Att skaffa Chihuahua

J

Jappsedi

Tjena allihopa! :D
Vad säger ni om att skaffa en Chihuahua? Vad behöver man för förutsättningar?
Ni får mer än gärna berätta lite om rasen om ni vill.

Hur brukar temperamentet oftast vara?
En korthårig Chihuahua, löser den mycket hår? Kan vissa allergiker tåla den? Svår att uppfostra?
Vid ungefär vilka grader behövs något varmt att dra över den lilla kroppen?

Övrig skötsel och allmän information tas tacksamt emot! ;)

Sv: Att skaffa Chihuahua

Men ett kan jag svara på..och det är att min var korthårig, och jag har allergi men tålde min utan problem

Tenperament skiljer sig väldigt men de ska vara modiga och talesättet "en stor hund i en liten kropp" stämmer bra. Allergier är alltid lurigt, jag hade inte köpt en om jag var allergisk utan försökt träffa hundarna först. Var noga med vem du köper av, finns massa skituppfödare som avlar på vad som.

Svår att uppfostra, nja inte mer än andra raser som tror att de är störst bäst o vackrast ;) Man får vara noga med att uppfostra dem, de är riktiga hundar o ska behandlas därefter! Många vavvor blir odrägliga för matte inte tror man kan säga nej till vovven för den är ju så liiiiten.. suck. Men om man säger som så, en liten chihuahua kan ju inte bli farlig så som en stor hund kan så det underlättar ju lite.

jag har både korthår o långhår o tycker som jag vet flera andra gör, att korthåren fäller mer..

När de behöver täcke skiljer sig väldigt, min ena får på täcke vid under -10 eller om det är några grader kallt o blåser massa o vi ska stå stilla ute en stund (vänta på bussen tex). De andra får vid runt nollgradigt om det är ruggigt ute. Finns de som aldrig behöver täcke. :)

Jaså fäller korthåriga mer? ^^
Och tror du eller ni andra att en orutinerad människa som jag (har dock stort intresse), skulle kunna skaffa en Chihuahua som första hund? ;)

Rent logiskt, när man ska stuva ihop en hund på en så pass liten yta som en vavva är så är risken för fysiska fel stora.

Förutom den här massproduktionen av små hundar som i och för sig har börjat avta, men det finns fortfarande gott om avarter.

Varför vill du just ha en Chihuahua?

Rent logiskt, när man ska stuva ihop en hund på en så pass liten yta som en vavva är så är risken för fysiska fel stora.

Håller helt med här!! Jag letade seriös kennel länge, ville ha så friska linjer som möjligt...och ändå fick jag en hund med såå många fysiska fel...riktigt allvarliga hemska fel, pga rasens storlek (!), och det värsta är att veterinären sa att de ser dessa fel hos rasen vääldigt ofta och blev inte ett dugg förvånade! :crazy: Med det sagt...så var det min första och sista chihuahua...

Men trots dessa fel, var hans psyke väldigt bra...och han var verkligen verkligen den underbaraste hund jag någonsin träffat!
Önskar bara han kunde födas i en större kropp, och få ett längre liv än bara 2 år....

Må han vila i frid, min lilla ängel

Tjena allihopa! :D
Vad säger ni om att skaffa en Chihuahua? Vad behöver man för förutsättningar?

Ni får mer än gärna berätta lite om rasen om ni vill.

Hur brukar temperamentet oftast vara?

En korthårig Chihuahua, löser den mycket hår? Kan vissa allergiker tåla den? Svår att uppfostra?
Vid ungefär vilka grader behövs något varmt att dra över den lilla kroppen?

Övrig skötsel och allmän information tas tacksamt emot! ;)

Förutsättningarna är precis som för vilken hund som helst, att du har tid samt förståelse för hundens grundläggande behov. Även om en chihuahua är liten är det fortfarande en hund.

Har du funderat på varför du vill skaffa hund? Eller varför just en vavva? Missförstå mig inte nu men i din trådstart när du skriver:

Vad säger ni om att skaffa en Chihuahua?

Så låter det lite som att du ska skaffa en leksak eller nåt.

Om du ska köpa en vavva tycker jag du ska lägga lite tid på att hitta en seriös kennel. Det finns tyvärr mycket skräp :(

Har du ingen i din närhet som du kan träffa för att se om du är allergisk? Det är inte så kul varken mot valp eller uppfödare att behöva lämna tillbaka den efter några veckor om du skulle vara allergisk.

Först och främst så har jag mest fastnat för deras personlighet.
Sen gillar jag små hundar mycket eftersom dom i de flesta fall är väldigt praktiska att ha med sig, det är bara ett exempel.
Själv vet jag inte varför jag väljer just Chihuahua av alla dom små hundar som finns, men varför inte? :)

Ojdå, får man fråga vad det var för fel? :O

Haha, nej! Jag tänker inte skaffa en leksak.
Ursäkta för att det lät så men jag hoppas att du förstår mig. ;)

Ojdå, får man fråga vad det var för fel? :O

Första diagnosen dom ställde var porta-cava-shunt...en levermissbildning, som kan ske av valpar som inte växer och utvecklas som de ska...de skulle avliva honom pga det, de hade inte bevis på det än men de sa det var så vanligt hos försmå hundar...men jag ville ha klart svar på att det var det...så jag skickades till ultraljud, och det visade sig inte vara det... efter flertalet prover och röntgen och CT så visade sig att han har vattenskalle. Han har även outvecklat skelett, flera "fel" i skelettet...stora hål, fontaneller, i skallen...han hade nästan inget skelett alls på huvudet utan det var mer någon hård hinna som utvecklades bara..och han kunde dö av att bara få en pingisboll i huvudet.. Han hade även fel med nackkotorna, någon medfödd missbildning som kan ses som diskbråck.. och huvudet och ryggraden satt inte helt ihop, minns inte vad denna sjukdom kallas men ses ofta hos chihuahuan..och det gör att huvudet hålls lågt ner och även där risk för skada. Och sen hade han även något fel med tarmarna som de inte visste vad..och jag skulle skickas för vidare utredning, men de sa att det troligtvis berodde på denna outveckling som valp och vattenskalle...så där sa jag stopp..och det var inte så svårt att ta beslutet att låta honom somna in till sist.... Det konstiga var att han levde nästan helt symptomfritt de här 2 åren...förutom att han blev extremt liten då, men förövrigt var han frisk....tills för drygt en månad sen då han började tappa i vikt väldigt mycket och de tog blodprov..sen kom de första epilepsianfallen..och så sattes utredningarna igång...

Nja. De tillhör inte precis varken de hundraser med mest veterinärbesök eller de med kortast livslängd.
Så mycket problem har de faktiskt inte rent fysiskt.

TS:
Var noga med att välja kennel och föräldradjur bara. Finns framförallt mycket mentalt skit i rasen. Chihuahuor ska vara pigga och käcka, väljer du inte noga kan du få en seg soffpotatis eller ett nervvrak dock.

Min grabb är korthårig, bär täcke vid kraftig nederbörd och om vi rastar under turer på vintern om han inte får sitta under min jacka, i rörelse trivs han faktiskt bäst utan täcke oavsett temperatur.

Han var så sjuk, min lilla älskling...så sjuk inuti, och ändå aldrig visat något utanpå... han fanns där alltid för mig, glad och alltid på myshumör... och det gör så ont i hjärtat att veta det såhär i efterhand nu att han var så sjuk egentligen... jag lyckades ju aldrig få honom helt rumsren...man blev ju så arg emellanåt av att han inte fatta vart han skulle uträtta sina behov... men nu vet jag att det berodde på hjärnskadan... usch...så mycket skuldkänslor jag måste leva med nu... :'(

Nja. De tillhör inte precis varken de hundraser med mest veterinärbesök eller de med kortast livslängd.
Så mycket problem har de faktiskt inte rent fysiskt.

Men en sväng på Google så hittar jag att: rasen har en medfödd disposition för vattenskalle, grön starr och patellaluxation. Nu säger jag inte att alla vavvor har detta utan det handlar mest om logik.

Den optimala hunden är en hund på ca 15-20 kilo. När vi sedan genom avel gör denna hund väldans mycket större, typ över 40kg eller väldans mycket minder, typ under 7kg, så blir det fel. Samma sak om du tex gör ryggen längre, som vi kan se på schäfer, de skulle behöver en ryggkota till, så är inte fallet och vi vet ju hur märkliga vissa schäfrar ser ut och ryggproblem är vanligt.
Samma med den pyttelilla hunden, alla som ska med ska med på en helt ologisk liten yta, med fel som påföljd.

Jag kan inte mycket om vavvor förutom en personlig ovilja mot de dels pga temperamentet på många som jag träffat (tyvärr ofta pga av ägarna skulle jag tro) och därför att jag är emot hundar som avlats så att de får problem såsom fontanellen de har (Den mjuka delen av pannan) Jag känner samma sak gentemot kortnosiga hundar och schäfer.

Ang allergin skulle jag vilja be dig att vara mycket försiktig och inte köpa en valp. Satsa i stället på en vuxen hund som du får ta på prov. Min allergiska vänner kan inte säga att en viss ras är okey. En av dem brukade passa en pudel och det gick bra, då hon fick erbjudande om att passa en till pudel tackade hon ja och den tålde hon inte en sekund. Har även hört om allergiker som skaffat valp, tålt den och varit glada till dess den blev ca 1 - 2 år då något förädrades och de blev jätteallergiska.

Därför är det säkrast att skaffa en vuxen hund som redan gått igenom könsmognad etc. Hundstallet i åkeshov har just nu ett helt gäng vavvor runt 4 år.

Vet inte vad jag ska säga riktigt men jag hörde en som sa att Chihuahua inte var en bra förstagångs-hund... :(

Men men...
Varför inte egentligen? :(

Någon annan ras som nån rekommenderar om Chihuahuan är för "komplicerad"?

Sådär, nu har jag startat en tråd där ni gärna får ge förslag på vilken hundras. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 634
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Med insikten att allt hundägande i någon mån är av egoistiska skäl så tänkte jag dryfta lite nattliga funderingar. Inser att frågorna är...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
6 418
Lantbruksdjur Nästa år tänker jag skaffa mig två grisar, dels ska de få böka upp blivande köksträdgården, dels ska de på hösten få fylla min frys...
2
Svar
29
· Visningar
11 854
Senast: KungTulle
·
T
Hundavel & Ras Funderar på att skaffa Tollare och behöver lite information om den. Ni som har en, känner någon som har en eller att du "bara" har...
Svar
16
· Visningar
4 938
Senast: Tollare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka