Att sälja en häst med skavanker - prisreducering eller inte?

break_a_leg

Trådstartare
Jag har sålt häst där jag var ärlig med vilka fel hästen hade och satte priset därefter (hästen lever än idag och är mig veterligen pigg och glad).

Dock har jag, när jag ibland letar ponny/häst, märkt att andra inte alls tänker som jag. Man tror att man har hittat något bra, men när man väl kommer till skott och ska provrida så har det fler än en gång kommit fram att hästen ifråga har/haft någon sjukdom/åkomma som iaf enligt mig gör att jag inte är beredd att betala fullt pris.

Hur tänker ni andra, både säljare och köpare?

(Jag tillhör kategorin som skulle våga köpa en häst med något "fel" så länge jag vet om det, rådfrågar min veterinär och priset är det rätta. )

Sv: Att sälja en häst med skavanker - prisreducering eller inte?

Jag har "sålt" en ponny som hade problem med återkommande fång sommartid, och som inte gillade barn, många andra hästar, och var ganska speciell i humöret.

Nya ägare betalade hennes försäkring som betalning.

Nu var det lite speciellt iom att vi var bekant med köparen.

Dock skulle jag aldrig våga sälja en pålle med "fel" utan att berätta om dessa.
Även om jag inte "är någon" inom hästsporten direkt, så vill man inte få dåligt rykte eller ge folk en anledning att prata skit om en.
Dessutom är det alltid tryggt som säljare att veta att nya ägaren klarar av pållen och ev "fel", samt skriva in dessa i köpekontraktet för att kunna sova gott och veta att pållen togs omhand på bästa sätt efter dens förutsättningar.

Tycker inte det är bara elakt mot köparen, utan också mot hästen, om köparen inte vet allt, kan de inte heller se till att pållen får det så bra som den förtjänar.

Jag tänker på samma sätt. Har både sålt och varit beredd att köpa hästar med defekter om priset var det rätta.
Tittade på en 5-åring som gått i falsterbo med 4 fel i bägge rundorna. Den hade anmärkningar på röntgen och jag hade fått köpa den för ett mycket bra pris. Nu blev det inte affär pga att jag inte blev av med hästen jag hade.

Men det verkar ju höra till undantagen att någon vill sälja till "ett bra pris", iaf de som jag har träffat på.

Jag instämmer, är man ärlig med skadan och anpassar priset och vet. ger en bra prognos så är det inte alls uteslutet. Men att på besiktningen få höra av vet. att hästen ska ställas av och tas till klinik för utredning pga "den där gamla svullnaden som den kärnfriska hästen haft i fleeera år men inte påverkas av" är rätt surt ja...

Provred en häst en gång där ägarna inte ville ge vet tillåtelse att offentliggöra hästens journal för mig,
ville skratta säljaren rakt upp i ansiktet och fråga hur de resonerade när de trodde jag skulle vara fortsatt intresserad.

Sålde en häst som haft en liten spricka i hovbenet fyra år innan försäljningen, köparen fick tillgång till alla journaler och liknande,
det är ju en stor grej att köpa/ sälja häst, man vill ju kunna känna sig trygg... förstår inte hur vissa resonerar när de försöker hemlighålla sånt!

Vad kan vara en sådan åkomma ?

jag är lite nyfiken eftersom jag har en ponny som haft en kot/knäledsinflammation för 7 år sedan och har lite ljud för sig när den andas (om den är upphetsad) den är undersökt med kameror och kota/knä är ju sedan länge läkt. Skulle detta påverka priset ?

Självklart skulle jag berätta för en ev köpare

Jag kan köpa häst med "defekt" om jag tycker att priset är rätt.

Kanske säljaren i ditt exempel tyckte att priset var reducerat redan? Olika människor har ju som bekant olika åsikter om vad som är "rätt" pris på en häst!

Men det verkar ju höra till undantagen att någon vill sälja till "ett bra pris", iaf de som jag har träffat på.

Hästen ifråga hade jag fått köpa för ca 150 k mindre än ursprungspriset.
Jag har även köpt en fd svårklasshäst för 45 k pga div skavanker.

De som inte är beredda att sänka priset får nog stå kvar med sina hästar, de flesta som köper häst idag vill ha allt, resultat, kapacitet och en felfri häst utan skavanker. Samtidigt vill de inte betala för det.

Jag har alltid varit ärlig med vad de hästar jag sålt har för nackdelar, både hälsomässigt och hanteringsmässigt. Både för att jag vill att hästen ska hamna rätt och för att jag inte ska få tillbaka hästen senare.

Kanske säljaren i ditt exempel tyckte att priset var reducerat redan? Olika människor har ju som bekant olika åsikter om vad som är "rätt" pris på en häst!

Det kanske säljaren tycker, men eftersom jag vet vad motsvarande "friska" hästar kostar så vet jag att hästen i det fallet hade en för hög prislapp.

Men det är ju så att man får vad någon tycker hästen är värd, har man tur kanske man hittar ngn som tycker att priset är rätt ändå.

En kotleds/knäledsinflammation som är utläkt utan problem skulle jag inte hetsa upp mig så mkt över.

Jag är av den åsikten att det är fel på alla hästar mer eller mindre. Frågan jag ställer mig är om hästen kommer kunna fungera till det jag vill ha den till. Ingen häst är underhållsfri. Vem av oss har träffat den perfekta människan? Så varför skulle den perfekta hästen finnas i verkligheten? Jag vet ju bara om man skulle göra en röntgen på mig så hade jag varit utdömd och avlivad idag. Jag skulle aldrig hålla kroppsligt för att tävla i elitidrott men rida varje dag och gå på gym och tävla lite i hoppning på lägre nivå är inga problem för mig. Detta gäller väl hästar i allmänhet.
Dessvärre köper folk hästar idag på röntgenplåtar och inte vad dom skall använda den till. Det har blivit lite hysteriskt tycker jag.
Det värst som kan stå i en annons är att hästen har "aldrig" varit halt. Och sen har den 3 grader på böjprov och ägaren kan inte förstå varför????

Jag tycker så här, min privata åsikt. Har du en häst som går lättare klasser och fungerar utan större komplikationer och du säljer den till detta ändamålet och den har någon skavank så är det inget avdrag på priset. Dom hästarna som idag är billiga har ofta något kroniskt eller mer mentala problem. Där tycker jag det är ok att att dra av på priset.

exempel 1: Har en val i stallet som hoppar väldigt bra men är inte hundra i huvudet och väldigt svårriden. Där hade jag fått anpassa priset efter att hitta en ryttare som klarar av honom.

exempel 2: En häst som hade kotledsinflammation för 7 år sedan hade jag inte dragit av en krona på. Titta hur många hästar som blir behandlade på kliniker runt om i landet. Var tar dessa vägen sedan för det är ju inte många som syns på annons.

.

Där håller jag med dig, en tävlingshäst som ALDRIG behandlats är nog sällsynt.

Jag är inte heller fantatisk när det gäller röntgen, jag har tidigare köpt en relativt "dyr" häst med enbart gårdsbesiktning och ingen röntgen eftersom jag visste att den tävlat i många herrans år på hög nivå (och den är fortfarande pigg och glad den också).

Provred en häst en gång där ägarna inte ville ge vet tillåtelse att offentliggöra hästens journal för mig,
ville skratta säljaren rakt upp i ansiktet och fråga hur de resonerade när de trodde jag skulle vara fortsatt intresserad.

Sålde en häst som haft en liten spricka i hovbenet fyra år innan försäljningen, köparen fick tillgång till alla journaler och liknande,
det är ju en stor grej att köpa/ sälja häst, man vill ju kunna känna sig trygg... förstår inte hur vissa resonerar när de försöker hemlighålla sånt!

Skojare finns det överallt, vare sig det gäller häst hund eller annat tyvärr:(

JA skavanker finns ju alltid, men hemlighåller de journaler då backar jag för då är det nåt annat fel.
Ärlig är bäst och är hästen bra i pris köper jag nog ändå, beroende på skavank, ryggproblem tex köper jag inte däremot nån ledinflammation kan jag ta, jag har tid att vänta ut hästen:)

Jag är alltid superärlig med alla "fel" och skavanker, men ärligt talat detta med prisättning på "defekta" djur är väldigt svårt. Vad jag tycker är ett rimligt prisavdrag kanske du tycker är ett överpris?

Ex: sålde för två år sedan en toppstammad unghäst, vacker som en tavla, gudasnäll, väl grundutbildad, trevliga gångarter, god hoppförmåga. Men med ett birkelandfragment som ansågs sakna betydelse, såldes för 55 000. Lagom?

Nu har jag en unghäst med ingen vidare stam men snygg, bra gångarter, superhoppförmåga, riktigt fin att rida, men INTE för nybörjare. Brötig att hantera men inget "ont" i, lite trixig att sko, käkar upp inredning, täcken m.m
Ska inte stå på halm, då han hostade ibland när han gjorde detta, kollad på klinik inkl luftvägar u.a. Till rätt ryttare blir det en topphäst, till fel en mardröm....Hur prissätter man en sådan?

55.000 är i mina ögon "inga pengar" om hästen har goda förutsättningar eller meriter. Men "svåra" hästar är ju svårt att prissätta, det gäller ju att det känns rätt med säljaren i första hand tkr jag.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 290
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 606
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 019
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
4 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka