Att matcha sitt sto

M

Marbe507

Nån gång i framtiden skulle jag gärna ha ett föl undan mitt sto. Då vill jag förstås försöka att kompensera de brister som jag anser att hon har. Mitt mål är alltså att hitta en hingst som har det hon inte har :) ....om ni förstår hur jag menar!

Detta är hon:
ihagen3.jpg

Så, till det som jag skulle önska hos fölet:

• Kortare rygg. Vill ge bättre förutsättning för samling. Ökning och längning är inget problem.
  • Lite mer snärtighet, alltså ett driv framåt
  • Vet inte om det är att hon är sto, men en häst som inte är så bukig hehe :smirk: Hennes mage gör att alla sadlar åker fram på bogarna...
Färg spelar mindre roll, helst inte bara vanlig brun. Älskar mörka skimmlar och isabell-färgade hästar!

Så det som jag är NÖJD med och vill bibehålla:
  • Hon är väldigt mjuk och rörlig. Trots sina 15 år är hon (i pricip) aldrig stel!
  • Hon har en maffig hals som jag älskar!
  • Fin färg...
  • Härligt temperament och litar på människor.
  • Mankhöjden :) Passar mig perfekt med sina 173!
I övrigt är hon e:Royal 724 ue:Uttini

kära bukare. Ös på med förslag! Vilken hingst skulle ni föreslå? :)

ihagen2.jpg

Sv: Att matcha sitt sto

vill du ha en hoppp dressyr eller vad vill du ha fölet till? :)

Gissar dressyr eftersom frågan ligger på dressyravel!

TS: Du har fått ett pm!

first wish är ju så fin.

Tror han har en rygg av det lite kortare slaget också samt att du behåller ridbarheten. Färgen behåller du troligen också

First Wish är inget dumt förslag.. Men där finns ju många andra hingstar på Tullstorp också där First Wish står.. Med Tanke på färgen så är där ju Santana också... Är det dressyr hingst du letar så gå in på Tullstorps hemsida och se om där är någon du fastnar för....

first wish är ju så fin.

Tror han har en rygg av det lite kortare slaget också samt att du behåller ridbarheten. Färgen behåller du troligen också

Vilken snygging!! :love: Helt underbar!
Herzendieb verkar också väldigt fin... Så krångligt namn bara :angel: :D

En tackar för utmärkta förslag!

Vad hon var lik sin morfar! I allt utom färgen förstås....
Jag hade tänkt föreslå De Noir (som jag själv betäckt med), han är högställd med luft under magen och har bra driv. Men han kanske drar ner mankhöjden då han har ett rykte om sig att ge smått.
Kanske Corlensky G (trots att det är en "hopphingst") kan vara ett alternativ. Har gett underbara långbenta fölisar och rör sig själv rätt bra.
Okeanos bör ge både stora avkommor och bra driv!

Senast ändrad:

DU måste återkomma när du har bestämt dig :bump:

Corlensky är lite farlig pga hans temprament - som inte är det bästa. Tycker också har är väldigt trevlig i övrigt.
Vi hade honom i bakhuvudet men med tanke på att stoet hade mkt fullblod och var "trippig" som ung så var han ute ur leken.

Santana är dock ett väldigt bra förslag, undrar om han nästan kan vara lite kortare är Wishen

Senast ändrad:

DU måste återkomma när du har bestämt dig :bump:
Haha!! Det kommer inte bli förräns det är dags! Jag är Våg så jag är väldigt velig av naturen :angel: En bra bortförklaring hehe

Å andra sidan älskar jag riktigt mörka skimmlar, så kanske en skimmel-hingst som är känd för att ge ljusa hästar i kombination med mitt stos svarta färg...

Jag kan heller inte bestämma mig om det är mot hopp eller dressyr jag vill inrikta mig. Är djupt, djupt facinerad av människor och hästar som är duktiga i dressyr, men hoppning passar (dessvärre) mitt temprament bättre. Fast jag VILL ju ha en fin dressyrhäst :rofl: Detta är omöjligt!! ...eller ja, JAG är omöjlig...

Näe, kommer nog inte ha bestämt mig förrän pengarna är insatta :D

Helt underbara hingstar hittills! :love:

Du får lägga namnen framför dig, blunda, blanda och peka så får du se vad det blir :D men då kommer du säkert bara ändra dig (av egna erfarenheter:p)

Skriv upp allt positivt och negativt med ditt sto, sedan ska du ta en hingst som lägs över de negativa - man letar alltid efter det perfekta fölet :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka