Att mäta maxpuls

sthu

Trådstartare
Jag har läst en artikel om bantning av häst genom korrigerad foderstat och ökad motion. Min kära ponny har så länge jag känt honom, ca 7 år, lidit av övervikt. Och ganska mycket sådan. Han är enormt lättfödd och har en minutiöst uträknad foderstat som ligger en bra bit under tabellvärdena. Tack vare hans enorma lättföddhet har jag blivit en jäkel på foderstater.
Men träning har jag sämre koll på.
I artikeln jag läste hade de tränat överviktiga hästar i trav på rullband tre dagar i veckan på 65 % av maxpuls och tappat i snitt 50 kg på tolv veckor.

Jag tänker göra samma sak, fast utan rullbandet. Jag tänker dessutom ha galoppintervaller om 3x10 minuter (1,5 min galopp, 1,5 min skritt i 30 min) varannan vecka. Däremellan blir det skogspromenader och körning och bara lite trevligt umgänge.

Problemet är att jag inte har en susning om hur man kontrollerar maxpulsen på en häst. Jag har inhandlat ett stetoskop (pulsklocka är långt över vad min budget tillåter) och tänker försöka pulsa någon gång i veckan.
Men hur gör jag för att hitta maxpulsen så jag kan räkna ut var vi måste ligga för att arbeta på 65% av maxpulsen?
Jag rider med GPS och har koll på avstånd och hastigheter.

Sv: Att mäta maxpuls

För att hitta maxpulsen bör hästen gå i full fart i upp till 1 minut.
Det ska man nog inte göra med en kraftigt överviktig häst, om han dessutom inte är ordentligt tränad.
Jag tror det är bättre att du gissar maxpulsen, de ligger ju vanligen mellan 200-230.

Jag har läst en artikel om bantning av häst genom korrigerad foderstat och ökad motion. Min kära ponny har så länge jag känt honom, ca 7 år, lidit av övervikt. Och ganska mycket sådan. Han är enormt lättfödd och har en minutiöst uträknad foderstat som ligger en bra bit under tabellvärdena. Tack vare hans enorma lättföddhet har jag blivit en jäkel på foderstater.
Men träning har jag sämre koll på.
I artikeln jag läste hade de tränat överviktiga hästar i trav på rullband tre dagar i veckan på 65 % av maxpuls och tappat i snitt 50 kg på tolv veckor.

Jag tänker göra samma sak, fast utan rullbandet. Jag tänker dessutom ha galoppintervaller om 3x10 minuter (1,5 min galopp, 1,5 min skritt i 30 min) varannan vecka. Däremellan blir det skogspromenader och körning och bara lite trevligt umgänge.

Problemet är att jag inte har en susning om hur man kontrollerar maxpulsen på en häst. Jag har inhandlat ett stetoskop (pulsklocka är långt över vad min budget tillåter) och tänker försöka pulsa någon gång i veckan.
Men hur gör jag för att hitta maxpulsen så jag kan räkna ut var vi måste ligga för att arbeta på 65% av maxpulsen?
Jag rider med GPS och har koll på avstånd och hastigheter.

Utan pulsmätare är det omöjligt att veta om hästen ligger på 65% av maxpuls. Det är också omöjligt att testa maxpulsen med.

Men det är fullt möjligt att konditionsträna sin häst och ge den bättre fysik ändå, man behöver inte veta pulsen. Trava och skritta din häst långt och långsamt, bygg på i tid med tiden. Ta det försiktigt och njut av att komma ut i skog och mark mycket.

Hälsning Maja

Han har bra kondition. Jag måste veta när han ligger på 65 % av maxpuls för att veta i vilket tempo han ska arbeta för att förbränna som mest.
Det är väl inte omöjligt att ta puls utan digital mätare? Det blir omständigare, men ömöjligt? Visst, det blir inte exakt, men det finns väl knappast någon som återhämtar sig på de sekunder det tar att sitta av?

Jag rider alltid ute i alla gångarter och olika tempo. Har inga distanstankar bakom min träning, utan vill enbart maximera viktnedgången för en smalare och därmed piggare häst. Chansa och anta att "det är nog så för alla andra är så", det gör jag inte längre. Det kan skilja så otroligt mycket och om han då ligger under 200 och jag övertränar honom.. Nej, det vill jag inte. Vi har haft tillräckligt med problem pga den inställningen från såväl mig själv som veterinärer.

Du kan omöjligt veta när din häst ligger på en viss puls utan att ha pulsmätare på honom när du rider.
Så har du ingen möjlighet att ha pulsmätare på honom så får du släppa tankarna på att rida på exakt 65% av maxpuls.

jag är inte ute efter exakt puls, men så nära jag kan.
Pulsmätare är svindyra så även om jag vill ha en så kan jag omöjligt köpa en.

Jag skulle tippa på att om du rider rask trav och har 130 i puls på hästen, så är den nere i under 90, antagligen ännu lägre, om du ska hoppa av och ta pulsen i 15 sekunder med stetoskop.

Det finns pulsmätare för 1600 kr vilket man absolut inte kan kalla svindyrt.:)
Skall du träna hästen på 65 % av sin max puls så måste du ha en pulsmätare för när han ligger och jobbar på 65% så måste du hela tiden kunna läsa av pulsen för att veta att det är där han ligger och då kan du inte stanna och börja mäta pulsen.
Hästar sjunker i puls så fort de stannar. Riktigt vältränade hästar i distans kan komma i full galopp in i en grind, kasta av sadel och vara nere under 60 inom 30 sek....
Så all typ av pulsrelaterad träning, både den man gör i max puls och i procentsatser måste läsas av medan man utför den, dvs när hästen är i rörelse. I takt med att hästen tränas kommer dessutom pulsvärden att ändras ju bättre kondition den får så du måste även konstant göra nya maxpulsvärden för att veta att du ligger på 65%.
Är detta en träningsmetod du verkligen vill genomföra och få önskat resultat så måste du ha det rätta instrumentet för att göra mätningarna.

Han har bra kondition. Jag måste veta när han ligger på 65 % av maxpuls för att veta i vilket tempo han ska arbeta för att förbränna som mest.
Det är väl inte omöjligt att ta puls utan digital mätare? Det blir omständigare, men ömöjligt? Visst, det blir inte exakt, men det finns väl knappast någon som återhämtar sig på de sekunder det tar att sitta av?

Jag rider alltid ute i alla gångarter och olika tempo. Har inga distanstankar bakom min träning, utan vill enbart maximera viktnedgången för en smalare och därmed piggare häst. Chansa och anta att "det är nog så för alla andra är så", det gör jag inte längre. Det kan skilja så otroligt mycket och om han då ligger under 200 och jag övertränar honom.. Nej, det vill jag inte. Vi har haft tillräckligt med problem pga den inställningen från såväl mig själv som veterinärer.

Pulsen rasar vid stopp och avsittning. Det går inte alls att se vad arbetspulsen är. Här handlar det om just i arbetet. Om du rider med pulsmätare och stannar hästen och tittar på mätaren, de 20-30 sek det skulle tagit att hoppa av och ta pulsen så skulle du se. Det är jäääättelång tid när det gäller pulsen.

Hälsning Maja

Med en inkomst på 2600 är 1600 frukantvärt mycket att ligga ute med när man samtidigt måste betala hyror och mat till både sig själv och hästen. Jag lever på sparade pengar.
När jag är klar med studierna kan jag köpa en, men det är minst två år kvar till att börja med. Jag kan ju alltid önska mej en..

Jag behöver inte sitta av för att pulsa märkte jag idag. jag når fram till ganascherna när jag sitter på.

Tyckte jag läste att du red med GPS... det råkar inte vara en GPS av modell så att du kan köpa ett ombyggnadskit och bygga om humanpulsbandet till hästpulsband då? (förmodligen har du redan tänkt på det alternativet, och kanske avskrivit det också, men ändå... :) )

Jag behöver inte sitta av för att pulsa märkte jag idag. jag når fram till ganascherna när jag sitter på.

Men blir det inte lite snedbelastning i sadeln när du skall sitta och rida i trav och mäta pulsen? Eller har ponnyn så kort hals att du når fram utan att böja dej framåt, åt sidan?
Plus att du måste vara riktigt riktigt duktig att ta pulsen om du kan göra det i trav och galopp när du rider, det hade aldrig jag klarat av kan jag säga, så hatten av för dej!!

Jag stannar givetvis. Det tar mig ca 1 sekund.

Jag vet inte, vilka GPSer kan man bygga om? Har en Garmin Etrex Legend Hcx (om jag inte minns helt fel). Använder den ffa som karta och hastighetsmätare. Det är alltså inte någon modell för träning.

Med en inkomst på 2600 är 1600 frukantvärt mycket att ligga ute med när man samtidigt måste betala hyror och mat till både sig själv och hästen. Jag lever på sparade pengar.
När jag är klar med studierna kan jag köpa en, men det är minst två år kvar till att börja med. Jag kan ju alltid önska mej en..

Jag förstår ditt dilemma. Man kan inte köpa allt här i världen, vissa saker får man avstå ifrån. Men det gör inte att det går att mäta arbetspulsen utan pulsmätare ändå. :cool:

Hälsning Maja

Det går inte ens göra en uppskattning? I studien jag talade om i första inlägget mätte noga räknat inte ens puls utan aerob kapacitet och blod- och muskelvärden. De tog tester någon gång per tvåveckorsperiod. Så jag tycker det borde gå att göra en ungefärlig uppskattning av pulsen manuellt. Jag behöver alltså inte ha stenkoll på att det är korrekt arbetspuls hela tiden, utan egentligen bara göra en ungefärlig uppskattning av vilket tempo jag ska kräva av honom för att det ska bli så att säga lagom jobbigt.
Hade det inte varit för att han är så slö hade jag inte brytt mej om det allt. Men så fort han börjar tycka att det är lite arbetsamt börjar han gnälla och går långsammare och långsammare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka