Att rida med Hackamore

A

Aeternum

Nu är det så, att jag har en lite kille som jag tar hand om nu.
Han är en Palomino född -94 och riktigt fint utbildad.
Han är så fruktansvärt stark när jag hoppar, så jag har provat att rida honom på hackamore. (en ponnymodell)
Har sidepull och hackamore samma effekt? Om inte, vilket tycker ni är bäst? Har ni något annat alternativ som jag skulle kunna rida på?
Jag tycker att han har lyssnat fint på hackamoret men han blir dock lite svårsvängd.
Om jag har bettet när jag hoppar, (ett tvådelatmässingsbett) så bara drar han och struntar i mina tygeltag. Det är som att han "blockerar" sig i munnen.
Hjälp!? :confused:

Sv: Att rida med Hackamore

Hackamore har ju just ofta den egenskapen att hästarna kan bli ngt svårsvängda, så det är inte så konstigt.

Bett är en hel vetenskap och jag skulle nog råda dig att vända dig till en kunnig tränare som ser dig och din häst på plats. Försök hitta ett mellanting mellan vanligt tränsbett och hackamore, kanske pessoa? Men ta hjälp av någon kunnig först.

Man kan lätt förvärra ett litet problem genom att exprimentera med olika bett.

Lycka till!!

kanske pelham vore nåt?

sidepull har inte samma effekt som hackamore. sdiepullet saknar hävstångseffekten som hackamoret har

men sånt här e svårt å veta när man inte sett hästen. det bästa är att prata me nån kunnig mänska, tex tränare som sett hästen och vet hur den reagerar vid hoppning

Prova på ett komb-bett kanske. Det är ju både bett och hackamore. Hade nämligen samma problem med min häst, och fick prova att rida med det. Fungerade mycket bra. :rofl: Även ett amrikanskt gaggbett, säger min kompis här breve...Fungerade på hennes systers häst

Tack för alla tips.
Ang. Pessoa så funkade inte det på honom, han vart irriterad av bettet. Jag tror att han kanske bara inte tycker om betten.
Gag har jag inte provat men det kanske skulle vara något.
Men som sagt, tack för alla tips.!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 741
Senast: Yrja
·
Utrustning Det slog mig precis att trots att jag haft hästen i drygt två år har jag aldrig provat rida bettlöst. Tidigare ponnyer har nästan...
Svar
7
· Visningar
1 412
Senast: Glimris
·
Utrustning Pållen har lite problem i munnen som ska fixas till, men tills dess så får jah rida han på hackamore, vilket funkar riktigt bra ute men...
Svar
5
· Visningar
1 642
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
800
Senast: tinjan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka