Att räkna foderstat

sthu

Trådstartare
Sitter och funderar lite.
När man beräknar foderstatens innehåll av protein, kan man då utgå från lysinbehovet?
Hypotesen baseras på en fullvuxen lättfödd häst i lätt träning.

Jag har beräknat lysinbehovet hos ovan nämnda häst till totala energibehovet*0,31, enligt NRCs standard. Finns det andra normer, har jag misstolkat NRC?
Hur pass mycket skiljer sig NRC från våra svenska normer, och varför?
Vem "har mest rätt"?

Fler frågor lär dyka upp..

Har en liten tanke till: Finns det i Sverige någon utbildning om hästens näringsfysiologi, "avancerad utfodring" eller liknande?

Sv: Att räkna foderstat

Har du ngn sorts tabell eller var får du siffrorna ifrån?
I boken står det inte angivet i relation till energibehovet utan till hästens vikt. Men så räknar man ju inte i energikvoter som man gör i Sverige.

Jag undrar om du kan räkna endast med lysinbehovet men vet inte. Jag skulle tycka att det beror på vilken sorts foder det är frågan om alltså hur pass mkt just det fodret innehåller av de olika begränsande aminosyrorna. Tänk om du har ett foder med hög lysinhalt då borde det kunna bli brist på ngn annan as och då en proteinbrist ändå.

Jag tror att det finns en avancerad kurs i Uppsala. Men då måste man nog ha läst en del andra av husdjurskurserna först. gå in på SLU och sök på deras kurser så hittar du den.
Jag hade gärna läst ngt sådant men jag har inga möjligheter till det tyvärr.

Hehe, fördelen med att vara biolog med massor med husdjursämnen och bra betyg ;)

Jag plockade fram formeln själv, baserad på ett foderstatsprogram pinsamt nog :P De beräknade på vikt, men jag trixade om den lite. Det stämmer bra överrens med programmet.

Jag har funderat lite på det med. Lysin är ju första begränsande, men hur är det egentligen med resten av aminosyorna för en vuxen häst? De har ett behov, självklart, men hur stort?
Och rent generellt, brukar man inte säga att om fodret täcker upp lysinbehovet är det mesta av proteinbehovet täckt?
Det totala proteininnehållet i foderstaten blir ju rätt högt ändå, om man använder ett vanligt vegetabiliskt foder.

Men det måste nog bara vara generellt alltså om du har ett foder med "normal" lysinhalt dvs den vanligaste medellysinhalten, den man har utgått från. Och sedan då även ett foder med en bra profil på de övriga begränsande aminosyrorna. Annars så kommer ju ngn av de andra att saknas och då lär det inte spela ngn roll om du så ge massor av lysin.

Nu tror jag att vanligt grovfoder innehåller ganska bra proteiner. Detta är kanske viktigare om man ger mkt kraftfoder.

men jag är inte helt säker

Jag tror att du mycket väl kan räkna på lysinet, fodergurun HH här på buke har nämnt det i flera trådar tidigare.
Tittar man på KER (Kentucky Equine Reserch) tabeller så har man med råprotein och en kolumn för lysin, ingen för smältbart råprotein.
De använder foderenheten DE för energi, är ca 10% högre än vår enhet ME.
500 kg lätt träning 86 MJ, 29 gram lysin, 2,2 mg selen.
500 kg intensiv träning (trav o galopp) 137 MJ, 46 gram lysin, 3,1 mg selen.
Har också noterat att de anser behovet av selen är mycket högre än svenska rekommendationer!
Så länge du räknar på fodermedel utan tillsatta syntestiska aminosyror så tror inte jag det uppstår någon brist på de andra aminosyrorna (treonin, methionin, med flera).
Här kan du läsa ett av HHs inlägg i ämnet LÄNK

Finns det någon som vet var man kan få reda på behovet av de andra "stora" aminosyrorna i förhållande till lysinet?

Hittade denna på hippocampus om olika vallväxters innehåll av aminosyror.
Innehåll av aminosyrorna metionin, lysin och treonin i några olika vallväxter Aminosyreinnehållet anges i g per 16 g kväve.

Blandvall 1 = Rödklöver 45% + timotej + ängsvingel
Blandvall 2 = Timotej + ängssvingel + rajgräs

Metionin Lysin Treonin
Lusern 1,2 4,9 4,1
Vitklöver 1,3 4,9 4,0
Rödklöver 1,1 4,7 3,6
Rajgräs 1,3 4,4 4,2
Timotej a) 1,6-1,9 4,3-5,8 4,4
Blandvall 1 1,1 4,5 3,5
Blandvall 2 1,8 5,1 5,2

Senast ändrad:

Sitter och funderar lite.
När man beräknar foderstatens innehåll av protein, kan man då utgå från lysinbehovet?

Man kontrollerar både protein- och lysininnehållet i foderstaten.

Jag har beräknat lysinbehovet hos ovan nämnda häst till totala energibehovet*0,31, enligt NRCs standard. Finns det andra normer, har jag misstolkat NRC?
Hur pass mycket skiljer sig NRC från våra svenska normer, och varför?
Vem "har mest rätt"?

Lysinbehovet enligt NRC 2007 är 4,3% av proteinbehovet (proteinbehovet anges i gram råprotein).

Jag tror inte den svenska normen har några rekommendationer på lysin så gå efter NRC (det gör jag).

Jag börjar undra om jag missförstod din fråga från början.
Jag förstod det nästan som att du av ngn anledning hade foder där du bara visste lysindelen. Men så är det nog inte?

Nej, det var bara ren nyfikenhet! Vi har ju lite speciellt sätt att räkna foderstater till våra hästar i Sverige. Jag har räknat en del på mjölkkor, där kollar man på lysinhalt och råprotein precis som utanför landet. Men häst (och dikor av någon anledning) går fortfarande efter smältbart råprotein. Jag tycker det är lite märkligt.

Jag tycker att smältbart protein säger mkt mer. Smältbarheten för protein kan ju skilja mkt beroende på vad det är för sorts foder. Om du jfr soja med ett grovt hö tex så är nog skillnaden ganska så stor.
Att det skulle vara efter sin tid att räkna med smbrp i stället för rå protein undrar jag verkligen men du menar kanske inte så.

Man räknar inte enbart på råproteininnehåll utan tar hänsyn till vilket fodermedel det är. Givetvis fungerar kor lite annorlunda och har generellt sett bättre smältbarhet på foder, men jag tycker det är ett bättre sätt att räkna på. Det kräver att man är medveten om vad man faktiskt stoppar i sina djur. Grovfoder kan generaliseras till 5% lysininnehåll, förändras bereonde på baljväxtinnehåll bla.
Det är en hel vetenskap det där med foder och utfodring! Jag hittar ingen högre kurs hos SLU i ämnet, men det måste ju finnas hos någon skola i landet!

Det är en hel vetenskap det där med foder och utfodring! Jag hittar ingen högre kurs hos SLU i ämnet, men det måste ju finnas hos någon skola i landet!

Av ngn anledning så har jag fått för mig att om det finns en sådan kurs så är det i Uppsala.
De har några avancerade kurser i näringsfysilogi, fodervetenskap mm men det är nog inte bara om hästar.
Sedan finns ju distanskursen som nog är lite (väldigt mkt) vad man gör den till. Om man nöjer sig med det lägsta betyget så kommer man antagligen igenom den ganska lätt. Men om man vill ha ngt av de högre så får man antagligen läsa mer.
Nu hade jag läst en hel del på egen hand innan jag gick kursen så därför är det svårt att bedöma svårighetsgraden.

Jag tycker också att det är mkt intressant med foder och utfodring och har läst två mkt bra böcker om detta.
Den ena är NRCs senaste upplaga Nutrient requirements of horses. Den är intressant för den tar upp lite allt möjligt om utfodring.

Den andra är ganska mkt svårare av Andrea D Ellis och Julian Hill Nutritional physiology of the horse. Den är egentligen mer spännande och absolut favoritboken men då måste man nog vara ganska så insnöad på biokemi annars blir det säkert jobbigt.

Det låter som böcker jag ska kika närmare på! Tur vi har ett välsorterat veterinärbibliotek i stan!

Kurser i husdjursbiologi finns en del, både här i Skara och i Uppsala. Men de är lite för generella för vad jag är ute efter. Visst man måste börja någonstans, men jag har redan läst en hel del husdjurskurser. De lägger ofta stort fokus på produktionsdjur och sådant sköts ju på lite andra grunder än sällskapsdjur.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka