Att lära Ivan använda dörrklocka

Blueberry

Trådstartare
Nu ska vi vara kreativa här :D

Jag har länge velat hjälpa Ivan med att ha en signal som betyder "släpp ut mig!" eftersom han är jättedålig på att berätta det själv. Han kan till exempel vakna på natten och vara kissnödig och tycker själv att "gå till altandörren" är en tillräcklig signal... I dag hittade jag en trådlös ringklocka på netto för en spottstyver.

Visst borde jag kunna lära honom att använda den när han vill att någon öppnar dörren? :D
Min erfarenhet är att det gå att lära Ivan i princip vad som helst.

Hur ska jag i så fall gå till väga? Jag tänker nos-/tasstarget på knappen = ljudsignal och belöning. MEN när ska själva dörröppnandet blandas in?

Skulle ni ha gjort annorlunda? Typ börjat med ljudsignal och dörröppning, och sedan lagt på en target?

Jag har länge velat hjälpa Ivan med att ha en signal som betyder "släpp ut mig!" eftersom han är jättedålig på att berätta det själv. Han kan till exempel vakna på natten och vara kissnödig och tycker själv att "gå till altandörren" är en tillräcklig signal... I dag hittade jag en trådlös ringklocka på netto för en spottstyver.

Visst borde jag kunna lära honom att använda den när han vill att någon öppnar dörren? :D

Hur ska jag i så fall gå till väga? Jag tänker nos-/tasstarget på knappen = ljudsignal och belöning. MEN när ska själva dörröppnandet blandas in?

Skulle ni ha gjort annorlunda? Typ börjat med ljudsignal och dörröppning, och sedan lagt på en target?

Jag följer den här tråden. B går ju inte ens till dörren när han vill kissa :devil: Så jag ska se om jag kan snappa upp något användbart för mig också i den här tråden.

Jag ser framför mig hur hunden frenetiskt ringer på klockan så fort han vill ha uppmärksamhet :D

Nä, men det skulle vara intressant att lära in det. Har sett en video av en katt som lärt sig att plinga på en liten bärbar dörrklocka när den varit ute och vill komma in igen, så kan man lära en katt, kan man nog lära en hund också.

Borde nog gå ganska smidigt skulle jag tro. Träna helt enkelt in att använda dörrklockan som ett separat trick först, och när det sitter så flyttar du det till "vill gå ut"-betydelse genom att när han berättar på vanligt vis (går och ställer sig vid dörren?) så uppmärksammar du ("vill du gå ut!?" eller vad du nu brukar säga) och begär att han utför tricket, varpå han genast blir utsläppt under stort jubel.

Gissa skulle göra som iNHALE skriver,hon är suuuuuuuper på att markera när hon vill gå ut,behöver dock inte betyda att hon är nödig :devil:

Jag återkommer när jag funderat ut hur jag skulle tränat in det.

Borde nog gå ganska smidigt skulle jag tro. Träna helt enkelt in att använda dörrklockan som ett separat trick först, och när det sitter så flyttar du det till "vill gå ut"-betydelse genom att när han berättar på vanligt vis (går och ställer sig vid dörren?) så uppmärksammar du ("vill du gå ut!?" eller vad du nu brukar säga) och begär att han utför tricket, varpå han genast blir utsläppt under stort jubel.

Tillägg: sen slutar du efter några gånger reagera alls på att han berättar på vanligt vis.

Jag skulle nog bara plinga på klockan varje gång innan ni går ut. Kanske uppmuntra hunden att plinga på klockan och som belöning gå ut om hunden själv inte kopplar.
Skulle jag belöna/ge uppmärksamhet skulle jag få höra plingingar hela dagarna :crazy:

OBS!
Tänk på att Ivan inte tycker stt det här med promenader är så himla nödvändigt, han äääälskar inomhus där det är varmt och torrt och finns soffor och sängar. Han vill liksom inte gå ut "i onödan", om vi säger så ;)

(Billy skulle jag aldrig överväga att lära samma sak, han är skogsmulle och promenadälskare.)

Lär honom en vanlig target. Så fort han är någorlunda stabil i det beteendet så flyttar du dig till dörren, visar övertydligt att du placerar UT belöningen UTANFÖR dörren. Stäng, vänta ut att han ska göra target och öppna sen dörren så han själv får hämta sig sin belöning. Kanske?

OBS!
Tänk på att Ivan inte tycker stt det här med promenader är så himla nödvändigt, han äääälskar inomhus där det är varmt och torrt och finns soffor och sängar. Han vill liksom inte gå ut "i onödan", om vi säger så ;)

OT När jag tar långis med Bruce går vi förbi ett hotell med glasvägg, där inne finns massa soffor i entrén så om det är dåligt väder brukar han stanna och trycka nosen mot glaset :D

De stallen jag last for att lara hunden klocka = ut har helt enkelt bett hunden att ringa klockan varje gang de gar ut. Snart borjar hunden sjalvmant ringa nar de ska ut (tillsammans med agaren) och sa smaningom gor de det sjalvmant.
Later super enkelt men vet inte om det verkligen ar sa.
Givetvis borja med nos / tass target.

Jag planerade lära in samma sak till mellantiken, men det har aldrig blivit av, och numera säger hon till på ett sätt jag ser... Efter fem år eller så...
Men, jag hade tänkt göra som @Ainon föreslog, plinga varje gång jag gick ut, och sedan lära henne hur hon själv skulle plingla. Funderade på tasstarget, men kom fram till att det enklaste nog vore en lite ställning med fotoceller, som ger en signal när strålen bryts (dvs när hunden går dit). Svägerskan har en sådan på trappan för att höra när hennes hund vill in, verkar funka bra.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag vet att jag är en värdelös hunduppfostrare. Så sådana kommentarer kan vi väl skippa, och varför det blev såhär, ja, vem vet? Men...
2
Svar
28
· Visningar
3 316
Senast: Turali
·
Övr. Hund Jag har ju diskuterat detta många ggr, vetat hur jag ska träna men inte kunnat genomföra det. Så köpte vi en trådlös ringklocka med...
Svar
5
· Visningar
1 399
Senast: Kerba
·
Övr. Katt Vi har tre katter. Den äldsta är 13 och den yngsta 4. Den äldsta har i massor med år krafsat på sovrumsfönstrena på nätterna när han...
Svar
6
· Visningar
11 841
Senast: Mie
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 558
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka