Att sätta ihop två vuxna katter

Jettan

Trådstartare
Jag behöver hjälp med tips om hur jag kan föra ihop två vuxna katter!

Jag har två katter en som bor hemma och en som bor i stallet. Nu är läget så att vi ska flytta! Först kommer hästarna flytta, vilket kommer ske ganska snart, sedan är det tänkt att vi ska flytta till en gård där stall och hus ligger ganska nära varandra. För det första vill jag inte att stallkatten ska vara ensam i stallet när det blir tomt och för det andra tror jag att stallkatten kommer vilja flytta in i huset när vi väl flyttat till gården och jag har nog inte mage att kasta ut henne då...

Så jag tänker att jag ska ta hem stallkatten när hästarna flyttar och då hinna få kissarna att komma överens. Jag tror inte att det blir några problem med stallkatten, hon är social och har lite "skinn på näsan" och har bott med andra katter förut. Det som bekymrar mig är min huskatt. Hon har en nervskada, vilket gör henne lätt handikappad. Hon är pigg och levnadsglad och är både ute och inne och släpar emellanåt hem råttor och fåglar till mattes stora glädje... :cool: Men blir hon stressad har hon svårt med balanssinnet, trillar omkull och får ingen styrsel på bakkärran, vilket gör att hon har svårt att komma undan vid en eventuell konfrontation. Huskissen har bott ensam större delen av sitt liv och har blivit attackerad av andra djur, hundar och katter vilket gör henne rädd för andra djur, vi har en hund som hon bor ihop med vilket fungerar bra trots att hon var rädd för honom också i början.

Jag vet inte riktigt hur jag ska föra ihop dessa två utan att utsätta huskissen för onödig stress. Jag vill inte heller riskera att huskissen ska bli utsött och då rymma hemifrån. Jag tror att det kan fungera bra mellan dessa två kissar då båda två är trevliga och inte revirtänkande, det är just det här med första mötena hur jag kan få det att funka så smärtfritt som möjligt...

Så alla tips mottages tacksamt!!!
 
Sv: Att sätta ihop två vuxna katter

Jag skulle köpa en sån där dosa med feromoner i som man sätter i vägguttaget. Den utsöndrar feromoner som verkar lugnande på katter. Funkade perfekt för min ena katt när hon nervöskissade när vi hade flyttat. Dom räcker länge. Tror vår räckte i 2 månader.
 
Sv: Att sätta ihop två vuxna katter

Jag hade hållt dem separerarde i olika rum ett par dagar först så att de börjar med att lära känna varandras dofter. Sen kan du sätta typ kompostgaller i dörrhålet så att de kan se varandra på håll. En bra sak är att ge dem godis när de är nära varandra så att de förknippar den andra katten med nåt positivt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
784
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 911
Senast: Catsu
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 385
Senast: Kaching
·
Övr. Katt En äldre kattdam har flyttat in hos mig. Hon är minst 20. En mycket liten och späd dam, som innan bott med två andra katter. De var...
2
Svar
26
· Visningar
2 109
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp