips är att köpa kattmynta på sprayburk på en bra djuraffär och spraya på, det ska funka säger dom.
Har inget bra tips där, mina är på möblerna och jag säger oftast inte ifrån. Ska man säga ifrån kan man klappa till i händerna och kanske fya. Men det måste hända just när dom är där.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 172
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 537
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
861
Senast: Tonto
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp