Att planera formtopp

Migo

Trådstartare
Jag har aldrig varit allvarlig nog med mitt tävlande för att tänka annat än "vi gör vårt bästa och ser hur det går", men nu har jag himla bra hundmaterial och faktiskt tid att satsa lite mer. Det är första tävlingssäsongen för alla fyra, så jag har inte koll på hur varje individ mår bäst av att byggas upp. Än.

Hur planerar ni som har säsongsarbete med era hundar i form av tex jakt? Lägger ni upp individuella program eller kör ni bara igång och ökar tills ni är nöjda?

Jag har jättesvårt att få till bra fysträning, då det är strikt bandtvång stora delar av året och jättedjup snö resten. Har aldrig haft så dålig kondis på unghundarna som nu! Går inte cykla (för det är antingen asfalt eller extremt branta backar, eller så är det får på vägen...), vi har inte några stora beten att köra runt med fyrhjuling och som sagt, strikt bandtvång...
 
Har du möjlighet att simma dom?

Försöker lägga upp det individuellt, vissa cykelpass är gråhunden med på andra är bara med mallen och münstern. Detta för att dom två ska kunna springa fullt ut på intervaller. Gråhunden tycker all fysträning är piss, jogga med mig är okej och det är nog endast för att det går så långsamt :D
Egentligen samma om de springer bredvid sexhjulingen eller simmas, gråhunden får oftare långsammare pass.
 
Har du möjlighet att simma dom?

Försöker lägga upp det individuellt, vissa cykelpass är gråhunden med på andra är bara med mallen och münstern. Detta för att dom två ska kunna springa fullt ut på intervaller. Gråhunden tycker all fysträning är piss, jogga med mig är okej och det är nog endast för att det går så långsamt :D
Egentligen samma om de springer bredvid sexhjulingen eller simmas, gråhunden får oftare långsammare pass.
Ja, två av dem simmar men vattnet är väldigt kallt... (smältvatten från fjällbäck som rinner ut i fjorden där vi bor). Vågar inte ha dem i mer än 10-15 minuter åt gången
 
Hm jag vandrar, cyklar och simmar med vår men det är alltså bara vandring som skulle kunna funka för dig och det är ju mer för mitt eget nöjes och kondis skull. ;)
Jag lägger även in balansträning för att stärka små muskler för att inte slita på honom för mycket men han har gamla skador i botten som jag tar hänsyn till också.

Kan du få till vattentrask? Dvs gå i lite högre vatten? Kyler inte riktigt lika mycket som att simma tänker jag.
 
Hm jag vandrar, cyklar och simmar med vår men det är alltså bara vandring som skulle kunna funka för dig och det är ju mer för mitt eget nöjes och kondis skull. ;)
Jag lägger även in balansträning för att stärka små muskler för att inte slita på honom för mycket men han har gamla skador i botten som jag tar hänsyn till också.

Kan du få till vattentrask? Dvs gå i lite högre vatten? Kyler inte riktigt lika mycket som att simma tänker jag.
Vissa dagar går det att gå i vattenkanten, men det är kraftverk nedströms så vattenståndet varierar en hel del.

Rent krasst kanske de helt enkelt får bygga kondition när vi går sank på fjället i slutet av augusti, de stora tävlingarna är i oktober/november 🤣

Ska se om det finns nån väg uppe på fjället före betesområdet som kanske går att cykla på. Lite plattare där uppe, och ska inte vara djur på vägen före färisterna...
 
Vissa dagar går det att gå i vattenkanten, men det är kraftverk nedströms så vattenståndet varierar en hel del.

Rent krasst kanske de helt enkelt får bygga kondition när vi går sank på fjället i slutet av augusti, de stora tävlingarna är i oktober/november 🤣

Ska se om det finns nån väg uppe på fjället före betesområdet som kanske går att cykla på. Lite plattare där uppe, och ska inte vara djur på vägen före färisterna...
😄 sanka fjäll bygger ju rätt bra, så det kommer nog bli bra! Jag ökar från augusti och framåt och räknar med att han ska vara i form till mitten av oktober eftersom vi inte släpper tidigare. Men han har en bra grundkondis och simmar en del nu. :)
 
@Migo, inget jag egentligen förespråkar bortsett från i vissa specifika fall, men skulle det inte kunna fungera med ett löpband? Inte istället för utan som komplement till vardagsträningen?
 
Labbarna tränar egentligen året runt, så det jag toppar inför tävling är mer lydnad än kondis/muskelstyrka.
Jag simmar mina en del under sommaren, labbarna för att de ska simma mycket under höstens andjakter och wachteln för att han älskar att simma :D
Hans kondisträning börjar trappas upp nu, men vi har lyxen att ha ett 7ha stort, kuperat lövhägn där han kan springa lös. Det gör stor nytta för flåset. Han är tyvärr ganska lat och tar inte i mer än nödvändigt när man springer eller kör kickbike :p
 
@Migo, inget jag egentligen förespråkar bortsett från i vissa specifika fall, men skulle det inte kunna fungera med ett löpband? Inte istället för utan som komplement till vardagsträningen?

Nu tavlar jag inte med mina langre, men jag har ett lopband och numera ar det bara Mallen som anvander det nar det ar for varmt att gora nagot konstruktivt ute. Nu nar det ar straxt under 40*C ute joggar han 10-15 minuter 3-4 dagar i veckan. Bara for att inte bli helt galen av att inte vara ute sa mycket.
 
Har själv övervägt löpband för att underhållsträna när det är sim snöigast/halast ute. Då är det oftast inte jättemånga veckor det handlar om man jag tycker att de överlever med hundsim och att kunna springa lite i inomhushall.
Vi har ju goda möjligheter till lösspring och utöver det cyklar jag hundarna bara det är barmark ute.

Dock så är löpband nåt jag skulle överväga under sämre förutsättningar. Jag tror att hittar man ett bättre begagnat så spar jag nog in det hyfsat fort på att inte betala för halltider och ev hundsim och då skulle de få några veckor "aktiv" vila under vintern.

Våra hundar behöver ju ingen superkondis för att klara av ett agility lopp på max 40 sekunder men jag tror att en hund med bra muskulatur förhoppningsvis håller sig mer skadefri. Sen kräver ju jobb i fårhage desto mer och där märker man fort om kondisen inte finns där.
 
Vad gäller vintern och djupsnön, det går inte trampa upp en enkel motionsslinga med skoter på vintern? Det strikta bandtvånget får mig dock att tänka att skoterkörningen också kan vara väldigt begränsad där du bor. Kan ha blandat ihop detta men om du bor i Norge (?) så är de striktare än Sverige vad gäller skoterkörning, bara efter led vad jag vet, så då är det antagligen inte alls möjligt att genomföra trampandet som privatperson utan man kan kanske på sin höjd ta upp frågan (eventuellt kollektivt med andra boende i närheten?) om en slinga med kommunen.
 
Vad gäller vintern och djupsnön, det går inte trampa upp en enkel motionsslinga med skoter på vintern? Det strikta bandtvånget får mig dock att tänka att skoterkörningen också kan vara väldigt begränsad där du bor. Kan ha blandat ihop detta men om du bor i Norge (?) så är de striktare än Sverige vad gäller skoterkörning, bara efter led vad jag vet, så då är det antagligen inte alls möjligt att genomföra trampandet som privatperson utan man kan kanske på sin höjd ta upp frågan (eventuellt kollektivt med andra boende i närheten?) om en slinga med kommunen.
Jag bor på ett berg i Norge ja, det är väldigt strikt begränsat vart vi kan köra motorfordon, men jag har övervägt att prata med den ändå skoterbusande grannen om han inte kan köra upp en rundslinga... I vintras trampade vi upp en stig men när det kommer 50 cm snö på några få timmar så blir det snabbt ogörbart. Hundarna lessnade rätt snabbt på att fastna :rofl: (På bilden ett förvirrat får som trampat genom skaren och fastnat)

Vi ska försöka ploga upp en yta där jag kan träna lite vallning i vinter, men det blir ju ingen fysträning direkt.
 

Bifogade filer

  • 20240226_141004.jpg
    20240226_141004.jpg
    299,8 KB · Visningar: 94
@Migo, inget jag egentligen förespråkar bortsett från i vissa specifika fall, men skulle det inte kunna fungera med ett löpband? Inte istället för utan som komplement till vardagsträningen?
Min första tanke var också löpband och dra kedjor för att bygga muskler om det behövs.

Det är ju rätt vanligt att hundar av olika anledningar inte kan tränas lösa (nu tänker jag förvisso inte på jakthundar) eller där man har inte har möjlighet att låta hundarna motioneras i skogen.
 
Nu är jag ju inte hundmänniska, så här kommer en tanke helt utanför lådan:

Draghundar - har ni såna i området? Kanske dina kan typ... Bli handhästade bakom släde 😅?
 
Eller börja träna drag? Vet bc'd som går i spann men jag tror att även där vill man ha en uppkörd slinga när man tränar.
 
Eller börja träna drag? Vet bc'd som går i spann men jag tror att även där vill man ha en uppkörd slinga när man tränar.
Jag har kört mycket drag genom åren, och har grejer för att dra cykel. Funkar dock inte så bra hemmavid på grund av branta backar.

Väldigt långt till hundspår vintertid, och en stor investering i dragutrustning för vinterdrag.
 

Liknande trådar

Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 733
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp